Nowe logo miało być znakiem nowoczesnym i oddającym prestiż, jaki niesie ze sobą tytuł ESK. Powinno akcentować w pierwszej kolejności nazwę Wrocław, w drugiej rok 2016, w trzeciej tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.
Litera "W" kluczem do sukcesu
Wszystkie wymienione warunki – zdaniem jury – najlepiej spełniała praca Jerzego Osiennika. Projekt białostockiego grafika pokonał blisko 600 zgłoszeń.
Osiennik wspomina pracę nad logo: "Zacząłem od uważnej lektury regulaminu konkursu. Przy punktach opisujących merytoryczne i techniczne wytyczne wypisałem najważniejsze – moim zdaniem – hasła, a przy nich synonimy, pierwsze skojarzenia, jakie przychodziły mi na myśl." Grafik przyznaje, że podczas oglądania zdjęć wrocławskiego ratusza od razu uderzyła go litera "W" wpisana w spad późnogotyckiego dachu.
- Literę "W" znalazłem również na rewersie halerza miejskiego sprzed 500 lat, stąd też "W" w moim projekcie” – dodaje.
Mniej znaczy więcej
Przy projektowaniu Osiennik wyznaje zasadę "mniej znaczy więcej", dlatego za formę godła wybrał piktogram. Pierwszym skojarzeniem przy haśle "stolica" była "korona" – w domyśle "królewska pieczęć". Nie mniej istotny był także dobór czcionki – właściwie użyty na równi z grafiką decyduje o tym, czy logo jest współczesne.
- Stworzenie znaku, który identyfikowałby miasto i kraj, był czytelny pod każdą szerokością geograficzną i jednocześnie u wszystkich wywoływałby podobne i pozytywne skojarzenia, wymagało połączenia w jedną formę kilku różnych symboli – tłumaczy grafik. – Stąd w moim projekcie odniesienia do barw i godła narodowego oraz do etosu Solidarności.
Prosty, estetyczny, szybko zapada w pamięć
Projekt Jerzego Osiennika pokonał blisko 600 zgłoszeń. Zwycięskie logo znajdzie się na wszystkich materiałach promujących Wrocław – ESK 2016.
– Wybrany logotyp jest prosty, estetyczny, uniwersalny i szybko zapada w pamięć. Chcemy, żeby akcentował nowy etap przygotowań miasta do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016 i reprezentował zarówno Wrocław, jak i całą Polskę – mówi Krzysztof Maj, dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016.
Jerzy Osiennik projektowaniem graficznym zajmuje się od 20 lat. Pracuje jako konsultant kreatywny w Infinity Group, prowadzi też własną firmę Plajster. Znany jest także jako wokalista grupy Zero-85 oraz fotograf.
Europejska Stolica Kultury jest najbardziej rozpoznawalną inicjatywą Unii Europejskiej w dziedzinie kultury, a przyznanie miastu tego tytułu jest uznawane za wyjątkowo prestiżowe wyróżnienie. Miasta noszące tytuł ESK przez rok są kulturalnymi centrami Europy. Czas ten wypełniony jest wydarzeniami, koncertami, konferencjami i innymi przedsięwzięciami artystyczno-kulturalnymi oraz społecznymi.
anna.d@bialystokonline.pl