Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2016-07-15
“Kiedy przyszli…”
Wystawa składa się z instalacji („Boże Narodzenie”, „Pandemonium”, „Magazyny”, „Broszki strachu”, „Łańcuch listów” etc.) stworzonych w różnym czasie i różnych miejscach, zgromadzonych w jednej przestrzeni dzięki wspólnemu tematowi. Wszystkie te prace łączy motyw panicznego strachu przed akceptacją władzy nacjonalistyczno-konserwatywnych i katolickich sił politycznych oraz poczucie porażki w kontakcie z nią, jak również temat utraty umiejętności dostrzegania „bólów fantomowych” historii i ponownego ich nabycia.
To nie przypadek, że tytuł wystawy odnosi się do znanego cytatu niemieckiego pastora Martina Niemollera, który usiłował wytłumaczyć bezczynność niemieckich intelektualistów oraz ich porażkę w stawianiu oporu nazizmowi.
Obiekty wykonane z kruczych stóp są nazwane „broszkami strachu” (Angstbrosche) – tak samo, jak niemieccy obywatele zniesmaczeni nazistowskim reżimem określali partyjne oznaczenia. Instalacja „Pandemonium” jest przejściową wersją pracy „Czerwony Dywan – Nosze – Transparenty” zestawioną z obiektami z „Bożego Narodzenia”.
Instalacja ta składa się z cegłówek upozowanych na cukierki i ułożonych na zielonym trawniku przed wejściem do galerii. Jeden z „cukierków” został użyty do zbicia szyby, odsłaniając w ten sposób przestrzeń wystawy.
“Kiedy przyszli…” jest częścią długofalowego projektu „Stan Obniżony”, który odnosi się do sytuacji w socjo-politycznym systemie, która ustanawia fundamenty istniejącego porządku społecznego i kształtu opinii publicznej, kwestionuje moralność oraz polityczne, prawne i etyczne standardy. Artysta proponuje alternatywny tytuł dla tego projektu, który brzmi „Dissociative Resocialization” i którego definicja pomaga zagłębić się w obszar jego artystycznych poszukiwań: jest to powtórzona socjalizacja, która dokonuje się poprzez indywidualne życiorysy i zmienia jego/jej podejście, cele, normy i wartości. Stanowi ona psychologiczny mechanizm obronny, dzięki któremu człowiek zaczyna patrzeć na to, co się dzieje, jakby wydarzało się to komuś innemu. Artysta analizuje ten rodzaj sytuacji w nowym projekcie jako symptom kondycji współczesnego społeczeństwa.
Daniil Galkin urodzony w 1985 roku w Dnietropetrowsku na Ukrainie. Należy do młodej generacji ukraińskich artystów kształtujących zrozumienie roli oraz znaczenia sztuki współczesnej na Ukrainie i za granicą. Studiował w Liceum Sztuk Plastycznych i Teatralnych oraz na Akademii Konstrukcji i Architektury w Dnietropetrowsku gdzie mieszka i pracuje.
Pochodzący z Ukrainy artysta jest stypendystą programu rezydencjalnego Gaude Polonia. W Polsce zrealizował w tym roku wystawę w CSW Kronika w Bytomiu. Współpracuje także z Galeria Arsenał.
Kuratorka wystawy: Małgorzata Józefowicz
Koordynacja wystawy: Katarzyna Siwerska
Godz. 18.00