XVII MFMOiK im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie

dodane dnia: 2021-08-26 przez: kul57
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
XVII MFMOiK im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2021-09-05 - 2021-09-26
XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie

Przez 4 niedziele, począwszy od 5 września w Parafii NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie (ul. Kościuszki 2), po mszy św. o godz. 19.00 usłyszymy wybitnych wykonawców znanych w kraju i za granicą.

Zainaugurowany w 2005 roku Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie jest jedynym tego typu wydarzeniem w województwie podlaskim. Festiwal wpisując się na stałe w kalendarz imprez kulturalnych miasta i województwa podlaskiego stał się wyróżniającą je wizytówką na mapie artystycznych ośrodków Polski, miejscem przyciągającym wspaniałych artystów z Polski i z zagranicy. Festiwal jako lokalna artystyczna marka i wyjątkowy muzyczny produkt jest doskonałą formą promocji miasta, naszego regionu i walorów turystycznych województwa podlaskiego w Polsce i w Europie.

Od 2005 roku w ramach 16 edycji Festiwalu odbyły się 73 koncerty z udziałem ponad 200 wspaniałych wykonawców m. in. z Polski, Wysp Alandzkich, USA, Japonii, Rosji, Niemiec, Belgii, Litwy, Białorusi, Danii, Czech, Mołdawii, Ukrainy, Austrii, Włoch. Koncertów wysłuchało ponad 12 tysięcy słuchaczy. Szczegóły na plakacie!


IV KONCERT
26 września 2021, godz. 19:00 Wasilków

Mateusz Ławniczak - lutnia, śpiew


O ARTYŚCIE:

Mateusz Ławniczak
jako jeden z nielicznych prezentuje pieśni okresu renesansu będąc jednocześnie wokalistą i akompaniatorem. Ten rzadki sposób wykonania stanowi próbę wskrzeszenia dawnej tradycji, której prawdopodobnie najsłynniejszym reprezentantem był Francesco Petrarca. Sławny “cantore al liuto” miał zwyczaj wykonywania w ten sposób własnej poezji. Bez wątpienia późniejszy angielski lutnista John Dowland będąc kompozytorem, lutnistą i wprawnym wokalistą również wykonywał swoje pieśni samodzielnie.

Mateusz Ławniczak zachowuje wierność tradycji muzycznej przy jednoczesnym kształtowaniu indywidualnej interpretacji. Sposób jego śpiewu jest świadomym wyborem, do pewnego stopnia zbieżnym z poglądem Johna Pottera, autora książki Tenor: History of a Voice, który twierdzi, że przedromantyczny sposób śpiewu bardziej stawiał na wyrazistość tekstu i na indywidualność brzmienia niż na idealne odtworzenie typu głosu. Interpretacje jego są z jednej strony efektem wiedzy historycznej i gruntownego zrozumienia tekstu, a z drugiej indywidualnego podejścia do utworu celującego w unikaniu stosowania utartych schematów. Cechą charakterystyczną muzyka jest także naturalna łatwość gry w niekiedy bardzo trudnych technicznie akompaniamentach i talent do ekspresji. Twórczym poszukiwaniom artysty towarzyszy profesjonalne wykształcenie w grze na instrumencie oraz głębokie zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii rozwijane podczas studiów na Wydziale Filologii Angielskiej we Wrocławiu. Wszystko to doprowadziło do zwieńczenia w postaci oryginalnego projektu, który spotkał się z uznaniem i zainteresowaniem w kraju i za granicą. Mateusz Ławniczak ma na koncie występy w Radiu Wrocław, Telewizji Wrocław, a szesnastego września 2017 roku zaprezentował swoją twórczość na antenie Polskiego Radia 2 podczas audycji Agaty Kwiecińskiej. Występował na wielu prestiżowych festiwalach polskich i europejskich we Wrocławiu, Malborku, Szczecinie, w Tytuvenai na Litwie, we Frankfurcie, w Estonii, Słowenii, Serbii Wielkiej Brytanii. Jest laureatem Gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego za “szlachetne przybliżenie muzyki czasów elżbietańskich”. Na osobiste zaproszenie prof. Jerzego Limona - dyrektora Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku - artysta zaprezentował swoją twórczość na Zamku Królewskim w Warszawie. Mateusz Ławniczak jest absolwentem AM we Wrocławiu w klasie gitary prof. Piotra Zaleskiego oraz Waldemara Gromolaka. Jest także wieloletnim członkiem zespołu Jacaras, który w swojej karierze zagrał na niemal wszystkich liczących się festiwalach gitarowych w Polsce, a w 2017 roku trzeci raz z rzędu wystąpił z serią koncertów na Fuertawenturze (Wyspy Kanaryjskie) w ramach festiwalu organizowanego przez fundację Blasa Sanchesa.

