Barokowe Ogrody Sztuki 2022

dodane dnia: 2022-06-08 przez: kul57
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
Barokowe Ogrody Sztuki 2022
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2022-06-17 - 2022-06-19
Zbliża się V Festiwal Barokowe Ogrody Sztuki przygotowany w pięknej scenerii Ogrodu Branickich. W dniach 17-19 czerwca znów można będzie przenieść się do złotego okresu w dziejach naszego miasta, barokowego Białegostoku rządzonego przez Hetmana i Hetmanową.

Program V Festiwalu Barokowe Ogrody Sztuki:

Piątek (17.06)

godz. 18:00 Bukiety Baroku wernisaż wystawy malarstwa

Wydarzenie towarzyszące – koncert Zespołu Muzyki i Tańca ­Dawnego „Capella Antiqua ­Bialostociensis” oraz Zespołu Muzyki Dawnej „Ars Decorum” Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku

Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy, ul. Pałacowa 2
Autokar do Muzeum w Choroszczy zostanie podstawiony na ­parkingu przy Pałacu Branickich – wyjazd o godz. 17:00 (liczba miejsc: 50)

godz. 21:30 W muzycznym ogrodzie inscenizacja artystyczna: Ryszard Doliński, Adam Zieleniecki, Krzysztof Pilat, Justyna ­Wieruszewska-Biniek – sopran, Zespół Muzyki Dawnej Consort 415, Zespół Muzyki i ­Tańca Dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis” Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku
Salon w Ogrodzie Branickich

godz. 22:30 Kwiaty Europy mapping na budynku Pałacu Branickich

Pałac Branickich, ul. J. Kilińskiego 1

Sobota (18.06)

godz. 14:30 Artystyczne bukiety wystawa prac uczniów Pracowni Plastycznej Ogniska Plastyczno-Komputerowego Domu Kultury „Śródmieście” w Białymstoku
Salon w Ogrodzie Branickich – Pawilon Włoski

godz. 15:00 Muzyczne bukiety miniatury muzyczne: Zespół Muzyki Dawnej „Ars Decorum” Domu Kultury ­„Śródmieście” w Białymstoku oraz Kwartet Fletowy „Prima Voce”
Salon w Ogrodzie Branickich – Pawilon Włoski

godz. 17:00 Najpiękniejsze kwiaty baroku wernisaż wystawy rysunku Barbary Strzymińskiej-Zdanewicz
Dom Kultury „Śródmieście” w Białymstoku, ul. J. Kilińskiego 13

godz. 17:30 Kwiaty w baroku: piękno, splendor, pasja wykład Agnieszki Żukowskiej, Kierownika Działu Administracyjno-Gospodarczego i Ogrodów Zamku Królewskiego w Warszawie
Dom Kultury „Śródmieście” w Białymstoku, ul. J. Kilińskiego 13

godz. 21:30 Kantaty mitologiczne koncert muzyki francuskiej XVIII w. z dworu króla Ludwika XIV: ­Iwona Lubowicz – sopran, Małgorzata Wojciechowska – flet ­traverso, ­Kornelia Korecka – skrzypce barokowe, Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba, Anna Wiktoria Swoboda – lutnia, teorba, gitara barokowa, ­Elena Zhukova – klawesyn, kierownictwo muzyczne (Ukraina)
Aula Magna Pałacu Branickich, ul. J. Kilińskiego 1 (ograniczona liczba miejsc)

Niedziela (19.06)

godz. 12:00 W kwietnym ogrodzie zapachów warsztaty tworzenia kosmetyków naturalnych, prowadzenie Paulina Karczewska (liczba miejsc ograniczona, zapisy do 16.06 pod nr tel. 577 010 777)
Dom Kultury „Śródmieście” w Białymstoku, ul. I. Malmeda 17

godz. 15:00 Ogrody w baroku
spacer edukacyjny – zwiedzanie tunelu pod ogrodem, oprowadzanie Jolanta Koller-Szumska
Zbiórka przy Pawilonie Pod Orłem w Ogrodzie Branickich

godz. 19:00 Lontananza crudel... koncert muzyki włoskiego baroku:
Olga Pasiecznik – sopran, Mark Caudle – wiolonczela barokowa, Władysław Kłosiewicz – klawesyn
Aula Magna Pałacu Branickich, ul. J. Kilińskiego 1 (ograniczona liczba miejsc)

