Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2019-07-05 - 2019-08-16
Już po raz 24. w piątkowe wieczory w białostockiej bazylice katedralnej rozbrzmiewać będzie muzyka organowa. Ta piękna tradycja na trwałe wpisała się w artystyczne życie Białegostoku w czasie wakacji. Zapraszamy!
PROGRAM XXIV Katedralnych Koncertów Organowych:
5 lipca 2019, godz. 20:30
Józef Kotowicz (Białystok) – organy
12 lipca 2019, godz. 19:15
Andres Uibo (Estonia) – organy
19 lipca 2019, godz. godz. 19:15
Susanna Veerman (Holandia) – organy
Bilet: 10zł – do kupienia w miejscu koncertu.
26 lipca 2019, godz. godz. 19:15
Rikke M.S. Kursch (Dania) – organy
2 sierpnia 2019, godz. godz. 19:15, Stary Kościół
Adam Klarecki (Włocławek) – organy, Tomasz Kwiatkowski (Białystok) – gitara
9 sierpnia 2019, godz. godz. 19:15
Alexey Schmitov (Rosja) – organy
16 sierpnia 2019, godz. godz. 19:15
Jakob Lorentzen (Dania) – organy
ARTYŚCI:
Józef Kotowicz
Białostocki organista i pedagog. Po studiach w Białymstoku ukończył studia podyplomowe w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno–Pedagogiczny w Białymstoku. Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika artystycznego Katedralnych Koncertów Organowych, które odbywają się w białostockiej bazylice katedralnej oraz Podlaskich Koncertów Organowych. Bierze udział w licznych krajowych festiwalach organowych, a także za granicą: regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tournée koncertowe w USA. Laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim (1994).
Ma w swoim dorobku pięć płyt.
W 2019 roku obchodzi 25–lecie działalności artystycznej. Przez ten czas wykonał około 300 koncertów w kraju i za granicą.
Program koncertu:
R.H. Roman (1694–1758) Sinfonia di chiesa
J.S. Bach (1685–1750) Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ, BWV 177
J.S. Bach (1685–1750) Passacaglia c–moll BWV 582
C. Franck (1822–1890) Piece heroique
J. Strejc (1932–2010) Aria
A. Guilmant (1837–1911) Finał z Sonaty d–moll op. 42 nr 1
Andres Uibo
Estoński muzyk, producent, kompozytor i pedagog. Ukończył konserwatorium w Tallinnie pod kierunkiem prof. Hugo Lepnurma. Kontynuował edukację w Akademii Muzycznej w Lubece pod kierunkiem prof. Hansa Gebharda. Zagrał ponad 1000 solowych koncertów w Europie i Azji. Koncertował m.in. w paryskiej Notre Dame, archikatedrze w Gdańsku-Oliwie i auli Uniwersytetu w Tel Awiwie. Komponuje utwory chóralne, instrumentalne, organowe i symfoniczne, które są wykonywane na całym świecie.
Od 1981 roku Uibo jest organistą w kościele – muzeum św. Mikołaja w Tallinnie, od 25 lat wykłada muzykę organową na Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru. Pracował również w Państwowej Agencji Koncertowej Eesti Kontsert oraz współtworzył wiele festiwali muzyki organowej i klasycznej. Jest zapraszany do jury w krajowych i zagranicznych festiwalach. Kierował również pracami restauracyjnymi wielu zabytkowych estońskich organów.
W 2006 roku wydał album „Apocalypsis Symphony”. Wielokrotny zdobywca krajowych nagród artystycznych. Jest honorowym obywatelem Tallinna.
Program koncertu:
A. Uibo (ur. 1956) Apocalypsis Symphony na organy „Wtedy zobaczyłem...”
F. Liszt (1811–1886) „Weinen, klagen, sorgen, sagen” wariacje na temat J. S. Bacha
A. Uibo (ur. 1956) Apocalypsis Symphony na organy ,,Nowe Jeruzalem…”
J.S. Bach (1685–1750) Passacaglia c–moll BWV 582
Susanna Veerman
Holenderska dyrygentka chóralna i organistka. Ukończyła dyrygenturę w Konserwatorium im. Czajkowskiego w Moskwie (1997) i w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie (2002). W 2005 roku, w Konserwatorium w Rotterdamie zdobyła tytuł organistki. Zdobywała nagrody i wyróżnienia na wielu konkursach organowych (m.in. w Schläegl, Austria; w Brielle, Holandia; w Moskwie, Rosja). W latach 2005–2007 była stypendystką księcia Bernarda, stypendium przeznaczyła na naukę pod kierunkiem Louisa Robilliarda w Lyonie.
