O drogowym przyspieszeniu na Podlasiu świadczą liczby. Na koniec 2015 r. kierowcy mieli do dyspozycji 47,7 km dróg ekspresowych. Dziś korzystają już z 91 km dróg dwujezdniowych. Tylko przez dwa minione lata udostępnione zostały trzy odcinki trasy S8: granica województwa - obwodnica Zambrowa (14,9 km), obwodnica Zambrowa - Mężenin (15,39 km) oraz Mężenin - Jeżewo (14,26 km).
Podpisywane są też umowy na realizację kolejnych odcinków trasy Via Baltica (droga S61) od Ostrowi Mazowieckiej aż do granicy polsko-litewskiej w Budzisku. A na deskach kreślarskich znajduje się Via Carpatia, czyli strategiczne połączenie państw bałtyckich z Europą Południową.
Via Baltica nabiera kształtów
Jak informuje rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Rafał Malinowski, wśród priorytetów Dyrekcji są w tym roku zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 aż do Wyszkowa - a tym samym zamknięcia de facto całej inwestycji od Warszawy do Białegostoku - a także podpisanie umów w systemie "Projektuj i buduj" na pozostałe podlaskie odcinki drogi Via Baltica o długości prawie 50 km.
W praktyce chodzi o odcinki węzeł Podborze (wraz z węzłem) - węzeł Śniadowo (bez węzła) o długości 19,5 km, węzeł Śniadowo (z węzłem) - węzeł Łomża Południe (bez węzła) o długości 17 km oraz węzeł Łomża Zachód (z węzłem) - węzeł Kolno (bez węzła) o długości 12,9 km.
- Tym samym cała Via Baltica na terenie województwa podlaskiego - prawie 120 km - znajdzie się w realizacji, włącznie z obwodnicą Łomży i realizowaną od kilku lat obwodnicą Suwałk. Planowane zakończenie inwestycji to rok 2021 - wyjaśnia Malinowski.
Od Bałtyku do Karpat
To nie koniec zamierzeń drogowców. Trwają też prace przy innej sztandarowej trasie - Via Carpatia. Do 2015 roku nie było jej w Planie Budowy Dróg Krajowych, wpisana została - jako S19 - dopiero przed wyborami w 2015 roku, ale bez połączenia z Via Balticą. Naprawione zostało to w 2016 r.
- Obecnie Via Carpatia na Podlasiu, na południe od Białegostoku, jest na etapie projektowania. Mówimy tutaj o dwujezdniowej drodze ekspresowej. Podzielona jest na odcinki węzeł Białystok Zachód-Ploski oraz Ploski-Chlebczyn. W obu przypadkach dokumentacja spłynęła już do GDDKiA, odbyła się jej ocena przez Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Białymstoku i jeszcze w I połowie bieżącego roku zostanie przedstawiony wariant preferowany przez GDDKiA oraz złożone wnioski o wydanie decyzji środowiskowych od Białegostoku aż po Chlebczyn - dodaje rzecznik.
Łącznie to około 110 km drogi. Powstać ma do przełomu 2023 i 2024 r.
Białystok dostanie obwodnicę
Trzecią z inwestycji GDDKiA jest budowa obejścia Białegostoku. Tu najszybciej ma natomiast powstać odcinek Sochonie - Dobrzyniewo - Białystok Zachód, którego fragment od Dobrzyniewa do węzła Białystok Zachód ma status drogi ekspresowej S19.
- Obecnie odcinek ten ma decyzję środowiskową, w tym roku zostanie wykonana tzw. geologia i na koniec roku będzie ogłaszany przetarg na wykonanie w systemie "Projektuj i buduj". Realizacja planowana jest na lata 2021-2023 - komentuje Malinowski.
Z wyliczeń białostockiej GDDKiA wynika, że w 2015 r. realizowane kontrakty miały wartość około 1,6 mld zł, dzisiaj oddział realizuje podpisane umowy na około 2,8 mld zł.
anna.d@bialystokonline.pl