Informacje o artystach:

Zespół Muzyki Dawnej „Consort 415” powstał w 2000 r. i specjalizuje się w wykonywaniu muzyki epoki baroku. Tworzy go grupa pasjonatów muzyki dawnej, a prywatnie grono przyjaciół. Wynika stąd niezwykła, pełna radości atmosfera prób i koncertów zespołu. Jest to najdłużej działający białostocki zespół grający na dawnych instrumentach, mający w repertuarze formy muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej takich kompozytorów, jak J.S. Bach, A. Vivaldi, A. Corelli, F. Geminiani, H.I.F. Biber, G.A. Pandolfi Mealli, a także kompozytorów polskich: A. Jarzębskiego czy K. Forstera. Zespół brał udział w odbywających się cyklicznie w Białymstoku festiwalach: „Muzyka w Starym Kościele”, „Koncerty przed hejnałem”, „Stary Kościół Farny”. Występował z czołowym polskim klawesynistą, organistą i znawcą stylu barokowego M. Toporowskim. Z chórem Ars Antiqua pod kierownictwem prof. Z. Szablewskiego zespół wziął udział w cyklach warszawskich koncertów zatytułowanych: „Arcydzieła muzyki wokalnej a capella” i „Perły muzyki chóralnej”. Artyści współpracowali też z wybitną klawesynistką L. Stawarz, ze specjalizującą się w wykonawstwie muzyki dawnej skrzypaczką A. Sapiechą, z wybitnym saksofonistą P. Baronem, wykonując z nim barokowo-jazzowe opracowanie „Czterech pór roku” A. Vivaldiego („Wiosna” i „Lato”), a także z M. Wróblewską, P. Kummerem, Ł. Kazaneckim, E. Adamczyk (śpiew), I. Leśniowską-Lubowicz, A. Wolfinger, J. Motulewicz, M. Liweniem, P. Borysem, P. Nowackim, W. Gierlachem, R.G. Przybyłą (obój barokowy), P. Książkiewiczem (flet traverso), M. Skotnickim (flet prosty), P. Huliszem, I. Cecochą (trąbka barokowa), S. Trojanowskim (pozytyw). Muzycy wielokrotnie tworzyli oprawę muzyczną spotkań literackich w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku. Członkowie zespołu grają na co dzień w Orkiestrze Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Instytucja ta w 2012 r. zakupiła na potrzeby zespołu lutnicze kopie instrumentów barokowych A. Stradivariusa, N. Amatiego i G. Dal Salo. Premierowy koncert z tymi instrumentami odbył się 10 czerwca 2012 r. w Pałacu Branickich w Białymstoku. W 2013 r. CONSORT 415 pod kierownictwem muzycznym L. Stawarz zainaugurował Scenę Kameralną Opery i Filharmonii Podlaskiej, wykonując operę „Pimpinone” G.Ph. Telemanna w reż. A. Korytkowskiej-Mazur (prezentacje spektaklu odbyły się m.in. w ramach 52. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie oraz podczas inauguracji nowej Sali Koncertowej Suwalskiego Ośrodka Kultury we wrześniu 2013 r.).

Skład zespołu:
Amadeusz Buczyński – skrzypce, koncertmistrz
Anna Cieśluk – skrzypce
Radosław Koper – skrzypce
Anna Mikołajczak – altówka
Katarzyna Martynkiewicz – wiolonczela
Rafał Makarski – kontrabas, violone
Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn, pozytyw

