Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2018-07-29 - 2018-08-05
10. jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
Po edycji z 2017 roku, z dominantą na cieniach fin de siècle’u” w najnowszych kierunkach interpretacyjnych “muzyki dawnej”, w edycji 2018 wracamy do początków ideowych Festiwalu – wiary w etos muzyki dawnej w jej najbardziej transparentnej postaci. Edycja dziesiata – Językiem uniwersalnym, językiem własnymi nawiązuje do założycielskiej tezy ruchu HIP, spojrzenia na muzykę jako na mowę: wyrafinowany, a jednocześnie najbardziej bezpośredni system znaków służący komunikowaniu tego, co dla człowieka fundamentalne.
Dyrektor artystyczny Festiwalu:
Dyrektorem artystycznym i twórcą koncepcji Festiwalu od pierwszej edycji (2009) jest
Anna Urszula Kucharska – klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, specjalista w dziedzinie Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego.
Artystka jest absolwentką londyńskiej Guildhall School of Music and Drama (2003-2006, studia podyplomowe pod kierunkiem Nicholasa Parle`a) i warszawskiego UMFC (1998-2003, klawesyn pod kierunkiem Leszka Kędrackiego); stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka otrzymała w 2012 r.
Występowała jako solistka i kameralistka w Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Włoszech. Obok wykonań Wariacji Goldbergowskich, udziału w Couperin Series i innych projektach organizowanych przez British Harpsichord Society, klawesynistka szczególnym sentymentem darzy kompozycje J. J. Frobergera oraz muzykę francuską i angielską XVII wieku. Realizowała partie basso continuo w zróżnicowanych stylistycznie dziełach oratoryjnych i operowych, m.in. Judgment of Paris J. Ecclesa, Golia Abbattuto A. Melaniego, La buona figliola N. Picciniego, Wielkiej Mszy h-moll J. S. Bacha, Sosarme J. F. Haendla. Jest także autorką spektakli z muzyką dawną (m.in. „Musica Humana”, „Concerto delle Done”, „W służbie Jej Królewskiej Mości”, „Tombeau i Lamentacja”, „Wojownicy, dyplomaci i tancerze”, „W domu pana de la Fontaine`a"). Była kierownikiem muzycznym i autorem scenariusza adaptacji scenicznej pierwszej polskiej realizacji opery San Ignacio, unikalnego dzieła baroku jezuickiego.
Od 2006 roku regularnie zajmuje się działalnością pedagogiczną. W latach 2006-2008 prowadziła zajęcia klawesynu dodatkowego na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (UMFC), od września 2006 roku jest pracownikiem ZPOSM nr 3 im. G. Bacewicz w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia klawesynu, basso continuo, zespołu kameralnego oraz prelekcje na temat zagadnień wykonawczych muzyki dawnej. Od 2016 r. współpracuje również z Zespołem Szkół Muzycznych im. J. J. Paderewskiego w Białymstoku, jest także wykładowcą LKMMD Bednarska.
