Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2022-03-01 - 2022-03-31
PIĄTEK (4.03)
godz. 19:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
SOBOTA (5.03)
godz. 16:00 - Zapiski oficera Armii Czerwonej
Jubileusz 30-lecia spektaklu / UCK, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
NIEDZIELA (6.03)
godz. 16:00 - Zapiski oficera Armii Czerwonej
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
WTOREK (8.03)
godz. 19:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
PIĄTEK (11.03)
godz. 17:00 - Bóg mordu
reż: Katarzyna Deszcz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 20:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
SOBOTA (12.03)
godz. 16:00 - Bóg mordu
reż: Katarzyna Deszcz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
NIEDZIELA (13.03)
godz. 16:00 - Bóg mordu
reż: Katarzyna Deszcz
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 - Pomoc domowa
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
PIĄTEK (18.03)
godz. 19:00 - Autostrada
reż: Andrzej Mastalerz
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
Spodki
SOBOTA (19.03)
godz. 16:00 - Autostrada
reż: Andrzej Mastalerz
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
Spodki
godz. 19:00 - Boeing, Boeing
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
Aula UwB (Świerkowa)
NIEDZIELA (20.03)
godz. 16:00 - Autostrada
reż: Andrzej Mastalerz
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
Spodki
godz. 19:00 - Boeing, Boeing
reż: Witold Mazurkiewicz
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20
PIĄTEK (25.03)
godz. 18:00 - Wszystko w rodzinie
reż: Witold Mazurkiewicz
Kino Ton
SOBOTA (26.03)
godz. 16:00 - Bóg mordu
reż: Katarzyna Deszcz
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
Spodki
godz. 19:00 - Wszystko w rodzinie
reż: Witold Mazurkiewicz
Kino Ton, ul. Rynek Kościuszki 2
NIEDZIELA (27.03)
godz. 16:00 - Bóg mordu
reż: Katarzyna Deszcz
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
Spodki
godz. 19:00 - Wszystko w rodzinie
reż: Witold Mazurkiewicz
Kino Ton, ul. Rynek Kościuszki 2
O SPEKTAKLACH:
POMOC DOMOWA
„Pomoc domowa” to druga część brawurowej farsy „Boeing, Boeing”. Rezolutna gosposia dała się już poznać jako detektyw w spódnicy. Nadia rozpoczynając pracę w nowym miejscu, podejmuje kolejne wyzwania, a dzięki damsko-męskim zawirowaniom swojego szefa, być może jeszcze bardziej rozwinie swój szpiegowski talent. Zabawa, romanse, alkohol, jedna noc, jedno mieszkanie i pomoc domowa, która próbuje ratować sytuację. Czy Nadia zapanuje nad wszystkim i nie pogubi się w tej dynamicznej układance?
Doskonały tekst Marca Camolettiego w dowcipnym przekładzie Bartosza Wierzbięty. Reżyseria Witolda Mazurkiewicza oraz znakomita obsada sprawiają, że sztuka skradnie serca publiczności i stanie się wielkim przebojem!
ZAPISKI OFICERA ARMII CZERWONEJ
Wy mówicie, że ja jestem dookoła dureń! A czy wy wiecie, że ja jestem z tego tylko dumny…? Tak… Wy ot mądrale, a nawet swego państwa nie macie i musicie robić to, co wam nasz rząd rozkaże! A mnie mądrość nie jest potrzebna. My mamy takich, co mądrzy są i oni wszystkim kierują. My już ćwierć świata mamy. A za dziesięć lat pół świata opanujemy. A za 20 lat nasz ruski naród będzie wszystkimi na świecie rządzić.
I kto to mówi? Tak, tak – to młodszy lejtnant Michaił Zubow, Misza Wyzwoliciel, który 17 września 1939 roku w szeregach Armii Czerwonej wkroczył na terytorium Polski. Od 50 lat z okładem śmieszy i przeraża z kart genialnej książki Sergiusza Piaseckiego „Zapiski oficera Armii Czerwonej” – błyskotliwego studium mentalności „człowieka radzieckiego”. Od ponad 25 lat na scenie Teatru Dramatycznego w Białymstoku możemy go słyszeć i oglądać w brawurowej interpretacji Krzysztofa Ławniczaka.
Często mówi się o „wybitnych kreacjach”, „rolach życia”. Zubow to coś więcej. Świetna adaptacja dokonana przez Andrzeja Jakimca i kunszt aktorski Krzysztofa Ławniczaka sprawiły, że Misza Zubow stał się ikoną białostockiego życia kulturalnego – to żywa legenda o niesłabnącej sile oddziaływania. Fascynuje, zniewala, uczy szacunku do sztuki teatralnej. W dziejach białostockiego teatru nie ma drugiego spektaklu, który mógłby się równać z „Zapiskami oficera Armii Czerwonej” – nie ma sztuki tak sławnej, tak długo utrzymującej się na afiszu, na której wychowują się kolejne pokolenia widzów.
Jeżeli nie widziałeś jeszcze „Zapisków oficera Armii Czerwonej”, powinieneś koniecznie nadrobić to zaniedbanie. Satysfakcja gwarantowana.
