Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2019-06-04
Białostockie Towarzystwo Śpiewacze im. Stanisława Moniuszki, zaprasza na kolejny koncert
XV MONIUSZKOWSKIEGO FESTIWALU "Cztery Pory Roku - 2019" w Białymstoku.
„MSZA ŻAŁOBNA g-moll”
STANISŁAW MONIUSZKO – muzyka; Alojzy FELIŃSKI sł. łacińskie
Wykonawcy:
I. soliści:
Marta WRÓBLEWSKA – sopran, Aleksandra PAWLUCZUK – alt
Paweł PECUSZOK – tenor, Przemysław KUMMER - bas
II. połączone chóry:
CHÓR POLITECHNIKI BIAŁOSTOCKIEJ i CHÓR KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI
III. organy - Rafał SULIMA
Przygotowanie artystyczne - Wioletta MIŁKOWSKA - dyrygent
Godz. 19.00.
O artystach:
Wioletta MIŁKOWSKA - dyrygent, pedagog, profesor sztuk muzycznych; prowadzi klasę dyrygentury na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Pracę z chórem rozpoczęła w roku 1985. Jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Politechniki Białostockiej (od 1997 r.) a także Chóru Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku ( od 2005 r.). Koncertowała w wielu krajach Europy, Kanadzie oraz USA. Brała udział w festiwalach zdobywając liczne nagrody. Wielokrotnie zapraszana była do jury konkursów.
Wioletta Miłkowska zajmuje się także działalnością naukową. Była współorganizatorem wielu konferencji naukowych. Jest autorką 7 publikacji książkowych i licznych artykułów dotyczących chóralistyki polskiej.
Jest animatorem młodzieżowego ruchu chóralnego na Podlasiu. W latach 2006-2014 roku była w regionie koordynatorem działań Ogólnopolskiego programu rozwoju chórów szkolnych „Śpiewająca Polska”. Od roku 2015 koordynuje zadania edukacyjno-artystyczne w autorskim projekcie „Rozśpiewany Białystok”.
Jest także współzałożycielem Międzynarodowego Chóru Morza Bałtyckiego (w jego skład wchodzą członkowie zespołów polskich, litewskich, łotewskich i rosyjskich , z którymi realizuje artystyczne przedsięwzięcia.
Uhonorowana Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Statuetką „Nauczyciel Mądry Sercem” - Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku. Za swą działalność została wyróżniona Medalem Za Zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej W roku 2017 otrzymała Nagrodę Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku. Za całokształt dotychczasowych dokonań artystycznych i popularyzatorskich w roku 2018 uhonorowania odznaczeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Marta WRÓBLEWSKA - sopran
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina Wydziału Instrumentalno– Pedagogicznego w Białymstoku Kierunku Wychowanie Muzyczne w klasie dyrygowania prof. Violetty Bieleckiej (2000) oraz Kierunku Wokalistyka w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana (2009). Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. Swój warsztat artystyczny doskonaliła na kursach prowadzonych m.in. przez: Jerzego Artysza, Urszulę Kryger i Olgę Pasiecznik. W roku 2012 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Obecnie jest adiunktem w macierzystym Wydziale UMFC oraz nauczycielem śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych i Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim w Białymstoku.
Marta Wróblewska prowadzi ożywioną działalność solistyczną. Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Hiszpania, Niemcy, Litwa, Białoruś). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a, Simona Standage’a, Marka Toporowskiego, Agaty Sapiechy i Lilianny Stawarz. Ponadto ma w dorobku około 80 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Dokonała wielu prawykonań.
Jest ceniona jako solista i śpiewak-kameralista zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, a także z zespołami wokalnymi: Subtilior Ensemble, Diletto, Camerata Podlaska oraz Ensemble QuattroVoce, którego jest kierownikiem artystycznym. Współpracuje z zespołami: Bornus Consort, Il Tempo, Capella Cracoviensis. Od roku 1999 współtworzy Oktet Wokalny Gaudium.
Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej im. J. Sleńdzińskiej, Europejskim Festiwalu Muzycznym „Gloria”, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia oraz licznych cyklach koncertowych, m.in.: Arcydzieła muzyki oratoryjno-kantatowej, Muzyka Mistrzów Baroku, Aria w Galerii.
Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Jana Miłosza Zarzyckiego.
W roku 1998 nagrała program dla TV Białystok Moja Muzyka. Ma w dorobku dwadzieścia płyt kompaktowych (DUX, Acte Préalable, Musicon). Niejednokrotnie były one nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka, m.in. płyta z utworami Z. Stojowskiego – Kantata Modlitwa za Polskę, nagrana przez Chór i Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej która w lutym 2009 roku została wyróżniona przez brytyjski magazyn Gramophone. Natomiast płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku.
W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna.
W roku 2014 artystka nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partię solową w operze marionetkowej „Kantata o kawie” J.S. Bacha.
Aleksandra PAWLUCZUK – alt
Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina Wydziału Instrumentalno– Pedagogicznego w klasie fletu poprzecznego prof. Krystyny Gołaszewskiej. Studia ukończyła z wyróżnieniem. Jest również studentką dyplomowego roku śpiewu solowego w klasie prof. Cezarego Szyfmana oraz prof. Olgi Pasiecznik. Uczestniczyła w licznych mistrzowskich kursach muzycznych doskonaląc swoje umiejętności w zakresie gry na flecie oraz śpiewu solowego, m.in. na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Nowym Sączu, Letniej Międzynarodowej Akademii Muzyki Dawnej, Metodycznych Kursach Muzyki Dawnej w Warszawie. Wielokrotnie współpracowała z zespołami: Ensemble QuattroVoce, Diletto oraz Il Tempo. Jest laureatką licznych konkursów fletowych, m. in. III miejsce na VII Ogólnopolskim Festiwalu Fletowym w Sochaczewie (2009) oraz wyróżnienie I stopnia na tymże festiwalu (2010), dyplom laureata na V Warmińsko-Mazurskim Festiwalu Fletowym w Olsztynie (2009). Wraz z zespołem Ensemble QuattroVoce nagrała płytę z repertuarem muzyki cerkiewnej Maksyma Berezowskiego. W ramach stypendium Ministerstwa Kultury Federacji Rosyjskiej artystka wzięła udział w Międzynarodowym Festiwalu „Orthodox Music Festival”, który w 2013 r. odbył się w Sankt Petersburgu. W 2017 r. zdobyła wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim "Aria i Pieśń Wieczorna”.
Paweł PECUSZOK - tenor
Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (2010) w klasie śpiewu solowego Urszuli Trawińskiej-Moroz. W wykonawstwie operowym zadebiutował w Białymstoku jako student IV roku UMFC, w podwójnej roli partią Franka oraz Feliksa w przedstawieniach operowych Stanisława Moniuszki Flis w reż. Natalii Babińskiej. Jako tenor ma na koncie udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych m.in. w Requiem g-moll, Mszy Des-dur oraz Es-dur S. Moniuszki, Mszy G-dur F. Schuberta, Oster Orato-rium BWV 249 i kantatach J. S. Bacha, Saul G. F. Haendla, Dixit Dominus A. Vivaldiego, Mszy Koronacyjnej, Requiem W. A. Mozarta, La Petite Messe Solennelle G.Rossinniego, Pasji Janowej J. S. Bacha, Mesjasz G. F. Haendla oraz Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha. Współpracował z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe w utworach: Kantata o kawie J. S. Bacha i w Mozartowskiej operze Bastien und Bastienne. W ostatnim czasie koncertuje również z zespołem Baroque Collegium 1685. W repertuarze posiada arie oratoryjno-kantatowe, operowe, operetkowe i pieśni, w tym cykle pieśni kompozytorów okresu romantyzmu i współczesnych.
