Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2022-07-24 - 2022-07-31
Julliet EM Festival (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej) – pierwszy w Polsce północno-wschodniej awangardowy festiwal muzyki dawnej – od 13 lat wpisuje się w mapę elitarnych letnich imprez muzycznych.
Myśl przewodnia tegorocznej edycji nawiązuje do koncepcji postrzegania alchemii jako złożonego fenomenu kulturowego, przekazującego mitologiczne toposy.
Program:
Niedziela (24.07), godz. 19:00, Foyer I. piętro ZSM, ul Podleśna 2
Inauguracyjny recital klawesynowy
„Z bachowskiego Clavier Übung IV ”
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
W koncercie inaugurującym zaczynamy pokaz „Transmutacji Mistrza Jana”.
W pierwsza odsłonie – mistrzowska zmiana ćwiczeń klawesynowych w złoto sztuki kontrapunktycznej, wirtuozerii i kalejdoskopu nastrojów. Arcydzieło, wydane 1741 roku pod nazwą „Clavier Übung bestehend in einer ARIA mit verschiedenen Verœnderungen vors Clavicimbal mit 2 Manualen”, wykona dyrektor artystyczna Festiwalu – Anna Urszula Kucharska.
Wtorek (26.07) godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok
Półrecital klawesynowy
„Z bachowskiego Clavier Übung I”
Mateusz Głogowski – klawesyn
Prelekcja (17:30):
„Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek”
dr Anna Urszula Kucharska
W drugiej odsłonie klawiaturowych „transmutacji Mistrza Jana” zaprezentujemy arcydzieło stylizacji tańców barokowych – Partitę a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.). Na klawesynie Julitty Sleńdzińskiej zagra Mateusz Głogowski – absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku i klawesynowych studiów licencjackich AM im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Po półrecitalu odtajnienie „wiedzy tajemnej” – prelekcja na temat systemów strojenia klawesynu w oparciu o zagadkową rycinę z wydanego w 1722 roku bachowskiego Das Wohltemperierte Clavier.
Środa (27.07), godz. 19:00, Kościół Farny, ul. Kościelna 2
„Z bachowskiego Clavier Übung III”
Maria Erdman – organy i klawikord
Clavier Übung III to kompendium stylów i form muzyki organowej, w której Jan Sebastian Bach nawiązuje do muzyki religijnej mistrzów stile anticol – Frescobaldiego, Palestriny, Lottiego i Caldary. Na organach z 1754 roku zabrzmi m.in. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit manualiter BWV 672 i Christe, aller Welt Trost BWV 673.
W trzeciej odsłonie „transmutacji klawiaturowych” obok utworów Bacha-ojca, zaprezentujemy utwory Bacha-syna. Na kopii drezdeńskiego klawikordu Johanna Gottfrieda Horna z 1788 (Beuermann Collection, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg) zabrzmi repertuar przeznaczony na ten właśnie instrument – m.in. „23 Pièces Characteristiques” Wq 117 Carla Philipa Emanuela Bacha. Wystąpi Maria Erdman – organistka, muzykolożka, edytorka i prekursorka profesjonalnej – Historycznie Poinformowanej – gry na klawikordzie. Maria Erdman jest jedynym w Polsce wykładowcą specjalizacji klawikord (AM im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, AM im. K. Pednereckiego w Krakowie i ZPSM im. F Chopina w Warszawie).
Czwartek (28.07), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
„Mel et absinthium”
Klaudyna Żołnierek – lutnia i teorba
Mateusz Głogowski – wirginał
W programie kompozycje wirginalistów angielskich – Williama Byrda, Ferdinanda Richardsona, Petera Philipsa i Johna Bulla oraz lutnistów francuskich – Roberta de Visée, Jacquesa Gallot, Denisa Gaultier, Charlesa Mouton i Pierre`a Dubut. Surowe brzmienie wirginału osłodzi delikatne brzmienie lutni i teorby wyeksponowane w muzyce z manuskryptu Barbe (Clermont,. Ok. 1700).
Piątek (29.07), godz. 19:00, Aula Koncertowa, ZSM, ul Podleśna 2
„Magica Symphatie”
Sławomir Zubrzycki – viola organista
Magica Symphatie to dewiza heraldyczna z zagadkowego portretu Lorda Edwarda Cherbury – poety, muzyka i autora traktatu De Veritate. Jego miniaturowy portret pędzla Izaaka Olivera, nawiązuje do renesansowej idei „magicznych powinowactw” – „sympatii” i podobieństw w strukturze świata.
Ideę renesansowych powiązań i wymiany doskonale realizuje viola organista – unikalny instrument, zrekonstruowany na podstawie projektu Leonadra da Vinci z Codice Atlantico – największego zbioru notatek legendarnego Geniusza. Na violi organista zostaną wykonane utwory kompozytorów renesansu: Henricusa Isaaca, Josquina des Prez, Jacoba Obrechta, Adriana Willaerta, Vincenza Galileiego, Andrei Gabrielliego, Marco Facoliego. O historii instrumentu i jego rekonstrukcji opowie artysta i budowniczy – Sławomir Zubrzycki.
Sobota (30.07), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
Prelekcja: „Alchemia – sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?”
prof. dr hab. Tomasz Stępień
Czy Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Jan XXII zajmowali się alchemią? Czy alchemia została potępiona czy też raczej skompromitowana przez wyznawców racjonalizmu i nauk empirycznych? O faktach i mitach na temat filozofii i praktyki alchemicznej opowie prof. dr hab. Tomasz Stępień. Prelekcja zostanie wygłoszona w formie zdalnej i odtworzona w siedzibie Galerii oraz online.
Niedziela (31.07), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
„Alchemie” – Koncert w 95. rocznicę urodzin Donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej
Sławomir Zubrzycki – viola organista
Anna Urszula Kucharska, Dorota Zimna – klawesyn
W koncercie finałowym zaprezentujemy finalny produkt festiwalowego laboratorium alchemicznego: stop brzmieniowy 2 klawesynów oraz violi organista. Zabrzmią połączone w nowe suity aranżacje miniatur klawesynistów francuskich: Élisabeth Claude de La Guerre, Louisa Couperina, Jacques Duphly, Louis-Claude`a Daquina, François Couperina i Jeana Philipa Rameau.