Filtry samochodowe to tylko z pozoru mało istotne elementy. W praktyce to od nich zależy prawidłowość procesów zachodzących w układach pojazdu. By cieszyć się długą i bezproblemową obsługą auta należy w odpowiednim momencie wymienić właściwy filtr.
- Filtr oleju usuwa zanieczyszczenia powstające na skutek zużywania się poszczególnych elementów silnika czy też wydzielające się w czasie jego pracy frakcje, nagary lub sadze – mówi Grzegorz Król, z Centrum Motoryzacyjnego Martom
To właśnie od tego elementu zależy praca całego motoru. Gdy filtr ten zaczyna tracić swoje właściwości może to skutkować niemożliwą do usunięcia awarią. Wymiana powinna być systematyczna, na ogół co 15 tys. km.
Istotny w aucie jest także filtr paliwa, który w dużym stopniu decyduje o jakości paliwa dostarczanego do naszego silnika. Standardowo wizytę w serwisie w tym celu musimy planować po przejechaniu około 30 tys. km.
Filtr powietrza służy do oczyszczania zasysanego przez silnik w czasie jazdy powietrza z kurzu, pyłu i innych tego typu zanieczyszczeń.
- Ograniczając się do jazdy po mieście filtr ten wymieniamy średnio po przebyciu 15-20 tys. km. Auto eksploatowane w środowisku o wysokim zapyleniu wymagać będzie jednak częstszych interwencji z naszej strony – mówi Grzegorz Król.
Ostatni z samochodowych filtrów, czyli kabinowy (zwany też przeciwpyłkowym) oczyszcza powietrze przedostające się do wnętrza pojazdu. Jego stan wpływa przede wszystkim na odczuwalny w czasie jazdy komfort kierowcy czy pasażerów.
Filtr ten co roku powinien zostać zastąpiony nowym, gdyż po tym czasie traci on swoje właściwości, a nagromadzona w nim wilgoć sprzyja rozwojowi grzybów i drobnoustrojów.
lukasz.w@bialystokonline.pl