16. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

dodane dnia: 2024-07-09 przez: Dali01
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
16. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2024-07-14 - 2024-10-06
Organizatorzy zapraszają na 16. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej.

"Z KOLEKCJI KONESERA"
14.07- 06.10.2024 Białystok

Dyrektor artystyczna Festiwalu: Anna Urszula Kucharska
Organizator: Galeria im. Sleńdzińskich

Julliet EM Festival (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej) - pierwszy w Polsce pół.-wsch. awangardowy festiwal muzyki dawnej - od 16. lat wpisuje się w mapę elitarnych letnich imprez muzycznych.
Nazwa Festiwalu nawiązuje do postaci donatorki Galerii im. Sleńdzińskich - ostatniej z rodu wileńskich artystów plastyków, jednej z prekursorek gry na kopiach klawesynów historycznych w Polsce, klawesynistki i pedagoga.
Julliet EM Festival - pozostając wierny stylistyce Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego - poszukuje nowych form prezentacji muzyki dawnej.

Formuła Festiwalu programowo oparta jest o ideę zapożyczenia miedzy dyscyplinami sztuk. Nawiązuje do formy filozoficznego eseju, eksperymentów literackich Georges`a Pereca i kinematografii Eugène`a Greena, by ukazać muzykę - graną w utrwalonej już konwencji Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego i na instrumentach historycznych - w nowych kontekstach.
Kompozycja, treść i kolejność wydarzeń, motywy w grafice są ukierunkowane mottem edycji i tworzą spójną gawędę wokół idei przewodniej. Jej pozamuzyczna interpretacja pozostawiona jest indywidualnej wrażliwości Odbiorcy, zaproszonemu do intelektualnej interakcji z zaproponowaną perspektywą prezentacji zabytków muzycznych.

Idea przewodnia 16.edycji (14.07-06.10.2024) nawiązuje do „gabinetów osobliwości” – popularnych w XVI i XVII wieku prywatnych kolekcji przedmiotów uznanych za niezwykłe i wymykającej się prostej klasyfikacji. Te Raritatenkammern – jak określa je w 1727 r. traktat muzeologiczny Caspara F. Neickela - zwane też Wunderkammer, Kunstkamera, Galleria, Cabinet de curiosités, Studiolo, Gabinetto - skupiały dzieła sztuki i egzotyczne kuriosa. Arystokratyczni koneserzy gromadzili w swoich gabinetti obrazy, rzeźby, zabytki starożytne, klejnoty, numizmaty, ale także cuda przyrodnicze. W spisie „gabinetu osobliwości” Hieronima Radziwiłła (1715–1760) znalazły się m. in.: „mumia egipska”, „jednorożcowe rogi”, „żebro wielkoludu”, a także „nabijana złotem zbroja prawdziwa Aleksandra Wielkiego”. W XVIII wieku, te kolekcje z pogranicza nauki, sztuki i fantastyki zaczęły przekształcać się w koneserskie tematyczne zbiory, tworzone przez przyrodników, kupców, lekarzy. W końcu gabinety osobliwości i gabinety naturalne zostały zastąpione przez współcześnie rozumiane muzea. Jednak fenomen ewoluowania muzeum z prywatnej kolekcji funkcjonuje nadal we współczesnej kulturze. Jest nim bez wątpienia słynne bostońskie muzeum Isabella Stewart Gardner Museum, ale także białostocka Galeria im. Sleńdzińskich, która z prywatnej kolekcji dzieł artystycznej rodziny stała się Miejską Instytucją Kultury.

Tegoroczna edycja festiwalu – podobnie jak gabinety osobliwości – upubliczni kolekcje z pogranicza nauki, sztuki i fantastyki. Repertuar i instrumentarium poddane pogłębionej analizie naukowej, zaprezentują wirtuozi swoich instrumentów, a kolejne Słuchowisko muzyczne HInsPe zaprosi do wyimaginowanego świata, w którym muzyka dawnych mistrzów jest nieodłącznym elementem fantastycznej fabuły.

W gabinecie osobliwości tegorocznej edycji festiwalu znajdzie się „opus 3” z muzycznej kolekcji Leonarda da Vinci, a więc trzecia viola organista Sławomira Zubrzyckiego, zbudowana w oparciu o szkice instrumentu klawiaturowo-smyczkowego z Codice Atlantico. W najstarszym zabytkowym kościele Miasta Białystok, zabrzmią utwory z niezwykłego zbioru Lucrezi Orsiny Vizzany (1590-1662) - mniszki z klasztoru Santa Cristina w Bolonii. Na wyremontowanym klawesynie Julitty Sleńdzińskiej - Donatorki Galerii - zostaną zaprezentowane kompozycje z czterech ksiąg klawesynowych Jacquesa Duphly - zagadkowego kompozytora schyłku francuskiego ancien régime.

Zaplanowane prelekcje przybliżą postać Isabelli Stewart Gardner i twórczość Hieronima Boscha, którego obrazy cytuje grafika tegorocznej edycji.

Podsumowującym 16. edycję wydarzeniem będzie prezentacja płyty CD z kolejnym - integralnym dla Festiwalu - Słuchowiskiem muzycznym HInsPe. Słuchowisko HInsPe „Ucieczka z Grande Ménestrandise”, według scenariusza Anny Urszuli Kucharskiej, w reżyserii Jerzego Łazewskiego i z muzyką nagrań archiwalnych 12., 13., 14. i 16. edycji Festiwalu, zostało przygotowane we współpracy z Akademią Teatralną im. Al. Zelwerowicza w Warszawie oraz z udziałem wybitnych postaci środowiska teatralnego i filmowego: Wojciecha Malajkata, Rafała Królikowskiego i Barbary Dziekan-Vajdy.

