Matematyka budzi najwięcej obaw
Większość uczniów znacznie bardziej obawia się egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej niż humanistycznej, na której, jak sami mówią, "zawsze można coś wymyślić". Noty z ubiegłego roku (młodzież zdobyła średnio 35% punktów za zadania otwarte i 53% za zadania zamknięte) pokazują, że faktycznie ten test sprawia im najwięcej trudności.
O godz. 9.00 gimnazjaliści napiszą test z przedmiotów przyrodniczych, tj. biologii, chemii, fizyki i geografii. Po chwili odpoczynku, o godz. 11.00, ponownie zasiądą w ławkach, by zmierzyć się z matematyką.
Czego nie wolno wnosić na salę?
Jak zawsze na egzaminie zakazane jest korzystanie z telefonów komórkowych i innych urządzeń pozwalających na kontaktowanie się z kimkolwiek.
Uczniowie nie mogą też mieć przy sobie tablic matematycznych i kalkulatora ani żadnych tzw. "przedmiotów na szczęście", czyli różnego rodzaju maskotek, figurek bądź innych talizmanów.
Gimnazjaliści powinni mieć przy sobie jedynie legitymację szkolną oraz przybory do pisania i rysowania, tj. pióro lub długopis z czarnym tuszem, ołówek, gumkę, linijkę, cyrkiel, ekierkę oraz kątomierz. Należy pamiętać jednak o tym, że odpowiedzi z testu nie mogą być wpisane ołówkiem.
W przypadku zadań matematycznych także pojawia się wiele informacji o przeciekach. W komentarzach na forach internetowych różni internauci zachęcają do kontaktu mailowego, w celu "ujawnienia testu". Nie ma co jednak liczyć na gotowe zadania. Trzeba uważać, bowiem okazuje się, że wielu oszustów w ten sposób próbuje wyłudzić nasze dane.
Arkusze i odpowiedzi wtorkowego testu będą udostępnione w godzinach popołudniowych.
Uczniowie, którzy z jakichś ważnych powodów nie będą mogli przystąpić do egzaminu gimnazjalnego (np. z powodu choroby itp.), będą mogli go zdawać będą w dniach 1-3 czerwca. Wyniki będą znane 17 czerwca.
[AKTUALIZACJA]
Na egzaminie z przedmiotów przyrodniczych uczniowie musieli wykazać się m.in. wiedzą dotyczącą organizmów jednokomórkowych i wielokomórkowych. Trudniejsze zadania dotyczyły chemii. Młodzież musiała np. prawidłowo odczytać reakcję. Pojawiła się też mapa przedstawiająca średnią roczną liczbę dni z opadem śniegu w Polsce. Gimnazjaliści mieli za zadanie prawidłowo odczytywać zaznaczone na niej dane.
Najwięcej emocji wśród piszących budził jednak test z matematyki. Młodzież musiała obliczyć odległość. Pojawiły się też zadania dotyczące potęgi i ułamków. Niektóre pytania były zaś bardzo proste – piszący musieli wskazać, która z liczb jest największa – I, II, III czy IV. Gimnazjaliści większą liczbę punktów mogli dostać za prawidłowe obliczenie objętości półkuli i walca.
Reakcje uczniów są różne, jedni wypowiadają się na forach internetowych, że spodziewali się znacznie trudniejszych pytań, inni wręcz odwrotnie.
Arkusze i odpowiedzi dostępne są na stronie: www.cke.edu.pl
W środę (20.04) młodzież zasiądzie do egzaminu po raz ostatni. Napisze wówczas test z języka obcego nowożytnego.
justyna.f@bialystokonline.pl