Rada miejska uznała, że wypełnienie zobowiązań Karty Brukselskiej jest najważniejszym z celów polityki rowerowej Białegostoku. Promocja i rozwój ekologicznej komunikacji ma być też skutecznym sposobem rozwiązania wyzwań transportowych stojących przed naszym miastem.
Karta Brukselska to podpisany w 2009 r. przez przedstawicieli wielu europejskich miast dokument, który wyznaczył jego sygnatariuszom cele rozwoju komunikacji rowerowej. Według Karty do 2020 r. udział tego rodzaju komunikacji w ruchu miejskim ma zwiększyć się do 15%, a o 50% powinna zmniejszyć się liczba wypadków z udziałem kierowców "dwóch kółek". Dodatkowo miasta mają opracować system parkingów rowerowych i politykę przeciwko kradzieży jednośladów. Ponadto powinny wspierać projekty zwiększające wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkół i zakładów pracy, rozwijać turystykę rowerową oraz podjąć współpracę z biznesem czy instytucjami publicznymi w celu szerszego ich upowszechnienia.
W tej chwili sygnatariuszami Karty Brukselskiej są m.in. Madryt, Bordeaux, Mediolan, Bruksela, Kopenhaga czy Lwów, a spośród polskich miast - Gdańsk, Kraków i Łódź. Przystąpienie do Karty także Białegostoku ma pomóc rozwijać alternatywne dla indywidualnego transportu samochodowego nawyki. Co ważne, podpisanie Karty, oznacza przyjęcie wskaźników realizacji w postaci m.in. faktycznego zwiększenia ruchu rowerowego, a nie - jak do tej pory - kilometrów ścieżek rowerowych.
Ostateczne przystąpienie do Karty będzie zależało od decyzji prezydenta Białegostoku.