Dyryguje męskimi chórami, z którymi występuje w kraju i za granicą. Jest organistką w kościele pw. św. Augustyna w Amsterdamie, w którym organizuje międzynarodowe koncerty organowe. Koncertuje w kraju i za granicą (Kanada, USA, Rosja, Francja, Niemcy).
Wydała trzy solowe albumy organowe oraz jeden organowo–fortepianowy z mężem Wimem Doesem (również organistą) oraz pianistką Mirsą Adami.
Program koncertu:
G. Muffat (1653–1704) Toccata prima in d from ,,Apparatusmusico organisticus” (1690)
G. Bohm (1661–1733) Opracowanie chorałowe ,,Vater unser im Himmelreich…”
F.A. Guilmant (1837–1911) Uit Pieces dans differents styles, op.19, nr 4 – Communion; Uit Pieces dans differents styles, op.15, nr 3 – Allegretto
G. Belier (1863–1938) Toccata d–moll (1912)
C. Franck (1822–1890) Cantabile (1878)
H. Andriessen (1892–1981) Temat z wariacjami
Rikke M.S. Kursch
Duńska organistka i dyrygentka chóralna. W 1990 roku zdobyła tytuł magistra w dziedzinach organistyki i dyrygentury w konserwatorium w Aarhus (organy – klasa Frode Steengaarda i Johna Frandsena; dyrygentura – klasa Sørena Bircha). Kontynuowała naukę dyrygentury w Göteborgu w Szwecji.
W latach 1995–2015 była dyrektorką muzyczną (organistką, dyrygentką i organizatorką koncertów) w kościele pw. NMP w Aalborgu, od 2015 – w Skaagen.
Nagrała dwa albumy z muzyką chóralną. Koncertowała w Skandynawii, Polsce i USA. Jest członkinią rady artystycznej największego skandynawskiego festiwalu muzyki klasycznej Vendsyssel Festival.
Program koncertu:
D. Buxtehude (1650–1707) Preludium C–dur
J.S. Bach (1685–1750) Toccata i fuga d–moll
F. Mendelssohn (1809–1847) I Sonata f–moll op. 65: cz. I Allegro moderato e serioso; cz. II Adagio
cz. III Andante recitativo; cz. IV Allegro assai vivace
H. Borresen (1876–1954) Preludium na organy op. 18
M.L. Leidvin Takle (ur. 1942) Power of life
Adam Klarecki, Tomasz Kwiatkowski
Adam Klarecki ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II st. w Wałbrzychu, w klasie Jana Adamowicza. Studiował na wydziale instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasach prof. Romualda Sroczyńskiego i prof. Andrzeja Chorosińskiego. Dyplom uzyskał w 1994 roku. W 2004 roku, na tej samej uczelni ukończył mistrzowskie studia podyplomowe u prof. A. Chorosińskiego. Brał udział w licznych kursach interpretacji.
Działalność koncertową rozpoczął w 1993 roku, prowadzi ją w kraju i za granicą (m.in. we Włoszech, Czechach, Słowacji, Finlandii i w Niemczech).
Od 1995 roku mieszka we Włocławku, gdzie pełni funkcję organisty bazyliki katedralnej. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim. Jest organizatorem lokalnego cyklu „Katedralne Koncerty Organowe”. Należy do inicjatorów festiwalu organowego w Chełmnie, współorganizuje koncerty organowe w kościołach regionu.
Jesienią 2011 roku nagrał płytę dokumentującą brzmienie organów katedry we Włocławku.
Tomasz Kwiatkowski jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu, w klasie gitary mgr. Piotra Kazimierczaka. W 2009 roku ukończył Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Białymstoku, w klasie gitary prof. Ryszarda Bałauszko. Uczestniczył w kursach, festiwalach gitarowych i w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów polskich i zagranicznych, takich jak: Ryszard Bałauszko, Iwona Bodziak, Leszek Potasiński, Andrzej Mokry, Łukasz Kuropaczewski, Piotr Zaleski, Jad Azkoul, Carlo Marchione, József Eötvös i Jorge Cardoso.
Grał recitale w Polsce, Niemczech, Francji i Szwecji. Pracuje jako nauczyciel gitary w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku i w Prywatnej Szkole Muzycznej I stopnia nr 3 w Białymstoku.
