Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2020-02-07 - 2020-02-13
Zapraszamy na spotkanie z najnowszym kinem rosyjskim.
SPUTNIK NAD BIAŁYMSTOKIEM.
Bilety:
- 14 zł bilet na pojedynczy film,
- 144 zł karnet na 12 filmów,
będą do kupienia w kasie kina i na stronie
https://bilety.bok.bialystok.pl/
Po raz kolejny gościć będziemy najciekawsze rosyjskie produkcje minionego sezonu prezentowane w ramach Festiwalu Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską". To wielka gratka dla miłośników kina naszych wschodnich sąsiadów, bo często filmy prezentowane w ramach Sputnika w ogóle nie trafiają do szerokiej dystrybucji. Tym bardziej się cieszymy, że w tegorocznym programie znalazło się aż 12 filmów!
Harmonogram pokazów:
7 lutego 2020
16:30 - SIOSTRZYCZKA - dramat/wojenny, reż. Aleksander Galibin, 2019, 94'
18:30 - BYK - dramat/kryminalny, reż. Boris Akopow, 2019, 99'
8 lutego 2020
15:00 - WIELKA DROGA PÓŁNOCNA - dokument, reż. Leonid Krugłow, 2019, 75'
16:30 - PORT - dramat, reż. Aleksandra Strelanaja, 2018, 88'
18:30 - CZŁOWIEK, KTÓRY WSZYSTKICH ZASKOCZYŁ - dramat, reż. Natasza Mierkułowa, Aleksiej Czupow, Rosja/Estonia/Francja 2018, 104'
9 lutego 2020
15:00 - NIEDZIELA - dramat, reż. Swietłana Proskurina, 2019, 82'
16:45 - ROSYJSKI BIES - dramat, reż. Grigorij Konstantinopolskij, 2018, 98'
18:45 - PEWNEGO RAZU W TRUBCZEWSKU - dramat, reż. Łarisa Sadiłowa, 2019, 80'
10 lutego 2020
18:15 - KONIEC SEZONU - dramat, reż. Konstantin Chudiakow, 2019, 95'
11 lutego 2020
18:00 - BRATERSTWO - dramat/wojenny, reż. Aleksandr Łungin, 2019, 113'
12 lutego 2020
18:15 - WIELKA POEZJA - dramat, reż. Aleksandr Łungin, 2019, 120'
13 lutego 2020
18:15 - VAN GOGHI - dramat, reż. Siergiej Liwniew, 2018, 102'
O filmach:
SIOSTRZYCZKA (dramat/wojenny)
reż. Aleksander Galibin, Rosja 2019, 94'
obsada: Arsłan Krymczurin, Marta Timofiejewa, Jusuf Rachmetow, Ilgiza Gilmanowa, Sułpan Abdrachimowa, Rauis Zagitow, Witalij Salij
Nagrody: 2019 - Najbardziej pogodny film i Najlepsza dziecięca rola żeńska na festiwalu „Szkarłatne żagle Arteka” w Jałcie; Specjalna nagroda Jury za dobro w sztuce „Dla dobra Świata” na festiwalu filmowym w Orlionku, Kraj Krasnodarski; Specjalna nagroda im. Anatolia Papanowa na festiwalu Złoty Feniks w Smoleńsku; Nagroda publiczności na festiwalu Rubież Wołokołamski w Wołokołamsku; Grand Prix i Nagroda publiczności na festiwalu Most Euroazjatycki w Jałcie
Akcja filmu dzieje się w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Osierocona ukraińska dziewczynka Oksana, którą znaleziono w ruinach domu, znajduje schronienie i nową rodzinę w baszkirskiej wiosce. Stosunki między Oksaną i jej przyrodnim bratem Jamilem oraz innymi wiejskimi dziećmi układają się początkowo nie najlepiej. Każdego dnia dzieci zmuszone są jednak wspólnie walczyć z trudami wojny, co ostatecznie zbliża je do siebie i jednoczy.
BYK (dramat/kryminalny)
reż. Boris Akopow, Rosja 2019, 99'
obsada: Jurij Borisow, Stasia Miłosławskaj, Afina Kondraszowa, Jegor Kienżametowa, Aleksandr Samsonow, Igor Sawoczkin
Nagrody: 2019 - Główna Nagroda w sekcji Na Wschód od Zachodu na MKF w Karlowych Warach; Grand Prix i nagroda za najlepsze zdjęcia (Gleb Fiłatow) na ORFF Kinotawr w Soczi
Debiut Borisa Akopowa przenosi widzów w lata 90. ubiegłego wieku - w szalone czasy rozpadu poradzieckiego świata, pierwszej wojny czeczeńskiej i rodzącej się rosyjskiej mafii, gdy bandyckie „ustawki” i egzekucje w biały dzień na ulicach były powszechne. W szkole Anton był sportowcem, w którym kochały się dziewczyny, później zszedł na złą drogę i trafił za kratki. Dzięki kryminalnej przeszłości zdobywa autorytet wśród rówieśników, równie jak on zagubionych i szukających w dorosłym życiu drogi na skróty - w naturalny sposób zostaje więc ich przywódcą. Teraz jest odpowiedzialny za najbliższą rodzinę (matkę i młodsze rodzeństwo) oraz za „grupę”, z którą kradnie samochody, wyłudza haracze, z czasem rosnąc w siłę, by w końcu dostąpić zaszczytu pracy dla wyżej postawionych mafiosów. Tyle że w tym świecie będąc przyjacielem jednych, trzeba stać się wrogiem innych… To nie tylko dramat sensacyjny o przestępczości zorganizowanej, ale także traktat psychologiczny o przyjaźni i miłości, lojalności i zdradzie, zmarnowanych szansach i zawiedzionych nadziejach. O pokoleniu, które zapłaciło wysoką cenę za chaos wywołany przemianami politycznymi i gospodarczymi.
WIELKA DROGA PÓŁNOCNA (dokument)
reż: Leonid Krugłow, Rosja 2019, 75'
Fotograf i podróżnik Leonid Krugłow udaje się ze swoją ekipą w podróż arktyczną szlakiem Siemiona Dieżniewa, pioniera i odkrywcy, który w XVII wieku przesunął granicę Księstwa Moskiewskiego daleko na wschód.
Po pokonaniu 10 tysięcy kilometrów na zaprzęgach ciągniętych przez psy i renifery, w łodziach, na motoparalotniach, ryzykując życiem i walcząc z przeciwnościami losu, wyprawa Krugłowa, z udziałem podróżnika Fiodora Koniuchowa i przewodnika polarnego Wiktora Simonowa, pokonała drogę z Archangielska do Cieśniny Beringa.
Zdjęcia na biegunie zimna. Tereny przygraniczne. Niesamowity urok rdzennej ludności. Bez upiększania. Bez ustawianych scen ujęć i scenografii.
PORT (dramat)
reż. Aleksandra Strelanaja, Rosja 2018, 88'
obsada: Aleksiej Guśkow, Maria Borowiczewa, Lew Siemaszkow, Jurij Borisow, Irina Wiłkowa, Władimir Daraganow, Roza Chairullina
Nie jest to film o tematyce marynistycznej, choć port w Petersburgu odgrywa istotną rolę - w nim krzyżują się losy głównych bohaterów: pracujących jako dokerzy, ale mających inne marzenia Andrieja i Romycza, starającej się dojść do sprawności po wypadku Kiry oraz Tiny, właścicielki nocnego klubu, która wplątała się w niejasne interesy z miejscowym gangsterem.
Port staje się dla nich symbolem otwarcia na świat, a zarazem jedyną drogą ucieczki przed beznadziejnością i życiem w nieuczciwości. By jednak zostawić za sobą niechcianą przeszłość i podążyć nową drogą - potrzebne są pieniądze. Można je zdobyć uczciwie albo nie, w obu przypadkach wiąże się to z ryzykiem...
To w równym stopniu opowieść sensacyjna, co melodramat. Historia miłosnego trójkąta, w którym zdolny, ale łatwo mogący zejść na złą drogę bokser musi dokonać wyboru między dwiema kobietami. Wybór ten zdecyduje nie tylko o jego dalszym losie, ale wpłynie też na przyszłość Kiry i Tiny.
