Miasto przedstawiło plany przebudowy dróg lokalnych na najbliższe 3 lata. W tym momencie zaplanowanych jest 100 inwestycji, jednak ich liczba powinna się jeszcze zwiększyć. Miasto każdą inwestycję drogową rozkłada na 2 lata - pierwszy rok na przygotowanie dokumentacji, drugi - na realizację. W związku z tym po uchwaleniu budżetu na 2018 r. powinna się zwiększyć liczba ulic ukończonych do 2019 r.
Jeszcze przed 2018 r. zrealizowanych powinno być 48 dróg o łącznej długości 16 km, których budowa będzie warta prawie 47 mln zł. Największe z nich to przebudowa ul. Dalekiej i Skorupskiej, ale też remont ul. Czystej, Waryńskiego i Proletariackiej, a także ul. Marczukowskiej - na odcinku od ul. Hetmańskiej do stawów. W następnym tygodniu powinny również rozpocząć się prace na ul. Słowackiego.
Większość z ulic, na których prowadzone są prace, jest dwukierunkowa. Powstaną tam również obustronnie chodniki, ale w niektórych miejscach pasy drogowe nie są wystarczająco szerokie, więc wypracowane zostały rozwiązania kompromisowe. W skrajnych przypadkach zbudowane zostaną ciągi pieszo-jezdne. W przeważającej większości inwestycji nawierzchnia będzie z polbruku a nie asfaltu. Miasto planuje również na osiedlach uspokajać ruch poprzez tworzenie równorzędnych skrzyżowań z wyniesionymi płaszczyznami i takie same przejścia dla pieszych.
Odpowiedź na zapotrzebowanie
W następnym roku planowanych jest 37 inwestycji, a 2019 r. - kolejnych 15. Łącznie miasto ma wybudować prawie 19 km dróg, co szacunkowo będzie warte prawie 60 mln zł. Miasto już ogłosiło przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej takich ulic jak Krokusowa, Górnicza, Mohylowska, Ogrodniczki, Króla Zygmunta Augusta czy Marczukowska - na odcinku od ul. Hetmańskiej do torów kolejowych. Następnym krokiem po opracowaniu dokumentacji projektowej będzie ogłoszenie przetargów na realizację ulic. Planowany termin zakończenia tych prac to koniec 2018 r.
- Planowane do realizacji inwestycje na białostockich osiedlach to odpowiedź na zapotrzebowanie mieszkańców – mówi zastępca prezydenta Adam Poliński. - Kryterium wyboru był stopień zabudowy ulicy i to, czy ona jest ulicą doprowadzającą ruch do mieszkańców danej ulicy, czy też nie jest mocno zabudowana, ale podłączonych jest do nich szereg ulic poprzecznych.
A po zimie łatanie
Prezydent Poliński odniósł się także do sytuacji dróg po sezonie zimowym, która tradycyjnie nie jest najlepsza:
- Niektóre ulice, które są w złym stanie technicznym, są przewidziane do przebudowy. Np. Marczukowska, Tysiąclecia, fragment Legionowej – tam prace ograniczą się do zabezpieczenia. Natomiast po sezonie zimowym będzie tradycyjnie zrobiony przegląd i będziemy łatać drogi, a jeśli ulica będzie wymagała wielu napraw, to może też zostać skierowana do wymiany nawierzchni na większym odcinku.
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl