Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2020-09-18 - 2020-11-12
Galeria Arsenał w Białymstoku zaprasza na wystawę
„Wiśnie”
Czas trwania wystawy: 18.09 - 12.11
Wernisaż wystawy: 18 września, godz. 17.00
Artyści m.in.: Aleana Egan, Aleksandra Waliszewska, Andrzej Czarnacki, Anri Sala, Armando Tudela, Carla Black, Erna Rosenstein, Goshka Macuga, Isabelle Cornaro, Iza Tarasewicz, JacquesPierre, Jadwiga Maziarska, Jarosław Kozakiewcz, Kerstin Braetsch, Ketuta Alexi-Meskhishvilli, Małgorzata Niedzielko, Marek Chlanda, Mark van Yetter, Mikołaj Smoczyński, Mikołaj Sobczak, Monika Sosnowska, Nairy Baghramian, Paulina Ołowska, Piotr Janas, Rafał Bujnowski, Susanna Harwood, Teresa Rudowicz, Thea Djordjadze, Wanda Czełkowska, Włodzimierz Pawlak, Zhanna Kadyrova.
Prace pochodzą z kolekcji Rodziny Prokeszów i z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku.
Kuratorka: Ewa Tatar
„Wydaje się, że wiśnia ma smak wiśni, a zarazem jakiś inny jeszcze, który to dobrze znamy. Fascynacja, jakiej doświadczamy, może pochodzić stąd, że wydaje się, iż ma on jakiś związek z istnieniem i może nawet jest właśnie jego smakiem.”
Jolanta Brach-Czaina, Wiśnia i rozumienie, w Szczeliny istnienia, Kraków 1998.
Zapraszamy na inspirowaną esejem „Wiśnia i rozumienie” Jolanty Brach-Czainy wystawę prac z Kolekcji II Galerii Arsenał i Kolekcji Rodziny Prokeszów. Wydany w 1992 roku – kiedy to autorka związana była z Białymstokiem jako wykładowczyni akademicka - tom „Szczeliny istnienia”, z którego pochodzi cytowany esej, wyprzedził o prawie 20 lat tzw. nowy materializm stawiający w praktykach sztuki i w teorii pytanie o byt poprzez jego relację z materią. Mniej więcej w tym samym czasie zaczęła się historia Kolekcji II Galerii Arsenał, bliska ówczesnym ontologicznym pytaniom stawianym przez artystów na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Wtedy też zapoczątkowano Kolekcję Rodziny Prokeszów, której najbardziej nieoczywiste wybory wiążą się z ikonoklastyczną rewolucją nowego materializmu w sztuce światowej. Wystawa proponuje indywidualne spotkanie ze sztuką jako najpierw plastyką, jednak uwzględniając jej społeczną, językową i polityczną sprawczość.