- Chcemy wdrożyć kompleksowy model dostępności uczelni. Zaczniemy od opracowania standardów oraz procedur w zakresie dostępności. Mają dotyczyć nie tylko niezbędnych rozwiązań architektonicznych, sposobów i narzędzi komunikacji, ale też procesu kształcenia i obsługi studentów – mówi dr Patrycja Goryń, pełnomocnik rektora ds. osób z niepełnosprawnościami i jednocześnie koordynator projektu. – Zajmie się tym specjalny zespół, którego zadaniem będzie stworzenie trwałych rozwiązań w obszarze dostępności uczelni.
W ramach projektu planowany jest montaż odpowiedniej infrastruktury oraz wyposażenia. To m.in. winda oraz podjazd dla wózków w budynku B Wydziału Nauk o Edukacji, pętle induktofoniczne w aulach na terenie kampusu, zapewnienie usługi wideotłumacza na język migowy we wszystkich jednostkach, a także w Uniwersyteckim Centrum Rekrutacji oraz Centrum Wsparcia Studentów i Doktorantów Niepełnosprawnych. Strony internetowe uczelni i jej jednostek mają zostać w pełni dostosowane do obowiązujących standardów WCAG (czyli wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych.)
- Sporo uwagi poświęcimy wsparciu edukacyjnemu. Powstanie np. cyfrowa biblioteka zbiorów dostępnych. Dzięki temu studenci z niepełnosprawnościami, ale też ich wykładowcy i prowadzący zajęcia będą mieli dostęp do odpowiednio opracowanych materiałów edukacyjnych, uwzględniających osoby z niepełnosprawnością wzroku czy słuchu. Stworzymy też system wsparcia psychologicznego dla wszystkich studentów i pracowników. Ponadto zorganizujemy szkolenia oraz opracujmy kursy e-learningowe dla pracowników uczelni, tak by lepiej przygotować ich do pracy z osobami z niepełnosprawnościami - dodaje dr Patrycja Goryń.
Uniwersytet w Białymstoku będzie realizował projekt w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego w Krakowie, która od wielu lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Wniosek UwB został bardzo dobrze oceniony i znalazł się na 8. miejscu listy rankingowej (na 68 projektów zakwalifikowanych do finansowania).
ewelina.s@bialystokonline.pl