Spotkanie „Wokół cyganerii lat 20. i 30. XX w. Artyści École de Paris”

dodane dnia: 2017-03-21 przez: cmg01
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2017-03-26
W dwa dni po premierze „Cyganerii” G. Pucciniego – w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru – Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na spotkanie „Wokół cyganerii lat 20. i 30. XX w. Artyści École de Paris”.
O bohemie artystycznej lat 20. i 30. opowie znawca tematu – Sławomir Majoch, a o paryskich inspiracjach przy tworzeniu scenografii do białostockiej inscenizacji „Cyganerii” – scenograf Mariusz Napierała.

Godz. 15.00 - Duża Scena OiFP przy ul. Odeskiej 1.

Spotkanie „Wokół cyganerii lat 20. i 30. XX w. Artyści École de Paris” przeniesie publiczność do świata białostockiej inscenizacji „Cyganerii”. W pierwszej części, wykładowej z prezentacją multimedialną, zaprezentowana zostanie geneza międzynarodowego środowiska artystycznej cyganerii od połowy XIX w. Wraz z prowadzącym Sławomirem Majochem przyjrzymy się najważniejszym postaciom z lat 20. i 30. XX w. związanych z dzielnicą Montparnass, gdzie toczy się akcja białostockiej realizacji „Cyganerii”. Spotkanie odbędzie się w scenografii ze spektaklu, na tle budynków La Ruche (z fr. Ul) i kawiarni La Rotonde.

– Porozmawiamy o słynnych postaciach z epoki, takich jak malarze Amadeo Modigliani, Mojżesz Kisling i Louis Marcoussis, modelka Kiki czy pisarka Sidonie-Gabrielle Colette. Pojawią się także mniej znani, a urodzeni w Białymstoku – Simon Segal i Bencion (Benn) Rabinowicz – zapowiada Sławomir Majoch.

W drugiej części spotkania, Sławomir Majoch poprowadzi rozmowę ze scenografem Mariuszem Napierałą, absolwentem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dowiemy się o drodze artystycznej i wcześniejszych realizacjach artysty, o inspiracjach Paryżem i historią Europy przy tworzeniu białostockiej scenografii oraz o wyzwaniach przed jakimi stanął projektant.

Uczestników wydarzenia zaprosimy na scenę, gdzie zasiądziemy wspólnie wśród scenografii „Cyganerii”. Ilość miejsc jest ograniczona – zapraszamy do zapisów pod adresem: promocja@oifp.eu, w tytule maila wpisując „Międzynarodowy Dzień Teatru”. W zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko oraz numer telefonu. Ilość miejsc jest ograniczona, zapraszamy do zapisów!

Sławomir Majoch
muzealnik i historyk sztuki, kurator zbiorów Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, wykładowca; kurator ekspozycji Artyści École de Paris, która prezentowana była w Muzeum Uniwersyteckim w Toruniu, Muzeum w Gliwicach oraz Muzeum Podlaskim w Białymstoku (2011) oraz wystaw z historii idei (Templariusze: historia i mit, Muzeum Okręgowe w Toruniu, 2004), monografii artystycznych m.in. Izabelli Godlewskiej de Aranda (Muzeum Narodowe w Krakowie, 2006; Museo de Cádiz, 2014; Casa de Vacas w Madrycie, 2015) i Marka Żuławskiego (m. in. w Lietuvos dailės muziejaus w Kłajpedzie, 2010; Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy, 2010); ekspert i autor kilkudziesięciu opracowań dotyczących sztuki dawnej, polskich artystów na świecie oraz zagadnień muzealniczych; popularyzator.

Mariusz Napierała
Scenograf i grafik. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Autor ponad 50 realizacji scenograficznych. Współpracował m.in. z Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym Roma w Warszawie, Teatrem Ateneum im. S. Jaracza w Warszawie, Teatrem Żydowskim im. E.R. i I. Kamińskich w Warszawie. Autor scenografii m.in. do musicali: „Mamma Mia!” B. Anderssona i B. Ulvaeusa, „Jekyll & Hyde” F. Wildhorna, „Rent” J. Larsona, „Skrzypek na dachu” J. Bocka, „Cabaret” J. Kandera, „Evita” i „Jesus Christ Superstar” A. Lloyda Webbera, „West Side Story” L. Bernsteina, oper: „Rusałka” A. Dvořáka, „Napój miłosny” G. Donizettiego, „Paria” S. Moniuszki, „Kserkses” G. Händla oraz przedstawień baletowych: „Pan Twardowski” L. Różyckiego, „Kopciuszek” S. Prokofiewa, „Dziadek do orzechów” P. Czajkowskiego. Uczestnik wystaw na Quadriennale Scenografii w Pradze (1995, 2011) oraz „Scenografia i formy przestrzenne” w Muzeum Narodowym w Gdańsku (2006). Balet „Pan Twardowski” został uhonorowany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. J. Kiepury za najlepsze przedstawienie sezonu 2007/2008, natomiast scenografia do opery „Rusałka” została wyróżniona w rankingu „Najlepszy, najlepsza, najlepsi” przez miesięcznik „Teatr” (2012). Od września 2016 r. pełni funkcję zastępcy dyrektora Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

1827 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39