Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2018-05-18 - 2018-05-20
Zapraszamy na weekend z najciekawszymi polskimi dokumentami –
Weekend z Millennium Docs Against Gravity!
Bilet na każdy film w cenie:
10 zł
W programie:
18 maja 2018 r.
- 18:30 - Książę i dybuk (The Prince and the Dybbuk) – 2017, 82′
19 maja 2018 r.
- 17:45 – Call me Tony – 2017, 63′
- 19:00 – Turyści (Tourists) – 2017, 72′
20 maja 2018 r.
- 14:00 – Pokaz filmów z konkursu „ODCIENIE WOLNOŚCI” w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości – 75′
- 19:00 – Szukając Jezusa (Looking for Jesus) – 2018, 73′
O filmach:
Książę i dybuk
(The Prince and the Dybbuk)
2017, 82′
Reżyseria: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Wybrane festiwale i nagrody: 2017 – MFF Wenecja: nagroda Venezia Classici dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie / 2017 – MFF Mińsk: dyplom w konkursie filmów dokumentalnych / 2017 – FF Triest
Dokumentalna podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców. Michał Waszyński – rozchwytywany w przedwojennej Warszawie reżyser oraz wpływowa postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii. Człowiek, który własne życie zamienił w nieprawdopodobny filmowy scenariusz.
Kim naprawdę był Mosze Waks? Cudownym dzieckiem kina, przebiegłym oszustem, czy może człowiekiem, który nieustannie mylił filmową iluzję z rzeczywistością?
Ci, którzy mieli szczęście poznać Michała Waszyńskiego osobiście, zapamiętali go jako arystokratę, kłamcę, Żyda – wiecznego tułacza oraz homoseksualistę, który ożenił się z włoską hrabiną. Syn biednego, żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii, jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu. To on odpowiadał za realizację ponad kilkudziesięciu kinowych produkcji, w tym wielu hitów z Sophią Loren i Claudią Cardinale. Jednak tylko jeden film stał się jego prawdziwą obsesją – „Dybuk”, wyreżyserowany przez niego mistyczny dramat oparty na starej żydowskiej legendzie. Odkrywając po latach niebywałą i spektakularną karierę Waszyńskiego wydawać by się mogło, że osiągnął w życiu wszystko, czego pragnął. Jednak jedna rzecz do końca nie dawała mu spokoju. Waszyński przez lata szukał utraconej kopii filmu, w którym ukrył swoje największe tajemnice.
Call me Tony
(Call me Tony)
2017, 63′
Reżyseria: Klaudiusz Chrostowski
Wybrane festiwale i nagrody: 2017 – DOK Lipsk / 2017 – IDFA Amsterdam: nagroda dla najlepszego studenckiego filmu dokumentalnego
Konrad, osiemnastoletni kulturysta, z uporem zabiega o atencję wiecznie nieobecnego ojca. Chłopak mieszka w górniczym miasteczku na południu Polski. Kreując swój wizerunek, inspiruje się aktorami kina akcji, spędza godziny na siłowni i zapisuje się na zawody kulturystyczne. Te wybory prowadzą go jednak do załamania, spowodowanego wewnętrznym konfliktem pomiędzy nim samym a wersją siebie, którą stara się stworzyć, aby zyskać akceptację otoczenia.
Życie Konrada zmienia się, kiedy na nowo odkrywa swoją dawną pasję do aktorstwa. Czy odnajdzie właściwą dla siebie drogę?
Film to opowieść o momencie w życiu, kiedy wszyscy oczekują od nas odpowiedzi, a jedyne co mamy, to pytania.
Turyści
(Tourists)
2017, 72′
Reżyseria: Mateusz Romaszkan, Marta Wójtowicz-Wcisło
Rozważania nad ludzkim dążeniem do zbadania tego, co egzotyczne: połączenie amatorskiego materiału filmowego ze stworzoną na potrzeby filmu eksperymentalną ścieżką dźwiękową techno.
Podążamy za grupą turystów, którzy dzielą się osobistymi nagraniami wideo z egzotycznych miejsc, takich jak: Indie, Kuba, Etiopia, etc. Profesjonalny operator filmowy ani fotograf nie uchwyciłby miejsc masowo odwiedzanych przez turystów w tak świeży sposób, jak te amatorskie filmy. Film skłania nie tylko do przyjęcia perspektywy outsidera, ale i – w jej ramach – niemalże psychodelicznego stanu ciągłego niezrozumienia. W jaki sposób możemy prawdziwie poznać przedstawicieli odległych kultur? Czy porozumienie między nami jest w ogóle możliwe? Czy turystyka jest zagrożeniem dla krajów uboższych, czy może jest to wciąż tylko system podróżowania? Co nastąpi po erze masowej turystyki? Czy rzeczywiście można poczuć się jak miejscowy w Afryce i podtrzymywać długoterminowe przyjaźnie poprzez wielokrotne podróże? Czy jest to, najzwyczajniej, kolejne złudzenie ery globalizacji?
Film nie jest doświadczeniem konwencjonalnych grupowych wycieczek, ale próbą zrozumienia ludzi, którzy decydują się szukać relacji ze światem w ramach przyjętej struktury – turystyki. Wszyscy jesteśmy turystami.
Pokaz filmów z konkursu „ODCIENIE WOLNOŚCI” w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodłości
Od początku roku Discovery Polska, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny i Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity zachęcają twórców do pokazania, czym jest dla nich wolność. Inspiracją dla tematu jest przypadające na 2018 rok stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
Laureaci konkursu zostaną ogłoszeni 18 maja podczas Gali Rozdania Nagród festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
Podczas seansu zostaną pokazane nagrodzone w konkursie krótkometrażowe filmy dokumentalne.
Szukając Jezusa
(Looking for Jesus)
2018, 73′
Reżyseria: Katarzyna Kozyra
Wybrane festiwale i nagrody: 2018 – Visions du Réel Nyon
Najnowszy projekt Katarzyny Kozyry, do którego punktem wyjścia było zainteresowanie tzw. syndromem jerozolimskim. Cierpiące na tę przypadłość osoby, odwiedzające Ziemię Świętą, utożsamiają się z postaciami biblijnymi, najczęściej z Mesjaszem. Film powstał na podstawie rejestracji podróży artystki do Jerozolimy, podczas których rozmawia z tymi, którzy na początku XXI wieku wierzą, że są Jezusem. Pierwsza z podróży odbyła się w 2012 roku. Efektem wyjazdów są setki godzin nagranych wywiadów, zdjęcia miasta będącego sceną religijnych rytuałów. Kozyra rozmawia z fascynującymi osobowościami. Ich historie zostają ułożone w całość, tworząc projekt mówiący o różnym podejściu do wiary, jej miejscu oraz roli w dzisiejszym świecie i wartościach, wokół których budujemy swoje życie.
Działania Kozyry, rzeźbiarki, fotografki, autorki performance’ów, filmów, instalacji wideo oraz akcji artystycznych, przyczyniły się do powstania tzw. sztuki krytycznej, a także miały istotny wpływ na kształt współczesnej kultury, będąc nieraz punktem wyjścia do szerszej dyskusji. W 2013 roku „Huffington Post” zaliczył Katarzynę Kozyrę do grona dziesięciu najważniejszych artystek nowego milenium.