CZŁOWIEK, KTÓRY WSZYSTKICH ZASKOCZYŁ (dramat)
reż. Natasza Mierkułowa, Aleksiej Czupow, Rosja/Estonia/Francja 2018, 104'
obsada: Jewgienij Cyganow, Natalia Kudriaszowa, Jurij Kuzniecow, Paweł Majkow, Wasilij Popow, Aleksiej Filimonow
Nagrody: 2019 - NIKA (nagroda Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej) za Najlepszą główną męską rolę (Jewgienij Cyganow), Najlepszą męską rolę drugoplanową (Jurij Kuzniecow); 2018: Nagroda dla Najlepszej aktorki (Natalia Kudriaszowa) sekcji Orizzonti na MKF w Wenecji
Natasza Mierkułowa i Aleksiej Czupow jako scenarzyści nie unikają blockbusterów („Salut 7”, serial kinowy „Gogol”), ale jako reżyserzy pozostają wierni kinu autorskiemu. To ich drugie wspólne, po nowelowych „Miejscach intymnych”, pełnometrażowe dzieło, w dużym stopniu kontynuujące tamtą tematykę. Film wykorzystując motywy syberyjskiego eposu o kaczorze Żambie, który postanowił oszukać Śmierć, wpisuje się we współczesny dyskurs na temat tożsamości płciowej, tolerancji i praw człowieka. Jest również gorzkim i bolesnym portretem mieszkańców rosyjskiej prowincji, dla których każda inność jest podejrzana.
Jegor Pietrowicz, szanowany przez wszystkich strażnik leśny, z dnia na dzień staje się śmiertelnym wrogiem wiejskiej społeczności, która nie może wybaczyć mu jego życiowego wyboru. Prowokujące postępowanie Jegora jest jednak uzasadnione, ma swoje źródło w przekonaniu o zbliżającej się wielkimi krokami agonii. By jej uniknąć, mężczyzna gotowy jest na największe nawet wyrzeczenia.
NIEDZIELA (dramat)
reż. Swietłana Proskurina, Rosja 2019, 82'
obsada: Aleksiej Wiertkow, Wiera Alentowa, Władimir Iljin, Aleksandra Rebionok, Ilja Wiktorow, Maksim Bitjukow, Jelena Molczenko
Parafrazując tytuł opowiadania Sołżenicyna, można by ten film
zatytułować „Jeden dzień z życia Dmitrija Tieriechowa”. Ten jeden dzień to „dzień święty”, tyle że niedziela głównego bohatera nie jest rodzinna ani radosna. Czy może być zresztą inaczej, skoro właśnie otrzymał on mailową wiadomość: „Wkrótce umrzesz”?
Reżyserka umieściła akcję swojego filmu na rosyjskiej prowincji, by lepiej uwypuklić patologie na styku władzy i biznesu. Dmitrij jest lokalnym urzędnikiem, który stara się być uczciwy w życiu zawodowym i osobistym. W obu przypadkach okazuje się to dla niego trudne, na co wpływają zarówno czynniki zewnętrzne, jak i jego własne ułomności charakteru. Nawarstwiające się problemy rodzą w Dmitriju przekonanie, że ma tylko jedno wyjście z sytuacji.
Ascetyczny, gorzki portret pokolenia współczesnych trzydziestolatków - samotnych, zdezorientowanych, moralnie pogubionych.
ROSYJSKI BIES (dramat)
reż. Grigorij Konstantinopolskij, Rosja 2018, 98' obsada: Iwan Makarewicz, Grigorij Konstantinopolskij, Lubow Aksionowa, Witalij Kiszczenko, Wiktoria Isakowa, Julia Aug
Nagrody: 2018 - Nagroda za reżyserię na ORFF Kinotawr w Soczi
Grigorij Konstantinopolski podąża własną drogą, ale także bacznie obserwuje to, co dzieje się w światowej kinematografii. „Rosyjski bies” nawiązuje do jego wcześniejszych awangardowych dzieł, ale także czerpie inspiracje z dokonań Davida Cronenberga i Nicolasa Windinga Refna.
Akcja dzieje się we współczesnej Moskwie, bohaterami są przedstawiciele elit intelektualnych i finansowych. Swiatosław Iwanow to specjalista od dizajnu, zakochany w pięknej Asi, córce szefa jednego z największych banków. Dziewczyna lubi komfortowe życie, dlatego narzeczony, aby zapewnić jej po ślubie dotychczasowy luksus, postanawia otworzyć dochodową restaurację dla snobów. Pieniądze na ten cel wyciąga od swego teścia. Kiedy myśli, że wszystko zaczyna się układać, pojawiają się problemy. Jakby ktoś za wszelką cenę chciał zniweczyć jego marzenia. Iwanow nie zamierza jednak poddać się i wypowiada Nieznajomemu wojnę.
„Rosyjski bies” łączy w sobie elementy thrillera i tragikomedii, groteski i absurdu. A wszystko po to, by poddać krytyce współczesny konsumpcjonizm, snobizm i oderwanie od rzeczywistości rosyjskich elit.
PEWNEGO RAZU W TRUBCZEWSKU (dramat)
reż. Łarisa Sadiłowa, Rosja 2019, 80' obsada: Jegor Barinow, Kristina Sznajder, Jurij Kisielow
Zrealizowany w ascetycznej, paradokumentalnej formie melodramat to film z gatunku tych, w których na pozór nie dzieje się nic, ale w rzeczywistości wydarza tak wiele. Historia miłości mieszkających na głębokiej rosyjskiej prowincji kierowcy tira i gospodyni domowej mogłaby wyjść spod ręki legendarnego aktora, reżysera i pisarza Wasilija Szukszyna. Utrzymana jest bowiem w typowym dla niego nostalgicznym nastroju i przedstawia ludzi, którzy pragną wyjść poza swe dotychczasowe role, aby znaleźć szczęście.
Jest to tym trudniejsze, że oboje mają rodziny i mieszkają po sąsiedzku. Ukrywanie ich związku z czasem okazuje się coraz trudniejsze i dewastujące psychicznie. I chociaż Sadiłowa tonuje emocje, film do ostatnich minut ogląda się w wielkim napięciu - trudno bowiem przewidzieć, jakie rozwiązanie, znalazłszy się w sytuacji bez wyjścia, wybiorą bohaterowie i jakie będą konsekwencje ich postępowania.
KONIEC SEZONU (dramat)
reż. Konstantin Chudiakow, Rosja 2019, 95'
obsada: Julia Snigir, Julia Persild, Anna Czypowskaja, Jewgienij Cyganow, Siergiej Kołtakow, Andrius Paulavicius, Gabriele Kuodyte
Trzy siostry, zmuszone przez okoliczności, mieszkają poza granicami Rosji, w małym bałtyckim miasteczku. Podobnie jak trzy siostry Czechowa, marzą o przeprowadzce do Moskwy, ale los ma wobec nich własne plany.
BRATERSTWO (dramat/wojenny)
reż. Aleksandr Łungin, Rosja 2019, 113'
obsada: Kiryłł Pirogow, Jan Capnik, Witalij Kiszczenko, Fiodor Ławrow, Oleg Wasilkow, Anton Momot, Michaił Kremer, Kiryłł Jermiczew
Film o ostatnich miesiącach radzieckiej interwencji w Afganistanie, oparty na wspomnieniach Nikołaja Kowaliowa, byłego agenta KGB odpowiedzialnego za misje specjalne, a po upadku Kraju Rad dyrektora Federalnej Służby Bezpieczeństwa i deputowanego do Dumy Państwowej z ramienia Jedynej Rosji.
Łungin starał się pokazać pełne spektrum ludzkich zachowań w obliczu nadchodzącej klęski. Na ekranie pojawiają się więc tchórze, zdrajcy i złodzieje w radzieckich mundurach, ale także żołnierze wierni ojczyźnie, a nade wszystko towarzyszom broni, gotowi dla nich zaryzykować życie. Jak chociażby dla młodego pilota Saszy, który dostaje się w ręce mudżahedinów i którego - w myśl hasła „swoich nie zostawiamy” - pułkownik Nikołaj
Dmitrijewicz stara się za wszelką cenę wyrwać z niewoli.
WIELKA POEZJA (dramat)
reż. Aleksandr Łungin, Rosja 2019, 120'
obsada: Aleksandr Kuzniecow, Aleksiej Filimonow, Fiodor Ławrow, Jewgienij Sytyj, Jelena Machowa, Aleksandr Topuria, Maria Bolszowa
Nagrody: 2019 - Nagroda za reżyserię (Aleksandr Łungin) i Najlepszą rolę męską (Aleksandr Kuzniecow) na ORFF Kinotawr w Soczi
Najlepsze amerykańskie kino w wydaniu rosyjskim! Reżyser nawiązał w „Wielkiej poezji” do wczesnej twórczości Quentina Tarantino i dzieł nieżyjących już Aleksieja Bałabanowa i Siergieja Bodrowa młodszego. Bohaterami uczynił dwóch mężczyzn, którzy po powrocie z konfliktu w Donbasie znajdują pracę jako ochrona w prywatnej firmie. Do ich obowiązków należy eskortowanie transportów z pieniędzmi do i z banku.
Pewnego dnia są świadkami napadu: Wiktor zachowuje się profesjonalnie, ale Liocha, który nie wyleczył się jeszcze z wojennych traum, zwyczajnie tchórzy. To wydarzenie sprawia, że relacje między przyjaciółmi zostają wystawione na ciężką próbę, ale pozwala im także spojrzeć w głąb siebie i podjąć ważkie decyzje dotyczące jutra.
Łungin wykorzystuje kino gatunkowe do sportretowania kolejnego straconego pokolenia w dziejach Rosji. Pokolenia naznaczonego piętnem wojny, po powrocie z której nikt nie wiwatuje na cześć jej weteranów.
VAN GOGHI (dramat)
reż. Siergiej Liwniew, Rosja 2018, 102'
obsada: Aleksiej Sieriebriakow, Daniel Olbrychski, Jelena Korieniewa, Polina Aguriejewa, Natalia Niegoda, Aleksandr Sirin
Nagrody: 2019 - NIKA (nagroda Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej) za Najlepszą rolę męską (Aleksiej Sieriebriakow) i Najlepszą drugoplanową rolę męską
Kiedy w filmie spotykają się tak wielkie aktorskie indywidualności, jak Aleksiej Sieriebriakow i Daniel Olbrychski, musi iskrzyć. Zwłaszcza jeśli to iskrzenie staje się częścią kreacji postaci. U Siergieja Liwniewa wcielają się oni w syna i ojca - artystów żydowskiego pochodzenia, których drogi rozeszły się dwie dekady wcześniej. Wiktor Ginzburg jest światowej sławy dyrygentem, jego syn Mark to utalentowany, ale mało znany twórca instalacji artystycznych. Dowiedziawszy się o postępującej chorobie ojca, Mark przyjeżdża z Izraela do rodzinnej Rygi. U boku Wiktora zastaje Irinę, niegdyś studentkę, później asystentkę, wreszcie gospodynię starego Ginzburga, jedną z wielu jego kobiet. Syn wie, że to ostatnia szansa, aby naprawić trudne relacje z ojcem, ale nie będzie to możliwe, dopóki nie zostanie wyjaśniona tajemnica dotycząca matki Marka. Kim była? Co się z nią stało? Dlaczego porzuciła własne dziecko? Prawda okazuje się gorzka, ale zarazem wyzwalająca.
Nad filmem unosi się duch Śmierci, która nie daje o sobie zapomnieć. Przybiera różne postaci: obecny jest w często rozbrzmiewającym „Requiem” Mozarta, naznacza fizycznym cierpieniem życie obu bohaterów, rozpościera złowrogi cień nad zarastającą bluszczem willą Wiktora.
Dodatkową atrakcją filmu jest udział w rolach drugoplanowych wielkich, dziś już nieco zapomnianych, gwiazd kina radzieckiego: Olgi Ostroumowej („Tak tu cicho o zmierzchu”), Swietłany Niemoliajewej („Romans biurowy”) i Natalii Niegody („Mała Wiera”).