Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2017-02-17
Zapraszamy na
„Viva flamenco!” - koncert symfoniczny.
Wieczór rozpocznie się suitą flamenco „El cuidado de una esencia”. Utwór napisany na gitarę zorkiestrował Juan García Escudero. Silnie inspirowana stylem i muzyką flamenco rozbudowana suita jest symbolicznym przykładem „podróży” hiszpańskiej muzyki przez kraje Ameryki Łacińskiej i z powrotem do Hiszpanii, wzbogacona o elementy amerykańskiego folkloru. Kompozytor, Carlos Piñana, pochodzi z rodziny o wielkich tradycjach flamenco: jest wnukiem Antonia Piñany (ojca), jednego z najważniejszych wykonawców „cantes mineros” (piosenek flamenco z regionów górniczych Kartagena–La Unión we wschodniej Hiszpanii) i synem znanego gitarzysty Antonia Piñany (syna), który był jego pierwszym nauczycielem gitary.
W drugiej części usłyszymy „Trójgraniasty kapelusz” („El sombrero de tres picos”) Manuela de Falli – muzykę baletową rozpisaną na dwie suity. Historia młynarzy i bezczelnego urzędnika, którego władzy znakiem staje się tytułowy kapelusz o trzech rogach, brzmi rytmami fandango, flamenco i seguidilli.
WYSTĄPIĄ:
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Paul Hoskins – dyrygent
Carlos Piñana – gitara
Andrzej Lewocki – perkusja
Karolina Kuklińska – mezzosopran
Program:
C. Piñana – Suita flamenco „El cuidado de una esencia”
M. de Falla – „El sombrero de tres picos”
PAUL HOSKINS
Dyrektor muzyczny Rambert – brytyjskiego narodowego zespołu tanecznego. Dyryguje Orkiestrą Rambert podczas ponad 60 występów każdego roku, w szerokim repertuarze, zawierającym także muzykę najnowszą. W 2009 roku zainaugurował stypendium Rambert Music Fellowship, dziś szeroko chwalone za wprowadzanie nowych kompozytorów do świata tańca. Artysta nagrywał muzykę brytyjskich kompozytorów G. Higginsa i M.A. Turnage’a dla wydawnictwa NMC, balet „Awakenings” T. Pickera napisany dla Rambert oraz album z muzyką Ch. Frances-Hoad dla wytwórni Champs Hill Records z oboistą N. Danielsem i wiolonczelistą D. Cohenem. W 2004 roku otrzymał nagrodę Time Out za wyjątkowy wkład w rozwój tańca za premierę „Triple Quartet” S. Reicha i trasę „Living Toys” T. Adesa.
CARLOS PIÑANA
Absolwent Wyższego Konserwatorium Muzycznego w Murcji oraz Uniwersytetu w Murcji. W 1990 roku artysta zaczął studiować gitarę klasyczną w konserwatorium w rodzinnej Kartagenie, jednocześnie badając gitarę flamenco, w której niedługo później zaczął się wyróżniać. Zdobywca licznych nagród na takich muzycznych imprezach, jak Międzynarodowy Festiwal „Cantes Mineros” (1996), Cordoba Flamenco Art Festival (1998), Państwowy Festiwal Młodych Flamencos w Calasparze, a także nagrody Prize Importante ’98 magazynu „La Opinión de Murcia”. W 2001 roku Fundacja im. Emmy Egea uhonorowała go nagrodą Alumbre 2001 w uznaniu dla jego zaangażowania i dokonań. Często występuje z towarzyszeniem orkiestry w swoim specjalnym projekcie – z suitą „El cuidado de una esencia”, gdzie łączy muzykę klasyczną z flamenco. Wydał siedem płyt solowych. Jest autorem muzyki do filmów i widowisk muzycznych. Profesor gitary Konserwatorium w Murcji. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Murcji.
ANDRZEJ LEWOCKI
Gitarzysta flamenco. Edukację muzyczną rozpoczął w szkole muzycznej w klasie gitary klasycznej. Pierwsze szlify flamenco nabierał pod okiem M. Krajewskiego, założyciela pierwszej szkoły flamenco w Polsce (Studio Flamenco). Nabierał doświadczenia, współpracując z większością muzyków, którzy w Polsce zajmują się flamenco. Uczył się od wielu hiszpańskich mistrzów. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Gitary Flamenco w Murcji im. N. Ricardo (II miejsce). Brał udział w licznych warsztatach flamenco w kraju i za granicą. Jest założycielem Lubelskiej Szkoły Flamenco. Obecnie współpracuje z Tiento Flamenco, Noche de Boleros, Teatrem Tańca NTF, Studio Flamenco, Mateo Gallito (koncert „Duende”), Los Bomberos, Tanto Flamenco, Anną Chodakowską, Teatrem Polonia, Teatrem Kamienica oraz Teatrem FlamencoArte. Nagrywa dla radia i telewizji, zapraszany jest także jako muzyk studyjny.
KAROLINA KUKLIŃSKA
Absolwentka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana. W 2008 roku obroniła pracę magisterską z zakresu pedagogiki kulturoznawczej na Uniwersytecie w Białymstoku. Brała udział w warsztatach mistrzowskich prowadzonych przez O. Pasiecznik, J. Laszczkowskiego, M. Rzepkę, L.A. Mroza, I. Perfiliewa, J. Janucik, J. Rappé, A. Radziejewską oraz J. Fraksteina. Jeszcze podczas studiów występowała na deskach sceny Opery i Filharmonii Podlaskiej w musicalu „Królewna Śnieżka” w reżyserii J. Krutula. W 2011 roku zadebiutowała na scenie Białostockiego Teatru Lalek partią Marceliny w „Weselu Figara” W.A. Mozarta. Laureatka nagród, m.in. wyróżnienia i nagrody prof. M. Marczewskiej za wykonanie monodii oraz nagrody specjalnej za promocję artystycznej pieśni kaszubskiej i szczególne walory wykonawcze w X Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego. W 2014 roku na scenie Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie wystąpiła w roli Ottavii w „Koronacji Poppei” C. Monteverdiego. Jest solistką Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
Godz. 19.00
Miejsce: Sala koncertowa, ul. Podleśna 2
Bilety: normalny 35zł, ulgowy 28zł, studencki 20zł, szkolny 15zł.
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline