Pod koniec stycznia prezydent podpisał ustawę dotyczącą wydawania paszportów. Zostanie utworzony Rejestr Dokumentów Paszportowych, który ma zastąpić Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów paszportowych oraz lokalne ewidencje. Projekt ten ma połączyć najważniejsze polskie rejestry (m.in. PESEL, stanu cywilnego, Danych Kontaktowych czy Rejestru Dowodów Osobistych). Dzięki nowemu systemowi nie będzie już trzeba wypełniać papierowych wniosków przy wydawaniu paszportu. Elektroniczny wniosek będzie generowany przez urzędnika, zaś składający będzie musiał złożyć podpis cyfrowy.
Kolejną istotną zmianą będzie wprowadzenie nowych e-usług. Każdy użytkownik będzie dzięki temu mógł sprawdzić ważność swojego paszportu oraz unieważnić go po utracie (zgubieniu czy kradzieży).
Łatwiej będzie też wnioskować o paszport dla dziecka. Nowe przepisy wprowadzają możliwość elektronicznego wyrażenia zgody na wydanie dokumentu przez jednego z rodziców czy opiekunów i wysłanie jej do organu paszportowego.
Nowe przepisy miały wejść w życie 27 marca. W związku z tym biura paszportowe miały przez kilka dni nie przyjmować wniosków. Podjęto jednak decyzję (prawdopodobnie spowodowaną ogromnym zainteresowaniem paszportami w ostatnim czasie), by ten termin został przesunięty. Nowy termin nie został jeszcze podany do publicznej wiadomości. Dlatego wszystkie placówki zajmujące się wydawaniem paszportów będą działały normalnie.
justyna.f@bialystokonline.pl