Ogłoszony właśnie przetarg obejmie budowę dwóch odcinków. Pierwszy to "dziewiętnastka" w klasie drogi głównej ruchu przyśpieszonego od przejścia granicznego do węzła Kuźnica. Ten będzie liczył dokładnie 5,25 km. Drugi z odcinków to już ekspresowa S19. Od węzła Kuźnica do węzła Sokółka Północ będzie miała 10,55 km. Nowa droga od północy będzie omijać miasto, dzięki czemu z Kuźnicy zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego.
Droga ekspresowa S19 będzie miała po dwa pasy w obu kierunkach i zostanie przystosowana do ciężkiego ruchu (nośność 11,5 tony/oś). Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu: 2 wjazdowe do kraju i 4 wyjazdowe. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, beton cementowy czy asfalt wybierze wykonawca.
Na ekspresowej części inwestycji powstaną dwa węzły. Na węźle Kuźnica istniejąca droga krajowa nr 19, docelowo jako wojewódzka, będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Wykonany węzeł zapewni relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.
Na węźle Sokółka Północ również będą krzyżować się istniejąca droga krajowa nr 19 z drogą ekspresową S19. Zapewni on relacje Kuźnica - Sokółka.
W ramach prac powstanie również 12 obiektów inżynierskich, w tym most nad rzeką Łosośna oraz jeden wiadukt kolejowy.
Prawie 16-kilometrowa inwestycja ma być zrealizowana w systemie "projektuj i buduj".
Wg harmonogramu podanego przez GDDKiA w pierwszym kwartale przyszłego roku zostanie zawarta umowa z wybranym w tym przetargu wykonawcą. Mniej więcej po roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Same roboty mają być prowadzone w latach 2022-2025.
ewelina.s@bialystokonline.pl