Białostocka Komunikacja Miejska zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie

2021.10.19 14:53
Białostocka Komunikacja Miejska otrzymała nagrodę w XI edycji konkursu LIDER ITS 2021. Jury przyznało Miastu Białystok statuetkę w kategorii "Najlepsze wdrożenie".
Białostocka Komunikacja Miejska zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie
Fot: UM Białystok

Sukces zarządu BKM

Zarząd Białostockiej Komunikacji Miejskiej otrzymał statuetkę w kategorii "Najlepsze wdrożenie" za zainstalowanie mobilnych automatów biletowych w 255 pojazdach BKM oraz uruchomienie bezgotówkowego systemu płatności z wykorzystaniem modelu transakcyjnego MTT/PaYG.

- W 2019 roku Miasto Białystok rozstrzygnęło przetarg na dostawę i montaż biletomatów mobilnych we wszystkich autobusach Białostockiej Komunikacji Miejskiej, stworzenie portalu edukacyjnego oraz portalu obsługi pasażera - przekazuje Eliza Bilewicz-Roszkowska z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

Celem projektu było zwiększenie dostępności biletów oraz wprowadzenie rozwiązania programowego Smart Taryfa BKM, opartego na schemacie Mass Transit Transaction Visa i PayAsYouGO Mastercard, które działa, gdy pasażer korzysta z karty płatniczej w autobusie i wyłącznie przykłada kartę do czytnika przy wejściu i wyjściu. Rozwiązanie to jest pierwszym wdrożeniem MTT i PayAsYouGo w Polsce.

42,7% biletów kupowanych jest w biletomatach

W białostockich biletomatach za dowolny bilet można zapłacić z portmonetki na elektronicznej Białostockiej Karcie Miejskiej, bankową kartą płatniczą Visa lub Mastercard, metodą płatności BLIK, jak również telefonem z NFC z aktywną kartą bankową.

Przy zakupie w biletomacie, automat nie drukuje biletu. Kontrola biletu polega na sprawdzeniu w specjalnym czytniku przez kontrolera przypisania biletu do tokenu karty płatniczej. Wyjątkiem są bilety opłacone BLIK-iem. Pasażer zawsze może wydrukować potwierdzenie zakupu, jednak nie jest ono biletem. Z opcji tej korzysta coraz mniej pasażerów.

- Biletomaty w czasie pandemii, gdy podróże odbywały się w bardziej przypadkowy sposób, okazały się bardzo przydatne, całkowicie eliminując problem dostępności biletu. Po 9 miesiącach 2021 r., w porównaniu do roku 2019, sprzedaż biletów jednorazowych osiąga poziom 80%. Bilety w biletomatach stanowią 42,7% sprzedaży biletów jednorazowych, e-portmonetka 9,6%, bilety przez telefon 9,8%, a bilety papierowe 37,9% - informuje Eliza Bilewicz-Roszkowska.

Dodaje, że białostockie biletomaty stały się też terminalem informacji pasażerskiej. Na ekranie wyświetlana jest rzeczywista prognoza odjazdów i przesiadek na najbliższym przystanku.

Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl

1457 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39