X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
„Językiem uniwersalnym, językiem własnym”
PROGRAM:
22.07.2018 (niedziela) - godz. 19:00,
Miejsce: Aula Magna Pałacu Branickich, ul. Kilińskiego 1
Koncert anonsujący X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej „W stylu ekskluzywnego eklektyzmu”
Wykonawcy:
Martyna Pastuszka – skrzypce barokowe
Adam Pastuszka – skrzypce barokowe
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela barokowa
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Program:
Georg Friedrich HÄNDEL (1685-1759)
Sonata triowa D-dur op. 5 nr 2 HWV 397
Adagio – Allegro – Musette (Andante-Allegro-Andante) – Marche – Gavotte (Allegro)
Jan Sebastian BACH (1685-1750)
Preludium i Fuga c-moll BWV 847
Sonata triowa Es-Dur BWV 525
Allegro moderato – Adagio – Allegro
Suita na wiolonczelę solo senza basso d-moll BWV 1008
Sarabanda – Allemande
Sonata triowa A-Dur nr 2 BWV 1015
[Andante] – Allegro – Andenta un poco – presto
Georg Friedrich HÄNDEL (1685-1759)
Sonata triowa g-moll op. 2 nr 6 HWV 391
Andante – Allegro – Arioso – Allegro
29.07.2018 (niedziela) - godz. 19:00,
Miejsce: Aula Magna Pałacu Branickich, ul. Kilińskiego 1
Koncert kameralny „Sotto voce o polskich inspiracjach”
Wykonawcy:
Agata Sapiecha – skrzypce, mazanki, kierownictwo muzyczne
Judyta Tupczyńska – skrzypce, mazanki
Marcin Zalewski – viola da gamba, lira korbowa
Tomasz Dobrzański – flety podłużne, dudy
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Program:
Georg Philipp TELEMANN (1681-1767) oraz improwizacje artystów na tematy tańców i motywów ludowych będących inspiracją dla kompozytora (na podstawie opisów zawartych w „Autobiografii” Telemanna)
Kwartet g-moll TWV:43.g4
improwizacja: lira korbowa, mazanki (na motywach pieśni „Zachodźże słoneczko”)
Fantazja F-dur na skrzypce solo nr 11 TWV:40.24
Un poco vivace – Soave – Allegro
Fantazja a-moll na skrzypce solo nr 12 TWV:40.25
Improwizacja: lira korbowa, dudy, mazanki sopranowe
Telemann Trio F-dur na flet podłużny violę da gamba i basso continuo nr 7 TWV:42.F3
Vivace – Mesto – Allegro
Fantazja E-dur na skrzypce solo nr 8 TWV:40.28
Piacevolmente – Spirituoso – Allegro
Improwizacja: oberek na motywach cz. III Fantazji nr 8
Sonata kanonowa d-moll na 2 skrzypiec nr 4 TWV: 40.104
Vivace ma moderato – Piacevole non largo – Presto
Improwizacja na motywach Presto oraz polskich tańców ludowych: lira korbowa, dudy, mazanki sopranowe i altowe
Kwartet d-moll na flet podłużny, 2 flety traverso (2 skrzypiec) i basso continuo TWV:3.21
31.07.2018 (wtorek) - godz. 19:00,
Miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24a
W 91. rocznicę urodzin Donatorki Recital klawesynowy „W narracji obrazów Antoine’a Watteau”
Wykonawcy:
Dorota Zimna i Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Program:
Gaspard le ROUX (1660-1707)
Pieces de Clavessin, 1705
Prélude en ré
Allemande "La Vauvert"
Antoine FORQUERAY (1672-1745)/ Jean-Baptiste-Antoine FORQUERAY(1699-1782)
Pièces de clavecin, 1747
Suite 1ère: La Forqueray
François COUPERIN (1668-1733)
14ème Ordre 3ème Livre, 1722
Le Rossignol en amour
Les Fauvétes Plaintives
La Julliet
Le Parnasse, ou L'apothéose de Corelli, 1726
Corelli au piéd du Parnasse prie les Muses de le recevoir parmi elles
Corelli charmé de la bonne réception qu'on lui fait au Parnasse, en marque sa joye. Il continuë avec ceux qui l'accompagnent
Corelli buvant à la Source d' Hypocrêne, sa troupe continue
Entouziasme de Corelli causé par les eaux d'Hypocrêne
Corelli aprés son entouziasme s'endort; et sa troupe jouë le sommeil suivant
Les Muses reveillent Corelli, et le placent auprês d'Apollon
Remerciment de Corelli
François COUPERIN (1668-1733)