Artyści biorący udział 16. edycji festiwalu Julliet EM Festival, to wybrani Polscy specjaliści-wirtuozi wykonawstwa historycznego, znani aktorzy, a także debiutanci w ruchu HIP – laureaci konkursów klawesynowych oraz studenci Akademii Teatralnej im. Al. Zelwerowicza w Warszawie.

Dyrektorem artystycznym Festiwalu i pomysłodawcą jego koncepcji jest Anna Urszula Kucharska – wybitna klawesynistka, doktor sztuki muzycznej, pedagog, lingwistka, autorka scenariuszy eksperymentalnych audycji z muzyką dawną.

Festiwal adresowany jest do koneserów Wykonawstwa Historycznego, publiczności szukającej nowych ujęć spopularyzowanej już w Polsce Muzyki Dawnej. Dzięki włączeniu do programu słowa mówionego i formy Słuchowiska muzycznego HInsPe, Julliet EM Festival będzie też ambitną rozrywką dla młodzieży artystycznej (uczniów szkół muzycznych) i dla początkujących melomanów - osób poszukujących wartościowej sztuki oraz przystępnych dróg do jej lepszego zrozumienia.

Program:

OPUS TERTIUM
14.07.2024 (niedziela), godz. 19.00
, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok
Sławomir Zubrzycki - viola organista

Po koncercie Spotkanie z Artystą i prezentacja filmu: "The Sound of da Vinci"

„Co się stało z Koncertem Jana Veermera?”
15.07.2024 (poniedziałek) godz. 12.00
, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok
Patryk Gawrychowski - prelekcja
Agata Bomik (ucz. Urszuli Jasieckiej-Bury z ZPSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej) - klawesyn
Youngjee Park (ucz. Beaty Popis z ZPSM nr 1 w Warszawie) - klawesyn

"Z bestiariusza Hieronima Boscha"
21.07.2024 (niedziela) godz. 19.00
, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok
Luba Ristujczina - wykład
Maciej Kończak – teorba, gitara historyczna pięciochórowa

SPRZED 400 LAT - KOLEKCJE ODRESTAUROWANE
22.07.2024 (poniedziałek), godz. 19.00
, Stary Kościół Farny, ul. Kościelna 2

Ensemble del Passato
Anna Budzyńska - sopran
Maciej Kończak - lutnie, gitary historyczne
Henryk Kasperczak - lutnie, chitarrone

Po koncercie Spotkanie z Artystą

ZAGADKOWE KOLEKCJE JACQUESA DUPHLY
28.07.2024 (niedziela) godz. 19.00
, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
Anna Urszula Kucharska - klawesyn
Barbara Dziekan-Vajda - recytacje

Po koncercie Spotkanie z Artystą

OPUS QUARTUS
29.09.2024 i 06.10.2024 (niedziela) godz. 12.00
, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
Inspiracje i Premiera
Słuchowisko muzyczne HInsPe 2024 „Ucieczka z Grande Ménestrandise”

OBSADA:
Wojciech Malajkat jako KLUCZNIK i JACQUES DUPHLY
Rafał Królikowski jako J.E. Ma. Mg. Gub. Pro. Prok. Arb. Ab. PANTAGRUEL PROMIENISTY
Barbara Dziekan-Vajda jako Se. Ssa Ma. de Mdsa Arb. Ab. DZIEWANNA ŻMIJASZ
Anna Maria Chrostowska jako Ma. Mtsa de Mntrsa Arb. Nieab. GARGANTUELLA BUCZYŁŁO

Eugène Green jako DUCHY Clémenta Marota, Françoisa Villona i Jeana de la Fontaine` a

oraz
studenci AT im. Al. Zelwerowicza w Warszawie
Karol Jankiewicz jako INSPEKTOR DZIĘGIEL
Michał Lupa jako ARIEL
Jakub Marcin Jankiewicz jako AROGANCKI ADEPT
Mary Pawłowska jako ANONIMOWA-ALE NIE „NIENAZYWALNA”-ADEPTKA

Alicja Joanna Bobruk, Małgorzata Anna Nowińska, Katarzyna Barbara Łubik, Damian Dariusz Pelc, Zofia Elżbieta Derwich, Michał Lupa, Jakub Jankiewicz, Karol Jankiewicz, Mary Pawłowska, Klementyna Anna Lamort de Gail jako CHÓRY i ADEPCI MÉNESTRANDISE

SCENARIUSZ i OPRACOWANIE MUZYCZNE
Anna Urszula Kucharska

REŻYSERIA
Jerzy Łazewski

Barbara Bulaszewska, Jakub Rutyna, Andrzej Brzoska - nagrania tekstu w studio S9 Polskiego Radia
Marcin Almert - nagrania tekstu w studio AT im. Al. Zelwerowicza
Jacek Guzowski, Krzysztof Kuraszkiewicz - nagrania muzyki w ZPOSM I i II st. im. G. Bacewicz w Warszawie
Barbara Bulaszewska, Anna Balcewicz, Jakub Rutyna - montaż i udźwiękowienie
Andrzej Brzoska - OPIEKA ARTYSTYCZNA REŻYSERII DŹWIĘKU

MUZYKA:
Teresa Kamińska - wiolonczela barokowa
Anna Urszula Kucharska - klawesyn
oraz
Julliet EM Festival: nagrania studyjne i archiwalne 11., 12., 13., 14. i 16. edycji
Miejsce imprezy
Rynek Kościuszki 4
15-426 Białystok

1536 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39