W 2019 roku kolejne 52 przejazdy kolejowe zyskają pasy akustyczno-wibracyjne. Dodatkowe oznakowanie na drogach dojazdowych do torów umieszczają PKP Polskie Linie Kolejowe we współpracy z zarządcami dróg. Takie zabezpieczenie będzie miało już blisko 400 przejazdów w całej Polsce. To działanie na rzecz ograniczenia liczby zdarzeń na skrzyżowaniach dróg z torami.
- Pasy wibracyjno-akustyczne mają przypominać kierowcom o zachowaniu szczególnej ostrożności i wyhamowaniu przed przejazdem kolejowo-drogowym. To dodatkowe oznakowanie zwiększające uwagę kierowców. PLK przy współpracy z zarządcami dróg zamontowały na 372 dojazdach do przejazdów poziome, wypukłe pasy na jezdni. Linie są w kilkumetrowych odstępach, na ok. 25 m odcinku przed przejazdem. "Wymuszają" ograniczenie prędkości, dzięki powstającej wibracji podczas przejeżdżania. Linie są czerwone, by były bardziej widoczne - mówi Jarosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie zwiększają bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego o wartości blisko 70 mld zł, uwzględniają również budowę wiaduktów, tuneli drogowych i przejść podziemnych dla pieszych. Coraz więcej przejazdów kolejowo-drogowych zyskuje nowoczesne urządzenia sterowania i sygnalizacji. Uzupełnieniem działań PLK są poprzeczne linie akustyczno-wibracyjne.
Oprócz inwestycji ważne są działania organizacyjne i informacyjne na przejazdach kolejowo-drogowych. W 2018 r. PKP PLK oznakowały 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych specjalnymi żółtymi naklejkami. Na każdej z charakterystycznych naklejek umieszczonej na słupku rogatki lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery "awaryjne". W ten sposób stworzony został system szybkiego powiadamiania o zdarzeniach na skrzyżowaniach dróg i torów.
Do tej pory z informacji na naklejce skorzystano ponad 300 razy. Kilkanaście zgłoszeń wymagało wstrzymania ruchu.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl