IoT w Ubezpieczeniach: Nowa Era Personalizacji i Oceny Ryzyka

2025.01.02 08:10
Internet rzeczy (IoT) to technologia, która jest wykorzystywana na wiele różnych sposobów. Korzysta z niej zatem nie tylko przemysł, ale również branża ubezpieczeniowa. W jaki sposób IoT ją rewolucjonizuje? Jakie korzyści osiągają ubezpieczyciele i ich klienci dzięki wykorzystaniu internetu rzeczy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
IoT w Ubezpieczeniach: Nowa Era Personalizacji i Oceny Ryzyka

Czym jest internet rzeczy?

Chcąc przedstawić to, w jaki sposób internet rzeczy rewolucjonizuje branżę ubezpieczeniową warto wyjaśnić najpierw to, czym on w ogóle jest. Internet rzeczy (IoT) z ang. Internet of Things stanowi sieć połączonych ze sobą urządzeń oraz oprogramowania, które wzajemnie się ze sobą komunikują dzięki wykorzystaniu internetu i innych systemów komunikacyjnych (np. GSM czy GPS).. W efekcie gromadzone przez nie dane są przetwarzane i analizowane w czasie rzeczywistym, co pozwala nie tylko automatyzować procesy, ale również przewidywać przyszłe zdarzenia czy zapobiegać ich negatywnym konsekwencjom. W rzeczywistości IoT jest jedną z najszybciej rozwijających się nowoczesnych technologii, która umożliwia zwiększenie efektywności oraz obniżenie kosztów operacyjnych, a co za tym idzie, rozwój przedsiębiorstw.


W jaki sposób internet rzeczy rewolucjonizuje branżę ubezpieczeniową?

Internet rzeczy to jak już wspomniano technologia, która jest obecnie wykorzystywana nie tylko w przemyśle, ale również w wielu innych dziedzinach, a przykładem może być branża ubezpieczeniowa. W jaki sposób IoT ją rewolucjonizuje? Przede wszystkim poprzez możliwość wykorzystania znacznie większej ilości danych, które są gromadzone i przetwarzane w czasie rzeczywistym. W efekcie ubezpieczyciele mają dostęp nie tylko do tradycyjnych statystyk, ale również wielu innych informacji, które mogą być kluczowe w kontekście oceny ryzyka czy analizy potrzeb klientów. Internet rzeczy dzięki pozyskiwaniu danych z pojazdów czy inteligentnych budynków pozwala bowiem dokładniej określać poziom ryzyka, a co za tym idzie, jeszcze precyzyjniej wyliczać adekwatne do niego składki ubezpieczeniowe. Istotny w tym kontekście jest oczywiście dostęp do danych, który w przypadku ubezpieczycieli jest znacznie mniejszy niż w przypadku producentów samochodów czy firm oferujących systemy smart home. Uzyskanie dostępu do danych stanowi zatem obecnie największe wyzwanie dla firm ubezpieczeniowych, które będą dzięki temu mogły w pełni wykorzystać możliwości technologii IoT.


IoT w ubezpieczeniach - personalizacja i ocena ryzyka

Internet rzeczy to technologia, która w branży ubezpieczeniowej wykorzystywana jest na wiele sposobów. Pomaga przede wszystkim w lepszym zarządzaniu ryzykiem, co jest efektem zarówno wykorzystania w ocenie znacznie większej ilości informacji, jak i możliwości analizowania nie tylko danych historycznych, ale również tych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym. Coraz większe znacznie w tym kontekście ma także wykorzystanie telemetrii, która także opiera się na IoT. Firmy ubezpieczeniowe mogą dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu oraz czujnikom zainstalowanym w pojazdach mogą bowiem analizować styl jazdy danego kierowcy, a co za tym idzie precyzyjnie określić poziom ryzyka wystąpienia szkody. Wszystko to sprawia, że oferty stają się coraz bardziej spersonalizowane, co jest istotne zarówno dla ubezpieczycieli, jak i ich klientów. Personalizacja ofert przekłada się bowiem na poprawę relacji na linii firma ubezpieczeniowa-klient, a co za tym idzie umożliwia jeszcze pełniejszą współpracę oraz zaoferowanie ochrony, która będzie odpowiadała indywidualnym potrzebom danej osoby.

W jaki jeszcze sposób wykorzystuje się technologię IoT w ubezpieczeniach? Otóż internet rzeczy obejmuje także rozwiązania, które pomagają w procesach likwidacji szkód. Nie tylko dostarczają one dodatkowych danych, ale automatyzują również niektóre czynności, dzięki czemu odszkodowania wypłacane są szybciej, a wyliczane kwoty znacznie bardziej odpowiadają rzeczywistej wartości szkód. Istotne jest także to, że dzięki czujnikom i urządzeniom będącym elementem internetu rzeczy możliwe jest pozyskiwanie informacji o potencjalnych zagrożeniach, a co za tym idzie, wysyłanie do klientów powiadomień i komunikatów pozwalających ograniczyć ryzyko wystąpienia szkody. W efekcie odnotowuje się ich znacznie mniej, a co za tym idzie firmy ubezpieczeniowe ponoszą mniejsze koszty w związku z wypłacanymi odszkodowaniami, a klienci płacą niższe składki.


Wykorzystanie internetu rzeczy w ubezpieczeniach - korzyści dla ubezpieczycieli i klientów

Wykorzystanie technologii IoT w ubezpieczeniach (z ang. IoT in Insurance) przynosi korzyści nie tylko firmom ubezpieczeniowym, ale również ich klientom. W tym pierwszym przypadku wymienić należy przede wszystkim:
- możliwość szybszej i precyzyjniejszej oceny ryzyka ubezpieczeniowego, a co za tym idzie dopasowania adekwatnej do niego wysokości składki;
- możliwość większej personalizacji ofert, co jest efektem zarówno precyzyjniejszej oceny ryzyka, jak i pozyskiwania większej ilości danych dotyczących potrzeb klientów czy ich upodobań;
- możliwość automatyzacji procesów, co odnosi się zarówno do sprzedaży, jak i obsługi posprzedażowej, czy likwidacji szkód;
- możliwość profilowania klientów, a co za tym idzie skupienia się na oferowaniu ubezpieczeń konkretnej grupie docelowej.

Z punktu widzenia klienta wykorzystanie internetu rzeczy w ubezpieczeniach powoduje, że firmy ubezpieczeniowe są w stanie przedstawić ofertę dopasowaną do jego indywidualnych potrzeb. Zaletą nie jest jednak jedynie odpowiednio dobrany zakres polisy, ale również atrakcyjna składka ubezpieczeniowa, która jest określana na podstawie precyzyjnej oceny ryzyka względem danej osoby czy konkretnych zdarzeń. Poza tym istotna może być także jakość procesów likwidacji szkód czy obsługi klienta, która dzięki wykorzystaniu rozwiązań opartych na IoT będzie jeszcze wyższa.

Podsumowując należy stwierdzić, że wykorzystanie internetu rzeczy w ubezpieczeniach pozwala ubezpieczycielom wejść w nową erę oceny ryzyka oraz personalizacji ofert. W efekcie jakość oferowanych produktów i świadczonych usług może być jeszcze wyższa, na czym korzystają klienci wykupujący polisy dopasowane do indywidualnych potrzeb.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]

1086 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39