Ul. Suchowolca i dalsza część tego ciągu drogowego, ul. Zabłudowska do granic miasta, to trasa wylotowa z Białegostoku na Lublin. Dodatkowo przebiega przy powstającym Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym (BPN-T), dlatego jej rozbudowa jest tak ważna, zwłaszcza, że w tej chwili stan tych dróg jest naprawdę opłakany.
Wraz z przebudową ponad 3-kilometrowego odcinka obu ulic modernizację przejdzie duże skrzyżowanie z ul. Plażową. Wzdłuż trasy powstanie także niezbędna infrastruktura towarzysząca: oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe oraz sieć do monitoringu miejskiego. Na skrzyżowaniu ul. Zabłudowskiej i Logarytmicznej zostanie zbudowana zaś nowa pętla autobusowa.
Jak tłumaczył zastępca prezydenta miasta, Adam Poliński, ulice zostaną utrzymane w standardzie drogi jednoprzestrzennej o 3 pasach ruchu, z tym, że trzeci z nich będzie przeznaczony do skrętu w lewo. Na najbliższe lata jest to rozwiązanie docelowe, z zaznaczeniem, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zajmie się budową południowej obwodnicy Białegostoku, która z pewnością będzie rozładowywać ruch w stronę Lublina.
Koszty całej inwestycji to prawie 18 mln zł. Znaczną ich część pokryją fundusze europejskie. Przebudowa ulic ul. ks. Suchowolca i Zabłudowskiej jest bowiem częścią projektu budowy BPN-T współfinansowanego przez UE.
Pierwsze prace mają ruszyć tam tuż po Wszystkich Świętych. Najpierw będą prowadzone na poboczach, ale gdy drogowcy wejdą na jezdnię, zaczną pojawiać się utrudnienia. W całości roboty zakończą się w listopadzie 2011 r. Będzie je prowadzić wybrana w przetargu firma Strabag.
Druga ważna, choć zdecydowanie mniejsza inwestycja to przebudowa nieodległej ul. Dojnowskiej. Gruntowny remont przejdzie pół kilometra drogi. Zmieniona zostanie tam nie tylko nawierzchnia, ale również chodniki i zjazdy. Warte 1,24 mln zł prace wykona choroska firma Toms. Rozpoczną się one w listopadzie, a zakończą się w połowie 2011 r. Natomiast w listopadzie tego roku dobiegną końca trwające jeszcze roboty na ul. Ciołkowskiego i 27 Lipca (tu wraz z ciągnącym się do granic miast ciągiem pieszo-rowerowym).