Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2019-05-17 - 2019-05-19
Zapraszamy na największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce -
Millennium Docs Against Gravity!
Białystok odwiedzą projekcje filmowe najwybitniejszych dzieł światowego dokumentu!
Bilet na każdy film: 8 zł - do nabycia w kasie kina i online:
https://bilety.bok.bialystok.pl/
Harmonogram pokazów:
17 maja 2019 r.
16:00 - IN TOUCH (Polska, Islandia, 60’), bilet 8 zł
17:15 - PJ HARVEY. A DOG CALLED MONEY (Irlandia, Wielka Brytania, 90’), bilet 8 zł
18 maja 2019 r.
14:15 - MY GENERATION (Wielka Brytania, 85’), bilet 8 zł
16:00 - ŚWIADKOWIE PUTINA (Litwa, Szwajcaria, Czechy, 107’), bilet 8 zł
19 maja 2019 r.
13:00 - USTRZELIĆ MAFIĘ (Irlandia, USA 94’), bilet 8 zł
17:15 - MAREK EDELMAN… I BYŁA MIŁOŚĆ W GETCIE (Polska, Niemcy, 79’), bilet 8 zł
O filmach:
In Touch
reż. Paweł Ziemilski
Polska/Islandia 2018, 60′
Nagrodzony na festiwalu IDFA w Amsterdamie film to opowieść o mieszkańcach wsi Stare Juchy na Mazurach, z której od początku lat 80. XX wieku wyemigrowało do Islandii ponad 400 mieszkańców, co stanowiło ponad połowę całej społeczności. Zbiorowa emigracja części populacji, przyczyniła się do powstania niezwykłej więzi między tą odległą od Polski wyspą a prowincjonalną częścią Mazur.
Ci, którzy wyjechali, rozpoczęli nowe życie. Ci, którzy zostali – w większości reprezentanci starszego pokolenia – wciąż mają nadzieję na powrót bliskich. Duża odległość pomiędzy członkami rozbitych rodzin nie pozwala im na bezpośredni kontakt. Alternatywą dla tej sytuacji pozostają tylko „spotkania” w świecie wirtualnym.
Film, poprzez nowatorską metodę wykorzystującą projekcje nagrań rozmów prowadzonych za pośrednictwem Skype’a, próbuje uchwycić, w jaki sposób wolność, otwarcie na świat, mobilność i nowoczesna technika wpływają na przewartościowanie widzenia siebie i swoich bliskich, a także redefiniują pojęcie obecności drugiego człowieka.
Marek Edelman… i była miłość w Getcie / Marek Edelman… and There Was Love in the Ghetto
reż. Jolanta Dylewska
Polska/Niemcy 2019, 79′
Pomysł na film narodził się przy wsparciu Andrzeja Wajdy, zrealizowany został przez wybitną reżyserkę i operatorkę Jolantę Dylewską, ze scenariuszem Agnieszki Holland. Nie jest to historia Holocaustu, a opowieść o miłości w czasach niezwykle trudnych, o jej mocy i o tym, że jest w stanie oprzeć się wszystkiemu.
„Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? Dlaczego nikogo to nie interesuje?” – mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada on na to pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą filmie.
Jak się okazuje, w piekle getta mogło istnieć dobro i piękno. I miłość – także ta przepełniona erotyką. To ona okazała się największą wartością, większą nawet niż życie.
My Generation
reż. David Batty
Wielka Brytania 2017, 85′
Niezwykły film o generacji i rewolucji kulturowej w latach 60. XX wieku w Wielkiej Brytanii. Wydarzenia tamtej dekady ukształtowały popkulturę po dzień dzisiejszy.
Narratorem filmu jest wybitny aktor Michael Cain, a sam dokument pełen jest wyjątkowych materiałów archiwalnych z udziałem Paula McCartneya, Marianne Faithfull, Mary Quant, Joan Collins czy Twiggy. A wszystko to ze ścieżką dźwiękową The Who!
PJ Harvey. A Dog Called Money
reż. Seamus Murphy
Irlandia/Wielka Brytania 2019, 90′
Sylwetka niezwykłej artystki, której muzyka jest dobrze znana polskiej widowni. W filmie śledzimy PJ Harvey w jej podróży od Afganistanu, przez Waszyngton po Kosowo.
“PJ Harvey. A Dog Called Money” to nie tylko wędrówka w poszukiwaniu inspiracji, ale także niesamowity zapis procesu twórczego i tego co czyni niektóre osoby wybitnymi artystami.
Ustrzelić mafię / Shooting the Mafia
reż. Kim Longinotto
Irlandia/USA 2019, 94′
Przez długi czas historie sycylijskiej mafii osnute były krwawymi tajemnicami, ukrytymi przed całym światem. Wszystko zmieniło się w latach 70., gdy Letizia Battaglia, jako pierwsza we Włoszech, skierowała obiektyw aparatu w stronę mafii.
“Ustrzelić mafię” to opowieść o nietuzinkowej postaci, która jest ikoną świata fotografii, a jej aparat stał się narzędziem walki o społeczną sprawiedliwość.
Świadkowie Putina / Putin’s Witnesses
reż. Vitaly Mansky
Łotwa, Szwajcaria, Czechy 2018, 107′
31 grudnia 1999 roku Władimir Putin wstąpił na fotel prezydenta Rosji. Reżyser filmu Witalij Manski (dobrze znany publiczności festiwalu z filmu „Pod opieką wiecznego słońca”, który zwyciężył 13. edycję Millennium Docs Against Gravity) był szefem departamentu dokumentalnego rosyjskiej telewizji publicznej, kiedy kraj przechodził z epoki Jelcyna do autorytarnego reżimu Putina. Był świadkiem tego, jak Putin skonsolidował swoją władzę i podjął pierwsze kroki, aby zlikwidować demokratyczne reformy Jelcyna i uczynić przywrócić w Rosji dyktaturę. Na podstawie materiałów z lat 1999-2000, relacji świadków wydarzeń, jakie miały miejsce po grudniu 1999 roku oraz własnych refleksji i doświadczeń z tamtego okresu tworzy filmowy portret Władimira Putina i przełomowego okresu w historii Rosji.
Film przedstawia także innych bohaterów, w tym Michaiła Gorbaczowa i wspomnianego Borysa Jelcyna, który wybrał ambitnego 47-letniego Putina jako swojego następcę. Poznajemy też losy ekipy sztabu wyborczego, która pomogła w zwycięstwie aktualnemu prezydentowi Rosji w ówczesnych wyborach: wielu dołączyło do opozycji, dwóch zostało zamordowanych, a tylko jeden – Dmitrij Miedwiediew pozostaje blisko prezydenta, piastując fotel premiera. To dzięki podobnym obrazom i ich subtelnym kontekstom Manski odsłania prawdziwe oblicze Putina i strategie, ukryte pod niezwykle inteligentnie skonstruowaną maską.