Na odcinku Jeżewo-Białystok kierowcy mają już do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Obok jezdni głównej ruch odbywa się także na drogach serwisowych i drodze autobusowej. Do chwili zakończenia wszelkich prac wykończeniowych, na całym odcinku obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 90 km/h.
O wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu zabiegał wojewoda podlaski Maciej Żywno. Podczas spotkania z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie ustalono, że warto pójść na rękę kierowcom, tak, by mogli z wygodnej trasy jak najszybciej korzystać.
Rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Jeżewo - Białystok rozpoczęła się w 2009 r. Umowa na zrealizowanie inwestycji w systemie "zaprojektuj i zbuduj" została podpisana 12 sierpnia. W lipcu 2010 r. wykonawca złożył wniosek o pozwolenie na budowę, a wydane w październiku pozwolenie z rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwiło natychmiastowe rozpoczęcie prac.
Inwestycja obejmowała: budowę dwóch jezdni drogi głównej, każda po dwa pasy ruchu, wraz z pasami włączenia i wyłączenia w rejonie węzłów o łącznej długości 24,5 km, budowę dróg lokalnych (około 30 km) i drogi autobusowej z zatokami autobusowymi i wiatami przystankowymi (nieco ponad 25 km). Powstały węzły Jeżewo, Rzędziany, Tykocin i Choroszcz oraz skrzyżowania z drogą powiatową w miejscowości Porosły. Ponadto wybudowano przejazdy gospodarcze dla zapewnienia komunikacji lokalnej i ścieżkę rowerową. Z ważnych obiektów inżynierskich należy wymienić również nowy most przez rzekę Narew. Przy drodze wykonano bariery ochronne (w tym prawie 92 km barier stalowych, 800 m barier betonowych i 600 m barier linowych), 34,4 km ogrodzeń zabezpieczających przed wtargnięciem zwierząt na drogę oraz ekrany akustyczne i wały ziemne. Powstało nowe oświetlenie drogowe, kanalizacja deszczowa, zbiorniki wód opadowych i 3 stacje METEO. Przy drodze ustawiono 1588 znaków, 170 tablic kierunkowych i 32 bramownic.
Wartość kontraktu budowlanego opiewa na prawie 680 mln zł, w tym unijne dofinansowanie - 528 mln. zł. Wykonawcą było konsorcjum firm: Mota-Engil Polska S.A., Strabag sp. z o.o. oraz Transprojekt Gdańsk sp. z o.o.
Prawdopodobnie jeszcze we wrześniu ruch skierowany zostanie także na bezkolizyjną obwodnicę Zambrowa. Będą to pierwsze fragmenty drogi ekspresowej S8 w województwie istotnie poprawiające komunikację ze stolicą kraju. Obie inwestycje są współfinansowane z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
ewelina.s@bialystokonline.pl