
Utrudnienia na 2-kilometrowym odcinku S8
Już od wtorku 22 kwietnia zmienia się organizacja ruchu na drodze ekspresowej S8 w rejonie Białegostoku. Zmiany będą związane z kolejnym etapem budowy węzła Białystok Zachód – kluczowego punktu nowej trasy ekspresowej S19, która ma połączyć Podlasie z Lublinem i resztą kraju.
Na czas prac wyłączona z ruchu zostanie jezdnia prowadząca w kierunku Białegostoku. Kierowcy jadący zarówno w stronę stolicy Podlasia, jak i w kierunku Warszawy, będą poruszać się jedną – północną – jezdnią istniejącej trasy S8. Ruch w obu kierunkach zostanie skumulowany właśnie na niej.
Wprowadzone zostaną ograniczenia prędkości – do 80 km/h, a w niektórych miejscach nawet do 50 km/h. Takie rozwiązanie ma obowiązywać przez kilka najbliższych miesięcy. Dokładna długość odcinka objętego czasową organizacją ruchu to około 2 km.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad apeluje do kierowców o szczególną ostrożność i uważne obserwowanie oznakowania pionowego. Ruch na zwężonym fragmencie drogi może być bardziej intensywny, szczególnie w godzinach szczytu.
Budowa węzła Białystok Zachód
Zmieniona organizacja ruchu to efekt rozpoczęcia kolejnego, zaawansowanego etapu budowy odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Jego sercem będzie właśnie węzeł Białystok Zachód – strategiczne połączenie dwóch kluczowych dróg ekspresowych: istniejącej S8 i powstającej S19, będącej częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia.
Węzeł ten, zlokalizowany w gminie Choroszcz, docelowo pozwoli na płynne połączenie ruchu tranzytowego biegnącego z południa (Lublina i Rzeszowa) z trasą prowadzącą przez Białystok aż do granicy z Litwą. Przebudowie zostanie poddany odcinek S8 o długości blisko 2 kilometrów.
13 nowych obiektów inżynierskich
W ramach inwestycji powstanie aż 13 obiektów inżynierskich – w tym dwa mosty: nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiadukt nad linią kolejową Białystok – Ełk. Całość zostanie dostosowana do najwyższych standardów technicznych – droga ekspresowa S19 będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą pod trzeci pas oraz pas awaryjny. Trasa zostanie przystosowana do nacisku 11,5 tony na oś – zgodnie z wymaganiami dla ruchu ciężkiego.
Budowa S19 na odcinku Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód to jeden z najbardziej wyczekiwanych fragmentów drogi ekspresowej w regionie. Po ukończeniu inwestycji powstanie północno-zachodnia obwodnica Białegostoku z szybkim wyjazdem w stronę Ełku i południowej części kraju.
Realizacja tej inwestycji – jako części międzynarodowego korytarza transportowego – zwiększy nie tylko dostępność komunikacyjną województwa podlaskiego, ale również bezpieczeństwo i komfort podróży.
ewa.reducha@bialystokonline.pl