Jeśli chodzi o wprowadzanie innowacji marketingowych przez przedsiębiorstwa przemysłowe w latach 2012-2014, to województwo podlaskie uplasowało się na 6. pozycji. W zestawieniu przed nim znalazły się: dolnośląskie, mazowieckie, śląskie, kujawsko-pomorskie i podkarpackie. W przypadku przedsiębiorstw usługowych wypadamy znacznie gorzej i jesteśmy na 9. pozycji.
"Porównując wdrażanie innowacji marketingowych według poziomów techniki przedsiębiorstw, zauważyć można, że najczęściej wprowadzały je podmioty zaliczane do wysokiej techniki" - czytamy w raporcie.
Niestety jeśli chodzi o udział przychodów przedsiębiorstw usługowych ze sprzedaży produktów nowych lub istotnie ulepszonych, to nasz region znajduje się w ostatniej szóstce i wypada około dziesięciokrotnie gorzej niż województwo mazowieckie.
Jedną z form współpracy przedsiębiorstw w zakresie innowacji jest inicjatywa klastrowa. Docenia ją także wielu przedsiębiorców z naszego regionu - nastąpił znaczny wzrost jeśli chodzi o taką współpracę. Jednak w porównaniu z innymi województwami znajdujemy się w tej dziedzinie dopiero na przedostatniej pozycji, za nami jest tylko zachodniopomorskie. Badania wykazują, że inicjatywami klastrowymi były zainteresowane przede wszystkim podmioty zatrudniające 250 osób i więcej.
justyna.f@bialystokonline.pl