Trójstronna współpraca
Białostocki magistrat szykuje się do przebudowy wylotówki na Warszawę.
- Chcemy tę inwestycję realizować w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - przekazał mediom prezydent Tadeusz Truskolaski.
To nowe podejście w naszym mieście do budowy dróg. W sumie 2,8 km asfaltu należy aż do 3 podmiotów: Gminy Białystok, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i GDDKiA, ale dzięki ich współpracy jest szansa na powstanie wygodnego wyjazdu w stronę stolicy.
Inwestycję ma prowadzić miasto Białystok, ale środki na dokumentację zapewni marszałek.
Józef Sulima, szef Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich poinformował, że zarząd województwa w przyszłym tygodniu zagwarantuje pieniądze na ten cel. Środki będą pochodzić z puli pierwotnie przeznaczonej na lotnisko regionalne.
Sławomir Topczewski z GDDKiA nie ukrywa, że przebudowy leżącego w gestii Dyrekcji odcinka "ósemki" nie planowano. Są natomiast plany stworzenia bliższego (Choroszcz - Dobrzyniewo - Sochonie) i dalszego (połączenie "ósemki" przez Knyszyn w Korycinie) obejścia Białegostoku.
W oczekiwaniu na przyszłą perspektywę finansową UE
- Chcemy tę inwestycję realizować za pomocą środków unijnych - mówi Truskolaski i liczy na dofinansowanie sięgające 85%.
Projekt już został zgłoszony jako kluczowy do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
- Szanse na dofinansowanie mamy ogromne - twierdzi Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich. Mogą być to środki z Programu Rozwój Polski Wschodniej.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na 85 mln zł.
Kilka obiektów inżynierskich
- Przewidujemy kilka obiektów inżynierskich - zdradza szczegóły projektu Ostrowski.
Pierwszy to estakada w rejonie skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Elewatorską. Kolejne to wiadukty nad torami. Największa estakada powstanie na połączeniu alei z ul. Kleeberga. Estakada z tunelem będzie też pod "ósemką", nad połączeniem lewej i prawej strony miejscowości Porosły.
Sama droga zaprojektowana jest w standardzie dwóch pasów ruchu w obie strony. Od strony ul. Kleeberga będzie kończyła całą Trasę Generalską.
W 2015 r. miasto powinno uzyskać pozwolenie na budowę. Z pracami ruszyłoby w 2015 lub
2016 r. Nowy wyjazd w stronę stolicy byłby gotowy w 2017 r. (według optymistycznych prognoz), najpóźniej w 2018 r.
ewelina.s@bialystokonline.pl