Program koncertu:
J.P. Sweelinck (1562–1621) „Ballo del Granduca”
B. Pasquini (1637–1710) Pastorale; Sonata in d
W. Żeleński (1837–1921) Preludium Es–dur op. 38, nr 18; Preludium a–moll op. 38, nr 25
J.P. Sweelinck (1562–1621) „Unter Der Linden Grune”
J. Dowland (1563–1626) The frog galliard
M. Giuliani (1781–1829) Wariacje na temat folii hiszpańskiej op. 45
L. Brouwer (ur. 1939) Un dia de noviembre
J. K. Mertz (1806–1856) Flowers of my native country (andante maestoso, adagio, allegro con spirito)
R. Dyens (1955–2016) Tango en skai
Alexey Schmitov
Rosyjski organista, pianista, klawesynista i kompozytor. W wieku 13 lat zaczął grać na organach i na fortepianie. Ukończył Moskiewskie Konserwatorium – klasę fortepianu u Tatiany Nikolaevej i klasę organów u Leonida Roizmana. Naukę kontynuował w Szwajcarii, Szwecji i Niemczech. W 1987 roku zdobył nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Spirze (Niemcy), co zaowocowało licznymi koncertami.
Schmitov jest wielkim fanem twórczości Bacha, nie stroni też od twórczości innych barokowych kompozytorów i twórców z późniejszych epok. Współpracował z wieloma znakomitymi muzykami i dyrygentami, m.in. z Michailem Pletnevem, Vladimirem Jurowskim czy Olgą Kondiną. Występował w Europie (m.in. Polska, Bułgaria, Litwa, Łotwa, Niemcy, Finlandia, Francja, Wielka Brytania, Portugalia) i na Bliskim Wschodzie (Izrael, Liban, Syria).
Karierę muzyczną łączy z profesją wykładowcy. Uczy gry na fortepianie i organach w Moskiewskim Konserwatorium, przez sześć lat wykładał też w Wyższym Instytucie Teatru i Muzyki w Damaszku.
Program koncertu:
F. Mendelssohn (1809–1847) Preludium i fuga c–moll op. 37 nr 1
C. Franck (1822–1890) Choral nr 1 E–dur
J. Rheinberger (1839–1901) „Miscellaneen” op. 174: Aufschwung, Improvisation, Finale
Ch.M. Widor (1844–1937) Andante sostenuto z „Symfonii Gotyckiej” op. 70; Scherzo E–dur
L. Vierne (1870–1937) „Carillon de Westminster”
Jakob Lorentzen
Znakomity solista i kameralista. W 1982 roku, jako 14–latek ukończył Seminary of Zahle w Kopenhadze. Był uczniem Carla Riessa. Dyplom studiów uzyskał w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej.
W 1992 roku przeniósł się do Paryża, gdzie studiował fortepian (Christine Paraschos), improwizację (Pierre Cogen) i organy (Susan Landale). W 1995 roku jury jednogłośnie przyznało mu I nagrodę „Prix de Virtuosité a l’Unanimité + Félicitations”. Od tego czasu udziela się jako solista w kraju i za granicą. Bierze udział w międzynarodowych festiwalach organowych. W 2010 roku Jakob Lorentzen stworzył duet ze swoją żoną, sopranistką Monicą Stevns. Ponadto współpracuje z zespołem wokalnym Ars Nova Copenhagen oraz chórem kameralnym Mogens Dahl.
Wśród jego licznych nagród są Schröders Music Award oraz Medal Pamiątkowy Królowej Ingrid.
Jakob Lorentzen był organistą w Duńskim Kościele w Paryżu. Obecnie jest organistą tytularnym w Holmens Kirke (kościół Królewskiej Marynarki w Kopenhadze) oraz posiada tytuł organisty zamku Christiansborg w Kopenhadze.
Program koncertu:
F. Mendelssohn (1809–1847) Sonata c–moll; Grave, Allegro maestoso, Fuga
N.W. Gade (1817–1890) Marche Funebre fur Admiral Suenson
R. Langgaard (1893–1952) Toccata in Erinnerung an Niels W. Gade BVN 51 (1911); 3 preludia: Advent Sontag, Magnificat, Beerdigung
M. Reger (1873–1916) Benedictus
N. W. Gade (1817–1890) 3 Tonstucke fur Orgel op. 22 (1851)
J. Lorentzen (ur. 1968) Improwizacje na podane tematy