JUSTYNA WIERUSZEWSKA-BINIEK

Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu mgr H. Burchard. Na tym kierunku skończyła Państwową Szkołę Muzyczną I st. im. H. Melcera w Kaliszu. W roku 2004 rozpoczęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. H. Melcera w klasie śpiewu solowego mgr K. Kurpiewskiej-Wieczorek, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2007 roku. W roku 2008 rozpoczęła studia na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. W tym czasie zawiązała współpracę z chórem Musica Nova Calisiensis, z którym też wydała płytę „Nowa pieśń”. W latach 2011–2016 studiowała na kierunku wokalistyka w klasie prof. C. Szyfmana i ad. dr M. Wróblewskiej(2011–2012) na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku, a od roku 2013 jest także pod opieką wokalną wybitnej śpiewaczki O. Pasiecznik. Na scenie teatru zadebiutowała w roli II Damy w operze „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta. Brała udział w wielu projektach muzycznych, m.in. w widowisku muzyczno-plenerowym „The Fairy Queen” H. Purcela, w operze „Wenus i Adonis” J. Blowa, a także w operze „Così fan tutte” W.A. Mozarta, w której wcieliła się w rolę Fiordiligi. Kolejnymi projektami były Missa brevis D-dur W.A .Mozarta, Missa brevis B-dur J. Haydna, Missa F-dur J. Elsnera, kantata „In allen mainen Tatten” J.S Bacha. Współpracuje także z fundacją „Mam marzenie”. Brała udział w warsztatach mistrzowskich prowadzonych przez prof. J. Rappe, prof. R. Karczykowskiego, prof. W. Zalewskiego, prof. E. Iżykowską. W 2014 roku zdobyła trzecią nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim „Aria i Pieśń Wieczorna”. W roku 2016 została finalistką II Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. K. Jamroz.

MARK CAUDLE

Urodzony w 1953 r. obok Londynu, od 25 lat jest ważnym uczestnikiem odnowy stylowego wykonawstwa muzyki dawnej w Anglii i ostatnio również w Polsce. Był koncertmistrzem wiolonczeli w zespołach Hogwood’a, Gardiner’a, Christophers’a, Parrott’a i Holman’a i grał „viola continuo” w nagraniach Parrott’a, King’a, „viola solo” w nagraniach z grupą Petera Holman’a, The Parley of Instruments, i w zespołach violi, takich jak English Consort of Viols, The Consort of Musicke i Rose Consort. Uczestniczył w około 150 nagraniach ( ponad 50 nagrań dla „Hyperion”), w wielu tournee, festiwalach i nagraniach radiowych w różnych miejscach świata. Prowadził klasę wiolonczeli barokowej i violi da gamba w Royal College of Music w Londynie. W Polsce współpracuje z L’Arte dei Suonatori i Concerto Polacco i wykonuje recitale z klawesynistami, między innymi z Markiem Toporowskim. Obecnie mieszka w Polsce, ale często jest zapraszany do Anglii – w tym roku grał z Gabrieli Consort, The Academy of Ancient Music, The Parley of Instruments, Canzona, English National Opera, będzie dyrygował koncerty muzyki niemieckiej z XVII -ego wieku w Genewie, a latem wykona recital Marin Marais w Cambridge.

OLGA PASIECZNIK (ukr. Ольга Ігорівна Плиска-Пасічник, ur. 3 marca 1968 w Równem).

