30 lipca 2024 roku oficjalnie rozpoczęto budowę drogi Łapy - Roszki Wodźki - Wysokie Mazowieckie, która jest jedną z największych inwestycji drogowych w województwie podlaskim. Chodzi o budowę i rozbudowę dróg wojewódzkich nr 681, 682 i 678 o łącznej długości ponad 25,2 kilometrów, cztery obwodnice miejscowości: Roszki Wodźki, Łapy, Brok, Mazury, trzy estakady o długości około 1,6 tysiąca metrów. Do tego mosty, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, ekrany akustyczne, zjazdy, zatoki autobusowe, oświetlenie drogowe przy rondach i skrzyżowaniach oraz kanalizacja deszczowa.
Wykonawcą inwestycji jest firma STRABAG.
- Dla mieszkańców i osób podróżujących pomiędzy tymi miejscowościami to bardzo potrzebna i wyczekiwana inwestycja, dlatego dokładamy wszelkich starań, by prace realizowane były sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Niewątpliwie wyzwaniem dla nas, jako wykonawcy są tu liczne obiekty inżynierskie - łączna długość 3 estakad to ponad 1,6 km oraz fakt, że część prac prowadzimy w otulinie Narwiańskiego Parku Narodowego. Wymaga to od STRABAG nadzwyczajnej dbałości o środowisko, a roboty są prowadzone przy stałym nadzorze przyrodniczym - mówi Szymon Rutkowski, kierownik budowy STRABAG.
Prowadzone są prace na ciągach rowerowych oraz drogach serwisowych, które będą wykorzystywane do objazdów w roku 2025 podczas wykonywania trasy głównej w ruchu wahadłowym. Zaawansowanie wynosi tu około 60%. Trwa również zabezpieczanie rozpoczętych już prac i przygotowanie budowy na nadchodzący okres zimowy. Zakończono prace związane z wykonywaniem podbudowy bitumicznej AC22P przewidzianych do wykonania w roku 2024.
Na estakadzie E6 trwają prace polegające na wykonywaniu podpór skrajnych i pośrednich oraz przygotowywanie stanowiska nasuwczego, przy których prace już są na ukończeniu. W lutym 2025 planowane jest rozpoczęcie nasuwania ustroju nośnego. Estakada E6 biegnie bezpośrednio w strefie terenów zalewowych Narwi i została zaprojektowana częściowo w łuku poziomym o promieniu 1 300 m (6 przęseł), oraz na odcinku prostym. Sam proces nasuwania musi być realizowany w tym przypadku w łuku, natomiast odcinek prosty będzie realizowany klasycznie.
Estakady E4 i E5 są budowane na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego, a więc na obszarze o specjalnych obostrzeniach wynikających z decyzji środowiskowych. Na estakadzie E5 wykonano palowanie podpór, a w miejscu budowanej estakady E4 przygotowana jest już droga technologiczna oraz szykowane są platformy pod podpory obiektu.
Budowa drogi Łapy — Roszki Wodźki — Wysokie Mazowieckie to nie tylko priorytetowa inwestycja ujęta w programie "Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027", ale również projekt strategiczny w "Kontrakcie Programowym dla Województwa Podlaskiego".
Koszt inwestycji to około 460 milionów złotych brutto. Planowany termin zakończenia prac to lipiec 2026 roku.
ewa.reducha@bialystokonline.pl