
Łomża ponownie z pociągiem do Białegostoku. Umowa na modernizację linii kolejowej podpisana
Po latach starań i oczekiwań – wraca nadzieja na powrót pociągów do Łomży. W tym tygodniu podpisano umowę na modernizację około 80-kilometrowego odcinka linii kolejowej pomiędzy Łapami a Łomżą. To inwestycja długo wyczekiwana zarówno przez mieszkańców regionu, jak i samorządowców – jej celem jest przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich z Białegostoku do Łomży.
Projekt zostanie zrealizowany w ramach Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Samorząd województwa podlaskiego będzie jego partnerem finansowym – już teraz w wieloletniej prognozie finansowej województwa zabezpieczono 64,5 miliona złotych.
– To inwestycja nie tylko w infrastrukturę, ale przede wszystkim w rozwój regionu i poprawę jakości życia mieszkańców. Podpisanie tej umowy to ważny krok w stronę przywracania Łomży na kolejową mapę Polski – podkreślał Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego, obecny na wydarzeniu wraz z Bogdanem Dyjukiem.
W podpisaniu umowy uczestniczyli także minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski, wicewojewoda podlaski Michał Gąsowski oraz prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.
Infrastruktura dla mieszkańców i przyszłości
Modernizacja obejmie kompleksową przebudowę linii nr 49 między Śniadowem a Łomżą, a także powstanie nowej łącznicy w Śniadowie, która pozwoli na bezpośredni wjazd pociągów z Białegostoku. To oznacza, że mieszkańcy Łomży nie będą już musieli przesiadać się lub korzystać z transportu kołowego, by dostać się do stolicy regionu.
Inwestycja obejmuje również:
- przebudowę stacji w Łomży,
- budowę nowych przystanków osobowych w Konarzycach i "Śniadowo Łącznica",
- odtworzenie peronu w Kozikach,
- modernizację przystanków w miejscowościach Sokoły, Kulesze Kościelne, Kołaki-Czachy i Kołaki na odcinku Śniadowo – Łapy.
Po zakończeniu wszystkich prac samorząd planuje uruchomienie czterech par pociągów pasażerskich dziennie, a szacowany czas przejazdu między Łomżą a Białymstokiem wyniesie około 1 godziny i 20 minut.
Kto za to odpowiada?
Koszt całkowity inwestycji wynosi ponad 290 milionów złotych, a jej wykonawcą została wyłoniona w przetargu krakowska firma ZUE S.A., specjalizująca się w modernizacji linii kolejowych w całym kraju.
To nie tylko ogromny projekt infrastrukturalny – to także realna szansa na rozwój regionu i poprawę dostępności komunikacyjnej Łomży. Dla miasta, które przez lata było jednym z największych w Polsce bez dostępu do pasażerskiej kolei, to symboliczny moment powrotu na mapę transportową kraju.
ewa.reducha@bialystokonline.pl