17ème Ordre 3ème livre, 1722
La Superbe, ou la Forqueray
Louis Claude DAQUIN (1694-1772)
Pièces de clavecin, 1735
Coucou
Jean Philippe RAMEAU (1683-1764)
Nouvelles Suites de Pièces de clavecin, ca. 1727
Poule
Gaspard le ROUX (1660-1707)
Pieces de Clavessin, 1705
Gigue pour deux claveicnes
François COUPERIN (1668-1733)
15ème Ordre 3ème livre, 1722
Muséte de Choisi- Muséte de Taverni
01.08.2018 (środa) - godz. 18:00,
Miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24
Wykład:
dr Joanna Zaucha (UKSW Warszawa): Uniwersalna zasada języka i "monady znaczeń". Leibnizjańskie inspiracje we współczesnej lingwistyce
02.08.2018 (czwartek) - godz. 19:00,
Miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24a
Recital wokalny: „W dialogu Cameraty Florenckiej”
Wykonawcy:
Rafał Grozdew – tenor
Agnieszka Szwajgier – cynk, flety podłużne
Witold Wilgos – lutnia, chittarone
Program:
Vincenzo GALILEI (1520-1591)
Libro d’intavolatura di liuto, Florencja 1584
Passamezzo primo i Sartarello primo
Giulio CACCINI (ok.1545-1618)
Le nuove musiche, Florencja 1602
Qual trescorrendo
Caduca fiamma
Amarili
Pesenti MARTINO (1600-1648)
Correnti, Gagliarde Balletti Diatonici, Wenecja 1645
Corrente e Gagliarda
Giulio CACCINI (ok.1545-1618)
Le nuove musiche, Florencja 1602
Sfolgava con le stelle
Al fonte, al prato
O che felice giorno
Girolamo FRESCOBALDI (1583-1643)
Il primo libro delle canzoni, Rzym 1628
Canzona nr 1 i nr 2
Jacopo PERI (1561-1633)
Euridice, Florencja 1600
Gioiate al canto mio
Pastore del coro
Giovanni Battista FONTANA (1589-1630)
Balletto e pass’e mezzo
Claudio MONTEVERDI (1567-1643)
L’Orfeo, Mantua 1607
Rosa del ciel
Scherzi musicali, Wenecja 1632
Zefiro torna
L'Incoronazione di Poppea, Wenecja 1643
Pur ti miro
05.08.2018 (niedziela) - godz. 19:00,
Miejsce: Sala Kameralna OiFP, ul. Podleśna 2
„Językiem psalmu i przypowieści”
Koncert upamiętniający 75. Rocznicę Powstania w Getcie Białostockim
Wykonawcy:
PROFETI DELLA QUINTA
Doron Schleifer, Roman Melish – kontratenor
Lior Leibovici, Dan Dunkelblum – tenor
Elam Rotem – bas, klawesyn, kierownictwo muzyczne
Orí Harmelin – chitarrone
oraz
Judyta Tupczyńska, Joanna Gręziak – skrzypce barokowe
Justyna Krusz – viola da gamba
Anna Urszula Kucharska – pozytyw, klawesyn
Program:
Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
Psalm 8
Lamnatséah ‘al hagitit
Psalm 80
Elohím hashivénu
Elam ROTEM (1984)
Pieśń nad Pieśniami 4:8-11
Iti MiLevanon kala
S
alomone ROSSI (ok.1570-1630)
Sonata in dialogo detta la viena
Elam ROTEM (1984)
Pieśń nad Pieśniami 2: 8-13
Kol dodí hineh-zéh bá
Pieśń nad Pieśniami 8: 6-7
Siméni chachotám al libécha
“Rappresentatione de Giuseppe e i suoi Fratelli” (Genesis 37: 31-35)
Atto primo: Scena quarta
Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
Sonata Quinta
Elam ROTEM (1984)
Pieśń nad Pieśniami 1:5-7
Shechoráh aní venaváh
Pieśń nad Pieśniami 5:2-16, 6:1-3
Aní yeshenáh velibí er
Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
Suite: Sinfonia sesta, Sinfonia settimadecima, Gagliarda detta la Zambalina
Elam ROTEM (1984)
Pieśń nad Pieśniami 4:1-7
Hinách yafáh ra'yatí
Salomone ROSSI (ok.1570-1630)
Psalm 100
Mizmór letodá
Psalm 146
Haleluyáh, Halelí nafshí et A-donáy
Modlitwa Cadyka
Yitgadal veyitkadash
22 lipca, 29 lipca 2018 r. - godz. 19:00-20:30,
Miejsce: Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Legionowa 2
Festiwalowy kącik dziecięcy – „Muzyka w obrazie” -
warsztaty edukacyjno-rekreacyjne dla dzieci
Konferansjer koncertów festiwalowych: Agnieszka Szwajgier.
Wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu są bezpłatne.
Patronat honorowy
Prezydent Białegostoku
Organizator
Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline