Pieniądze już na piśmie
Umowa na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) dwóch dużych inwestycji drogowych już jest. Podpisał ją zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński w obecności ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego oraz wiceministra rozwoju Adam Hawryszczaka.
– Nie możemy mówić o nowoczesnej Polsce bez dobrze rozwiniętej sieci dróg. Większa dostępność transportowa to jeden z niezbędnych warunków rozwoju polskich regionów - mówił Mateusz Morawiecki.
Środki z POPW umożliwią budowę nowych lub przebudowę istniejących dróg tak, by lepiej skomunikować miasta wojewódzkie i otaczające je gminy między sobą oraz z całym krajem. Większa dostępność transportowa oznaczać będzie m.in. lepszy dostęp do rynków zbytu, pracy i usług publicznych czy ożywienie przedsiębiorczości.
Najwięcej dla Białegostoku
Unijny program dofinansował teraz 5 inwestycji: dojazd do obwodnicy Lublina, nowe połączenie z południową obwodnicą Olsztyna, dojazd do lotniska Rzeszów-Jasionka oraz 2 z Białegostoku - kolejny odcinek ul. Ciołkowskiego (wart 95,1 mln z dofinansowaniem 79,8 mln) oraz Trasę Niepodległości (warta 317,7 mln zł z dofinansowaniem 267,5 mln zł). Ta ostatnia to największa dotychczas realizowana inwestycja.
– Dzięki tym inwestycjom zdecydowanie łatwiej będzie mieszkańcom poruszać się pomiędzy poszczególnymi dzielnicami miasta. Odciążony zostanie tunel im. gen. Fieldorfa "Nila". Z kolei przebudowa ul. Ciołkowskiego poprawi także dostęp do terenów inwestycyjnych w mieście. Oba przedsięwzięcia wpłyną korzystnie na rozwój działalności gospodarczej – ocenia Adam Poliński.
Duże, nie wszystkich cieszące
Przebudowa ul. Ciołkowskiego obejmie 4,1 km - od skrzyżowania z ul. Mickiewicza do granicy miasta. Stanie się bezkolizyjną (także z torami) trasą dwujezdniową, obejmującą dwa pasy ruchu po każdej stronie, pas dzielący, a także chodniki, ścieżki rowerowe i drogi zbiorcze.
Trasa Niepodległości to w sumie 6,5 km zupełnie nowych dróg. Będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżki rowerowe oraz oświetlenie. Projekt przewiduje również wybudowanie dróg serwisowych i łącznic. Na całej trasie wszystkie skrzyżowania będą dwupoziomowe, powstanie też przejazd przez tory. Trasa pozwoli na ominięcie obciążonego centrum miasta i uspokojenie ruchu na ul. Elewatorskiej, Popiełuszki, Gen. Sikorskiego, Składowej czy Hetmańskiej.
Zakończenie obu inwestycji planowane jest na koniec 2018 r. Już są rozpisane przetargi, w których będzie wybrany wykonawca inwestycji.
Z obu dużych inwestycji drogowych nie do końca zadowoleni są okoliczni mieszkańcy. O ile ul. Ciołkowskiego udało się przeprojektować tak, by drogi serwisowe odsunąć od posesji mieszkalnych czy zmniejszyć wycinkę drzew, to gorzej wygląda sprawa z Trasą Niepodległości. Ulice w niektórych miejscach będą biegły niemal pod oknami bloków ludnych osiedli Słoneczny Stok, Leśna Dolina i Zielone Wzgórza.
ewelina.s@bialystokonline.pl