W 2011 r. utworzył kwartet wokalny Ensemble QuattroVoce, z którym koncertuje w całej Polsce prezentując oryginalny styl, klasyczny i operowo-kantatowy repertuar, a także muzykę cerkiewną w oryginalnych opracowaniach na obsadę solową. Jest laureatem stypendium dla młodych twórców ufundowanego w 2012 przez Prezydenta Miasta Białegostoku, a także stypendium Marszałka województwa podlaskiego (2014). Współpracuje m. in. z wydawnictwem fonograficznym Acte Prealable, dokonując płytowych nagrań solowych oraz we współpracy z innymi artystami. m.in.: pieśni ukraińskie (Ukraińskie impresje, 2010), Arie i pieśni Mozarta (2012) i Stanisława Moniuszko Pieśni ze śpiewnika domowego (2013), a także na płycie Musica pro Anima z zespołem MediCoro Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (2011); Liturgy of Communion Verses: sacred works of the 18th century z zespołem QuattroVoce (2014); dwie płyty z cyklu Otton Mieczysław Żukowski Opera Omnia Religiosa oraz 2 CD z kolędami Ottona Mieczysława Żukowskiego op. 56 – Acte Préalable, Dominus natus est – Christmas Carols – Ensemble QuattroVoce (2017), Ave Magne Rex Coelorum – Christmas vocal duets (2017), Orthodox Christmas – Acte Prealable (2018).
Przemysław KUMMER – bas-baryton
ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Białymstoku w klasie organów Bożeny Laskowskiej. Kontynuował naukę w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku. W 2005 roku ukończył muzykę kościelną, a w 2010 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego profesora Cezarego Szyfmana. Przygodę ze śpiewem rozpoczął w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus” prowadzonym przez profesor Violettę Bielecką. Jako bas śpiewał partie solowe w dziełach: J.S. Bacha, G.F. Händla, W.A. Mozarta, S. Moniuszki. Występował z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku, zespołem muzyki dawnej „Il Tempo”, „Consort 415”, „Diletto” oraz Ensemble QuattroVoce. Przemysław Kummer bierze udział w licznych przedsięwzięciach artystycznych w województwie podlaskim i w kraju . W 2009 roku debiutował partią Szóstaka w operze „Flis” Stanisława Moniuszki wystawianej na deskach Teatru Dramatycznego w Białymstoku. Współpracował z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej. W roku 2010 jako solista uczestniczył w nagraniu Apokalypsis Marcina Gumieli. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach prowadzonych przez: Leonarda Andrzeja Mroza, Olgę Pasiecznik, Józefa Fraksteina. Przemysław Kummer prowadzi działalność pedagogiczną w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego oraz w Studium Wokalno-Aktorskim w Białymstoku. W 2013 roku otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Białegostoku, dzięki któremu powstała płyta z wybranymi pieśniami Stanisława Moniuszki. W 2014 roku nawiązał współpracę z Białostockim Teatrem Lalek, gdzie wykonywał partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o Kawie” J. S. Bacha i „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta.
Rafał SULIMA - organy,
jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Filia w Białymstoku w trzech specjalnościach:
- organy (2003) prof. Maria Terlecka
- muzyka kościelna (2004) prof. Michał Dąbrowski, prof. Bożenna Sawicka
- śpiew solowy (2009) prof. Cezary Szyfman
W roku 2001 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów „Pro Organo 2007” w Warszawie, zajął pierwsze miejsce, zdobywając nagrodę Grand Prix. Rafał Sulima jest również laureatem konkursu „Primus Inter Pares” w roku 2004. Obecnie jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach, improwizacji, śpiewu, oraz akompaniamentu liturgicznego.
W swoim dorobku artystycznym ma liczne koncerty organowe, kameralne, także wokalne. Współpracuje z Chórem Filharmonii i Opery Podlaskiej oraz chórami akademickimi. W latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych i znanych w kraju i za granicą, barokowych organów. W maju 2008 roku ukazała się solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem właśnie tego instrumentu, która w roku 2009 uzyskała status złotej płyty.
Od 2009 roku jest również dyrygentem chóru Kontrapunkt w Ełku, angażując się w społeczną działalność na rzecz miasta i powiatu. Rafał Sulima otrzymał Nagrodę Artystyczną – Białą Lilię 2010 przyznaną przez Prezydenta Miasta Ełku, a przez Fundację Środowisk twórczych w Olsztynie został uznany wraz z chórem Kontrapunkt Talentem Roku 2010.
W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w specjalności organy, na UMFC w Warszawie.