Polska śpiewaczka (sopran) pochodzenia ukraińskiego, mieszkająca na stałe w Polsce. Używa również nazwiska w transkrypcji na angielski: Olga albo Olha Pasichnyk nie tylko za granicą, lecz także w Polsce. Córka Ihora Pasicznyka i Jadwigi (z d. Antonowicz). Jej ojciec jest pierwszym rektorem Uniwersytetu Państwowego „Akademia Ostrogska”. Jej mężem jest Jurij Pliska, adiunkt Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Po studiach w Instytucie Pedagogicznym w Równem ze specjalnością muzyczno-pedagogiczną, kontynuowała studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Konserwatorium Kijowskim (1996) ze specjalnością śpiewu operowego.
Zdobyła międzynarodowe uznanie po wygraniu II nagrody w kategorii oratoryjnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch (1994). Zdobyła również II nagrodę na Mirjam Helin International Singing Competition w Helsinkach (1999), III nagrodę oraz nagrodę specjalną w kategorii muzyki oratoryjnej i nagrodę publiczności na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej (2000). Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem tygodnika „Polityka” (1997)[2], nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe w 1997 i 2004 roku (Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego i Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego), nagrodą Orfeusz festiwalu „Warszawska Jesień” (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. Andrzeja Hiolskiego (2004) za najlepszą kobiecą rolę operową (Melizanda w operze Debussy’ego – Peleas i Melizanda, Teatr Wielki – Opera Narodowa). W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy Opernwelt do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego” za rolę Almireny (Händel – Rinaldo) i Roxany (Szymanowski – Krol Roger). W 2006 roku artystka otrzymała także nagrodę monachijskiego festiwalu Opernfestspiele, w 2007 – nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida.
Jest etatową artystką Polskiej Opery Królewskiej. Ma na swoim koncie ponad 40 partii m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Händla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego, Szymanowskiego oraz kompozytorów współczesnych.
Występuje także w repertuarze kameralnym oraz w recitalach m.in. z rosyjskimi i ukraińskimi pieśniami, zwykle wraz ze swoją siostrą Natalią (fortepian). Śpiewała m.in. w Opéra Bastille, Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Palais des Beaux-Arts, Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela), Konzerthaus (Berlin), Auditorio Nacional de Música, Teatro Real (Madrid), Bayerische Staatsoper (Monachium), Theater an der Wien, Opera Flamandzka (Antwerpia), Grand Théâtre de Genève, Opery Narodowe w Warszawie i Helsinkach.
Współpracowała z licznymi orkiestrami i instytucjami polskimi (m.in. z Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia) i zagranicznymi (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Belgii, Narodową Filharmoniczną Orkiestrą Rosji, zespołem Concerto Köln, The English Concert, European Union Baroque Orchestra oraz Orchestre National de France). Współpracowała też z licznymi dyrygentami, m.in. Fransem Brüggenem, René Jacobsem, Heinzem Holligerem, Philippe Herrewegheem, Kazimierzem Kordem, Jerzym Maksymiukiem, Marc Minkowskim, Johnem Nelsonem, Andrew Parrottem, Krzysztofem Pendereckim, Trevorem Pinnockiem oraz Antonim Witem.
Jej technika śpiewu pozwala na wykonywanie szerokiego repertuaru z różnych epok, od późnego renesansu przez barok, klasykę, romantyzm, aż po współczesność (m.in. wykonywała utwory pisane specjalnie dla niej przez Krzysztofa Knittla, wiceprzewodniczącego Związku Kompozytorów Polskich).
Prowadziła klasę mistrzowską śpiewu podczas Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie oraz kursy interpretacyjne dla studentów Akademii muzycznych w kraju.
20 kwietnia 2013 odbyła się w Teatrze Wielkim w Warszawie prapremiera dwuaktowej opery Pawła Szymańskiego Qudsja Zaher[5]. Opera została skomponowana z myślą o Oldze Pasiecznik, która została wykonawczynią partii tytułowej.
Ma w swoim dorobku fonograficznym ponad 50 CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.

WŁADYSŁA KŁOSIEWICZ

Klawesynista i dyrygent. Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983), oraz ARD w Monachium (1984).
Od 1978 r. muzyk Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia, współtwórca zespołu Concerto Avenna. Współpracował z wieloma wybitnymi solistami i dyrygentami, jak m.in.: Fr. Bruggen, R. Norrington, N. Harnoncourt, Ch. Hoghwood, R. Jacobs, W. Kuijken, Th. Hengelbrock, P. Muellejans, L. Duftschmidt, J. West, Y. Menuhin, H. Szeryng. Występował w Austrii, Belgii, Brazylii, Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Luxemburgu, Niemczech, Portugalii, Rosji, Szwajcarii, Ukrainie, USA, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Jego solowy dorobek fonograficzny obejmuje m.in. wszystkie utwory klawesynowe L.Couperina i J.Ph.Rameau, Partity, Suity Francuskie i Wariacje Goldbergowskie J.S.Bacha (nagroda Fryderyk 2000), utwory J.J.Frobergera, sonaty D.Scarlattiego oraz największe wydawnictwo polskiej fonografii: komplet utworów F. Couperina (13 CD, nagrody: Fryderyk 2014, Clef d’Or 2014).
W latach 1993-2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której jako dyrygent sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Colegium Varsoviense. Jest autorem opracowania i pierwszej polskiej realizacji wszystkich zachowanych oper Claudia Monteverdiego: L’Orfeo, Il Ritorno d’Ulisse in Patria i L’Incoronazione di Poppea, a także jego nieszporów Vespro della Beata Vergine. Prowadził też opery Imeneo, Rinaldo, Giulio Cesare i Ariodante G.F.Haendla, jak również wiele innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwsza w historii opera Euridice J.Periego z 1600 roku), a także dziesiątki koncertów oratoryjnych, symfonicznych i kameralnych.
W latach 1987 – 2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki przedklasycznej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Miejsce imprezy
Białystok

1435 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39