Cytaty:

„Mateusz Ławniczak tworząc swój projekt pieśniowy doskonale połączył talent wokalny, biegłość w grze na instrumencie i zainteresowanie kulturą renesansowej Anglii” - Anton Birula (Lute Duo)

„Absolutny fenomen – nie tylko w skali kraju, ale także na arenie międzynarodowej.” - Polska Akademia Gitary

„Ta piękna opowieść, którą słowem, śpiewem i grą na lutni, obdarował nas Mateusz Ławniczak, na długo pozostanie w naszej pamięci i sercach.” - Prof. Alina Mądry (UAM)

„Oprócz dostarczenia rzetelnej dawki informacji o muzyce i obyczajach doby renesansu Mateusz Ławniczak magicznie przenosi widzów w tamten świat za sprawą swoich pieśni...” Festiwal Szekspirowski - Gdańsk

„Mateusz Ławniczak (...) pełnym autentyczności i ekspresyjnym śpiewem dyskretnie sportretował królewską erę Elżbiety I wraz z nieodłączną pokorą i melancholią towarzyszącą jej poddanym…” - Anton Crnugelj - Postojna Guitar Festival

„Doskonałe zrozumienie tekstu, nieskazitelne wykonanie” N. Saimininkiene - International Tytuvenai Classical Music Festival


PROGRAM:

Przełom XVI i XVII wieku w Anglii to moment, w którym wielu kompozytorów rezygnuje z komponowania pieśni wielogłosowych na rzecz pieśni solowej z akompaniamentem. Powstaje gatunek tak zwanych ayres czyli krótkich pieśni solowych z towarzyszeniem lutni. Utwory te często osiągają ogromną popularność czego najlepszym dowodem jest zbiór The First Booke of Ayres Johna Dowlanda wydany aż pięciokrotnie w ciągu niecałych dwudziestu lat. Bardzo duża część tych utworów znalazła zastosowanie w sztukach teatralnych tamtych czasów, w tym również w Sztukach Williama Szekspira.
Program “Pieśni Szekspirowskie” Mateusza Ławniczaka składa się w całości z utworów, które były integralną częścią dzieł wielkiego dramaturga lub z dużym prawdopodobieństwem stanowiły wypełnienie przerw między aktami. Artysta wykona program na współcześnie wykonanej lutni dziesięciochórowej, będącej wierną kopią instrumentów wykorzystywanych na przełomie epoki baroku i renesansu.

„Pieśni Szekspirowskie”:

Weepe You No More - John Dowland
Pastime with good company - Henry Tudor
Can she excuse my wrongs - John Dowland
Where the bee sucks - Robert Johnson
Come again sweet love doth now invite - John Dowland
Full fathom five - Robert Johnson
If My Complaints - John Dowland
Now O now I needs must part - John Dowland
Fine KnacksFor Ladie - John Dowland
It was a lover and his lass - Thomas Morley
Greensleeves - Anonim


Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Kierownictwo artystyczne:
Dariusz Hajdukiewicz

Organizatorzy:
Urząd Miejski w Wasilkowie
Miejski Ośrodek Animacji Kultury w Wasilkowie
Parafia NMP Matki Miłosierdzia
Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskie
Muz & Art

Partnerzy:
Browar Waszczukowe
StudioKom
Krzysztof Grygowicz

Patronat honorowy:
Metropolita Białostocki
Wojewoda Podlaski
Starosta Powiatu Białostockiego
Burmistrz Wasilkowa

Patronat medialny:
Portal Miejski BiałystokOnline
Miejsce imprezy
Parafia NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie, ul. Kościuszki 2

1626 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39