Umowy zostały podpisane
Przedstawiciele zarządu PKP PLK S.A. i wykonawca przebudowy linii kolejowej nr 59 i torów na przejściu Siemianówka-Swisłocz podpisali już umowy dotyczące tej inwestycji. Byli przy tym wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski i marszałek województwa Artur Kosicki.
Wartość projektu dotyczącego remontu 20 km linii nr 59 wynosi 69,2 mln zł. Warto wspomnieć, że 85% tej kwoty, czyli 58,8 mln zł, pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020. Z kolei praca na torach na przejściu Siemianówka-Swisłocz to koszt 68,8 mln zł i tu pieniądze pochodzą z budżetu państwa.
- Dzięki inwestycjom w rejonie przejścia granicznego w Siemianówce zyska gospodarka regionu i zwiększy się rola województwa podlaskiego na mapie transportowej państwa – mówił podczas spotkania Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski. – Więcej pociągów z towarami zza wschodniej granicy to także więcej klientów w punktach przeładunkowych na terenie województwa.
Zdaniem marszałka Artura Kosickiego fakt, iż inwestycja jest pokrywana i z Regionalnego Programu Operacyjnego, i z budżetu państwa, dowodzi, że współpraca rządu i samorządu układa się pomyślnie.
– Podczas ostatniej kampanii wyborczej dużo mówiliśmy o "szerokich torach", które są niezwykle istotne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego naszego województwa. Podpisanie tych umów to nic innego jak spełnienie tych obietnic. Przeznaczamy na to wspólnie z rządem PiS prawie 140 mln zł – mówił marszałek.
Będzie sporo remontów i modernizacji
W ramach inwestycji mają być zamontowane: nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, wybudowana półsamoczynna blokada liniowa, nowa nastawnia. Planowana jest także kompleksowa wymiana torów, budowa rozjazdów, remont bocznicy, mostów czy przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki temu wszystkiemu na trasie tej będą mogły jeździć cięższe pociągi niż do tej pory, do tego będzie niewątpliwie bezpieczniej.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekty towarowe wpisane w Krajowy Program Kolejowy. To właśnie m.in. polepszenie warunków transportowych na Wschód poprzez inwestycje na Podlasiu – wyjaśniał Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Wykonawca, czyli konsorcjum firm: Intop, Torkpol i PUH Rajbud, chce rozpocząć prace jeszcze w lipcu br. Ich zakończenie planowane jest w 2021 i 2022 roku.
justyna.f@bialystokonline.pl