To już drugi przetarg na świadczenie usług w zakresie publicznego transportu kolejowego. Poprzedni został unieważniony, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższała kwotę, którą Urząd Marszałkowski mógłby przeznaczyć na dofinansowanie przewozów.
W obecnym postępowaniu przetargowym została z góry określona kwota dofinansowania, jaką władze województwa są w stanie przeznaczyć na ten cel. Jest to suma 31 mln zł na lata 2013 i 2014, czyli po 15,5 mln zł rocznie. Do realizacji przewozów samorząd użyczy 15 pojazdów będących własnością województwa.
Do przetargu przystąpiły dwie spółki: Przewozy Regionalne, które zaoferowały na lata 2013-2014 wysokość rekompensaty do jednego pociągokilometra - 14,99 zł (praca eksploatacyjna za stawkę 14,99 zł - 1 034 023 pockm.) oraz ARRIVA RP na 2013 r. wysokość rekompensaty do jednego pociągokilometra - 17,19 zł (oferowana praca eksploatacyjna za stawkę 17,19 zł - 901 561,34 pockm.), a na 2014 r. wysokość rekompensaty do jednego pociągokilometra - 17,27 zł (oferowana praca eksploatacyjna za stawkę 17,27 zł - 897 252,02 pockm.). Złożone oferty poddane zostały wstępnej ocenie.
Obecnie usługi kolejowego publicznego transportu zbiorowego osób w województwie podlaskim świadczą Przewozy Regionalne. W tym roku dopłata z budżetu województwa i Funduszu Kolejowego wynosi aż 25,5 mln zł. Przewozy Regionalne wykonają ok. 1,28 mln pociągokilometrów (56 pociągów w ciągu doby), przy stawce dofinansowania 19,81 zł do pociągokilometra. Oferty złożone zarówno przez spółkę Przewozy Regionalne, jak i ARRIVA RP są znacznie tańsze niż obecnie realizowana umowa.
ewelina.s@bialystokonline.pl