Śluza Przewięź do remontu
Podpisano umowę na wymianę wrót górnych i dolnych na jednej z najczęściej odwiedzanych śluz na Kanale Augustowskim, który cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród turystów jak i wodniaków.
- W ubiegłym sezonie żeglugowym różnicę poziomów na tym malowniczym szlaku wodnym pokonało ponad 30 tysięcy jednostek pływających. Najpopularniejszą i zarazem najczęściej uczęszczaną śluzą na Kanale Augustowskim była śluza Przewięź, przez którą prześluzowało się ponad 5,5 tysiąca jednostek - wyjaśnia Joanna Szerenos-Pawilcz, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstok i dodaje: - To pokazuje, jak ważne i konieczne są inwestycje na Kanale Augustowskim, zarówno z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi, jak i w celu zapewnienia bezpiecznych warunków pracy obsługi.
Wrota górne i dolne śluzy oraz odbojnice przy awanportach wody górnej i dolnej od strony wody są w złym stanie technicznym, więc zostaną wymienione. Ponadto planowane jest wykonanie nowych zamknięć remontowych, tzw. szandorów. Ściany komory śluzy oraz dno zostaną oczyszczone z naniesionych namułów i kamieni. W ramach prac modernizacyjnych wyremontowana zostanie budka strażnicza przy śluzie, jak również odtworzona zniszczona tablica upamiętniająca budowniczego śluzy.
Inwestycja ma na celu przywrócenie sprawności technicznej śluzy i utrzymanie drożności drogi wodnej Kanał Augustowski dla żeglugi śródlądowej. Jej koszt to blisko 926,5 tysięcy złotych.
- Szacujemy, że prace na śluzie Przewięź potrwają do końca maja, natomiast oddanie jej do użytku nastąpi w połowie czerwca - mówi Joanna Szerenos-Pawilcz.
Inwestycje Wód Polskich na Kanale Augustowskim
W ostatnich latach na Kanale Augustowskim przeprowadzono zarówno remonty śluz, jak i budynków strażnic wodnych przy śluzach.
W 2021 roku:
- wyremontowano śluzę Gorczyca (wymiana wrót górnych za 229 421,16 złotych),
- wyremontowano śluzę Paniewo (wymiana wrót górnych, środkowych i dolnych za 954 548,62 złotych),
- zabezpieczono Jazu w Gorczycy (prace awaryjne za 139 629,60 złotych).
W 2022 roku:
- wyremontowano wrota dolne śluzy Mikaszówka (485 850,00 złotych),
- naprawiono wyrwy w lewej skarpie KA w km 23+660 (33 966,94 złotych),
- naprawiono wyrwy w prawej skarpie Kanału Augustowskiego na odcinku w km 22+060-22+310 (272 957,91 złotych),
- awaryjnie naprawiono wrota dolne śluzy Dębowo (519 777,96 złotych).
W 2023 roku:
- utrzymano szlak żeglugowy Kanału Augustowskiego (wymiana oznakowania nawigacyjnego na odcinku od 0+000 do 83+400 Kanału Augustowskiego za 1 537 514,10 złotych),
- wyremontowano Jaz na stopniu wodnym Augustów w km 32+500 Kanału Augustowskiego (5 328 952,18 złotych).
Jak podsumowuje Joanna Szerenos-Pawilcz, Kanał Augustowski stanowi perłę wśród szlaków wodnych Europy, dlatego inwestycje na nim są dla Wód Polskich priorytetem. Tym bardziej że z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród turystów, jak i motorowodniaków oraz kajakarzy. Coraz większe zainteresowanie Kanałem Augustowskim stawia przed Wodami Polskimi ogromne wyzwania. Z jednej strony konieczne są inwestycje, które poprawiają bezpieczeństwo i jakość żeglugi, z drugiej musimy mieć na względzie, że mamy do czynienia z zabytkiem. PGW Wody Polskie dokłada więc wszelkich starań, aby zabytkowa droga wodna utrzymana została w należytym stanie, a jednocześnie dba, aby skarb inżynierii hydraulicznej został zachowany dla przyszłych pokoleń.
ewa.reducha@bialystokonline.pl