W 2014 , 2015 ,2016 I 2017 roku został stypendystą prezydenta miasta Ełku w dziedzinie muzyka i śpiew.
Za swoją działalność otrzymał nagrodę Starosty Ełckiego- Ełcki Bocian 2015- w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego.
CHÓR Politechniki Białostockiej powstał w 1977 r. jako zespół męski pod dyrekcją Zofii Hamerlak-Gładyszewskiej. Już po kilku latach istnienia rozpoczął występy zagraniczne, m.in. w Bułgarii, na Litwie, we Francji. Od grudnia 1997 roku Chórem kieruje Wioletta Miłkowska. W tym czasie repertuar Chóru Politechniki Białostockiej rozszerzył się o formy wokalno-instrumentalne (m.inn. zespół wykonywał dzieła J.S.Bacha, A.Vivaldiego, J.Haydna, W.A. Mozarta, G. Rossiniego, F.Schuberta, G.Fauré, S.Moniuszki, K.Jenkinsa, J.Ruttera). Pod kierownictwem Wioletty Miłkowskiej dokonały się przedsięwzięcia jubileuszowe Chóru z okazji 20, 25, 30, 35, 40-lecia działalności artystycznej Zespołu. W ciągu ponad czterdziestoletniej działalności Chór wielokrotnie uświetniał uczelniane uroczystości. Koncertował nie tylko w Białymstoku i regionie ale na terenie kraju i poza jego granicami : w Kanadzie, USA, Czechach, Wlk. Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Grecji, Macedonii, Portugalii oraz Włoszech. Chór Politechniki Białostockiej dokonywał też nagrań radiowych, zdobywał nagrody i wyróżnienia w licznych konkursach w Polsce i za granicą.
W bogatym repertuarze Chóru Politechniki Białostockiej znajdują się utwory a cappella świeckie i sakralne z różnych epok, jak również wspomniane już formy wokalno-instrumentalne. Niektóre z nich zostały zarejestrowane na płytach CD . Są to: W.A Mozart- Missa brevis F-dur( 1999), A. Ramirez- Misa Criola, Navidad Nuestra ( 2002), A. Vivaldi- Magnificat, Gloria ( 2003), Requiem w twórczości kompozytorów polskich( 2006)., R.Ray- Gospel Mass(2007).
Chór Komendy Wojewódzkiej Policji
Chór Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku istnieje od września 2003 roku.
W jego skład wchodzą policjanci, pracownicy Policji, ich rodziny i przyjaciele.
Od października 2005 roku Zespołem kieruje Wioletta Miłkowska wraz z asystentem Hubertem Bajko. Chór koncertował podczas uroczystości resortowych w kraju oraz licznych przedsięwzięć kulturalnych na terenie Białegostoku. Prezentował swoje umiejętności w wielu świątyniach oraz salach koncertowych, m.in. w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Częstochowskiej, Operze i Filharmonii Podlaskiej. Brał udział w interpretacjach dzieł oratoryjnych. Wspólnie z orkiestrami symfonicznymi oraz Chórem Politechniki Białostockiej Zespół wykonał „Requiem” Gabriela Faurè, „Requiem” Karla Jenkinsa, „Glorię” Johna Rottera oraz „Glorię” Karla Jenkinsa. W tym roku Chór obchodził 15-lecie działalności artystycznej. Z tej okazji w Auli Pałacu Branickich wraz z instrumentalnym Zespolem Sierra Manta zostały zaprezentowane kompozycje Ariela Ramireza: Misa Criolla oraz Navidad Nuestra.
Chór KWP w Białymstoku uczestniczył przeglądach i konkursach, zdobywając liczne laury w kraju (Wrocław, Bydgoszcz, Hajnówka, Międzyzdroje) i za granicą (Litwa, Austria, Włochy, Litwa, Wlk. Brytania, Francja, Macedonia).
Efektem działalności Zespołu są płyty CD: „Za gwiazdą” (kolędy), P. Czesnokowa "Liturgia św. Jana Złotoustego" oraz Płyta Jubileuszowa Chórów i Orkiestr Policyjnych wydana z okazji 90.lecia Policji Polskiej.
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline