Podlaski Bon Turystyczny już niebawem

2025.01.10 08:00
Podlaski Bon Turystyczny - to jedno z rozwiązań mających przyciągnąć rzesze osób do naszego regionu. Co jeszcze ustalono podczas posiedzenia grupy roboczej?
Podlaski Bon Turystyczny już niebawem
Fot: Kamil Timoszuk / UMWP

Dobra strategia podstawą działań

Pierwsze posiedzenie Grupy Roboczej do spraw przygotowania założeń strategii rozwoju turystyki w Województwie Podlaskim do 2035 ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Puszczy Białowieskiej zgromadziło przedstawicieli władz – z wojewodą podlaskim Jackiem Brzozowskim i marszałkiem województwa podlaskiego Łukaszem Prokorymem na czele – oraz specjalistów do spraw turystyki. W czwartkowych (9.01) obradach brała także udział dyrektor Białowieskiego Parku Narodowego Olimpia Pabian.

- Kiedy organizujemy przyjęcie, musimy wiedzieć, ilu przyjdzie gości i co będą jedli. Podobnie jest z turystyką. Musimy wiedzieć, ilu turystów do nas przyjeżdża, na jak długo i jakie mają oczekiwania, a następnie precyzyjnie nakierować kampanię promocyjną. To przykładowe rekomendacje ekspertów. Posłużą one do opracowania strategii rozwoju turystyki. Pozwoli ona na celowe, dopasowane do sytuacji działania – powiedział marszałek Łukasz Prokorym.

Grupa będzie pełnić rolę opiniująco-doradczą, przygotuje założenia i zarys koncepcji, natomiast przygotowanie samej strategii zostanie zlecone zewnętrznej firmie.

Strategia będzie dokumentem potrzebnym nie tylko władzom województwa, lecz także Ministerstwu Sportu i Turystyki, gdyż ułatwi dopasowanie pewnych działań, pomysłów do turystyki w naszym regionie, szczególnie w kontekście sytuacji międzynarodowej.

– Chcemy tutaj wypracować, jakie działania powinniśmy podejmować samodzielnie bądź we współpracy z interesariuszami rynku turystycznego, ale także instytucjami i urzędami – wyjaśniał Bogdan Dyjuk, odpowiedzialny za turystykę. – Zależy nam na przygotowaniu różnych scenariuszy rozwoju turystyki zarówno na lata tłuste, jak i chude.

Bon sposobem na przyciągnięcie turystów

Wojewoda Jacek Brzozowski w czasie dyskusji zaznaczał, że ważnym obszarem rozwoju jest turystyka poza sezonem wakacyjnym:

- Musimy przemyśleć, jakie działania moglibyśmy podjąć poza miesiącami letnimi. Do tego weźmy pod uwagę, że zmienia się profil turysty przyjeżdżającego do naszego województwa. To coraz częściej osoby, które spędzają tu jeden dzień, nie zostają na nocleg.

Odpowiedzią na to zjawisko i zachętą do dłuższego pobytu w Podlaskiem ma być "Podlaski bon turystyczny" zaproponowany przez zarząd województwa. To inicjatywa nawiązująca do rządowego bonu turystycznego stworzonego na czas pandemii.

– Bon jest adresowany do mieszkańców innych regionów Polski, chcących wykupić w Podlaskiem co najmniej dwa noclegi – powiedział Bogdan Dyjuk. – Jesteśmy w trakcie opracowywania założeń tego rozwiązania.

Te mają być gotowe jeszcze w tym miesiącu. W lutym z kolei ma ruszyć nabór podmiotów z branży hotelarskiej, które są zainteresowane udziałem w programie.

Jak skutecznie mierzyć ruch turystyczny?

Zaproszeni na posiedzenie specjaliści dzielili się z zebranymi wiedzą na temat rozwoju turystyki. Andrzej Szumowski z Krajowej Izby Gospodarczej, doświadczony menedżer i urzędnik państwowy, podkreślał, że warto skorzystać z popularności takich trendów jak turystyka kulinarna. W jego ocenie niewykorzystanym wciąż potencjałem promocyjnym Podlaskiego jest… mleko. Trzy największe firmy z Podlaskiego są z branży mleczarskiej, jednocześnie znajdują się one wśród pięciu największych firm w Polsce. Te przedsiębiorstwa stanowią jednocześnie markę globalną, gdyż sprzedają swoje produkty do ponad 100 krajów na świecie.

– Z turystyką jest jak z organizowaniem przyjęcia. Musimy wiedzieć, ile osób przyjdzie, kto jest wegetarianinem, a kto je mięso itd. Inaczej jedzenia będzie za mało albo za dużo, goście będą niezadowoleni, a my poniesiemy straty. Turystykę organizujemy dla kogoś, nie da siebie – tłumaczył dr inż. Romuald Ziółkowski z Politechniki Białostockiej.

Podkreślił, że prowadząc badania, warto korzystać z różnych źródeł po to, by obraz był jak najpełniejszy. Dlaczego to takie ważne, wyjaśnił na podstawie badań GUS dotyczących ilości turystów odwiedzających Podlaskie. Według nich w 2023 odwiedziło nas prawie 600 tys. turystów, w tym 100 tys. obcokrajowców. Tyle że to obraz niepełny. Badanie powstało bowiem na podstawie meldunków w hotelach czy pensjonatach przyjmujących powyżej 10 osób i nie obejmuje mniejszych ośrodków czy kwater agroturystycznych. Bardziej precyzyjne dane można byłoby pozyskać, analizując np. transakcje kartami płatniczymi – trwają prace nad taką możliwością.

Naukowiec przedstawił aplikację mierzącą ruch turystyczny, którą opracowali specjaliści z Politechniki Białostockiej. W tym momencie jej twórcy czekają na akceptację Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, aby wprowadzić narzędzie do szerokiego użytku.

Kolejne posiedzenie grupy roboczej odbędzie się w połowie marca.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2025 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
1024 osób online