BÓG MORDU
Sztuka w błyskotliwy sposób obnaża ludzkie słabości. Przyczyną całego zamieszania jest bójka dwóch chłopców, która staje się pretekstem do spotkania rodziców pragnących kulturalnie rozwiązać konflikt. Jednak konfrontacja zamienia się w istne piekło…
„Bóg mordu” bywa nazywany teatrem nerwów, ponieważ to właśnie one rządzą bohaterami. Konwenanse w jakich zostali wychowani powodują, że teoretycznie wiedzą, jak mają się zachować w niezręcznej sytuacji. Jednak impulsy są silniejsze i wszyscy tego dnia tracą cierpliwość, a na jaw wychodzi mroczna część ludzkiej natury.
„Bóg mordu” zapewnia dużą dawkę śmiechu, ale nie brakuje w nim miejsca na refleksję o nas samych.
AUTOSTRADA
Charlie Cox jest po czterdziestce, ma nudną pracę, nieciekawe życie i jak się niespodziewanie okazuje, nieuleczalną chorobę. W dodatku autostopowicz Wally, którego zabiera na autostradzie, oznajmia Charliemu, że jest jego śmiercią i będzie mu o tym nieustannie przypominał. Po tym wszystkim, na środku pustyni, w ogromnym upale, psuje się samochód Charliego i pada komórka. Gorzej być nie może? Bingo! W zrujnowanym hoteliku na środku drogi donikąd, Charlie spotyka kobietę swojego życia, Ślepą Miłość i zazdrosnego mechanika samochodowego. Jego życie zaczyna się zmieniać, ale Wally Śmierć, jego towarzysz podróży nie zamierza tak łatwo się poddać.
„Autostrada“ – pogodna, a momentami bardzo zabawna historia o miłości i śmierci oraz o życiu pełnią życia, nawiązuje do „Siódmej pieczęci“ Bergmana i najlepszych filmów Woody‘ego Allena. Światowa prapremiera sztuki odbyła się w 2003 roku, a jej autor – Michael McKeever – należy do czołówki współczesnych amerykańskich dramatopisarzy. W Polsce, jego „Pocztówki z Europy“, w Och-Teatrze w Warszawie wyreżyserowała Krystyna Janda, „Hotelowe manewry“ reżyserowali: Mirosław Bieliński (Teatr Żeromskiego w Kielcach) i Marcin Sławiński (Teatr Nowy w Zabrzu). W czerwcu 2017 roku, w Teatrze Kwadrat w Warszawie odbyła się polska prapremiera sztuki McKeevera „Otwarcie sezonu“, z Ewą Kasprzyk i Danielem Olbrychskim w głównych rolach.
„Autostrada“ (Running With Scissors) w reżyserii Andrzeja Mastalerza jest polską prapremierą tej sztuki.
WSZYSTKO W RODZINIE
„Wszystko w rodzinie” to kolejna farsa w reżyserii znanego podlaskiej publiczności Witolda Mazurkiewicza – dyrektora Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, znakomitego, obsypanego prestiżowymi nagrodami reżysera i aktora.
Ci wszyscy, którzy świetnie bawili się na stworzonym przez tego artystę spektaklu „Mayday” i jeszcze wciąż uśmiechają się na jego wspomnienie, muszą koniecznie zobaczyć „Wszystko w rodzinie”. Sztukę tę uznaje się za najzabawniejsze dzieło Ray’a Cooney’a – angielskiego mistrza farsy. Akcja przedstawienia toczy się w sposób niezwykle skomplikowany i zaskakujący. W szpitalu św. Andrzeja w Londynie przygotowywane jest świąteczne przedstawienie dla pacjentów. Jednocześnie odbywa się tam zjazd neurologów. Już samo połączenie tych dwóch wydarzeń nie może skończyć się dobrze. Jakby tego było mało, jeden z lekarzy dowiaduje się o niespodziewanej wizycie kogoś bliskiego, o którego istnieniu do tej pory nie miał najmniejszego pojęcia...
BOEING, BOEING
Czy poligamia jest w ogóle możliwa? Tak, jeśli tylko umie się dobrze planować… A Maks jest w tym prawdziwym ekspertem: w swoim notesie skrzętnie zapisuje godziny odlotu i przylotu kolejnych samolotów, bo każda z jego trzech narzeczonych (Jola, Johana i Janet) to stewardessa innych linii lotniczych. Wszystko układa się świetnie, dopóki na horyzoncie nie pojawia się Boeing – samolot szybszy niż inne. Reszty już nietrudno się domyślić – zmiana rozkładu lotów niszczy misternie skonstruowany harmonogram randek. W wybrnięciu z kłopotów pomaga Maksowi przybyły spod Grunwaldu kuzyn Paweł i zaciągająca ze Wschodu pomoc domowa Nadia.
Sztuka francuskiego pisarza Marca Camolettiego „Boeing, Boeing” to wielki przebój światowych scen teatralnych. Zagrana została w przynajmniej 55 krajach; trafiła na West End i Broadway, została laureatką Tony Awards, a w 1991 roku doczekała się 17 500 realizacji i została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „najczęściej wystawiana francuska sztuka”. Na polskie sceny sztuka trafiła w 1964 roku, dzięki przekładowi Henryka Roztworowskiego, pod tytułem „Latające narzeczone”. W okresie swej największej popularności, w latach 60.-80. zrealizowana została dziesięciokrotnie.
Po długoletniej przerwie powróciła na polskie sceny pod oryginalnym tytułem „Boeing, Boeing” za sprawą nowego, świetnego przekładu Bartosza Wierzbięty. Autor tłumaczeń takich kinowych hitów jak „Shrek” czy „Madagaskar” odświeżył przykurzoną nieco farsę Camolettiego, umiejętnie przenosząc najzabawniejsze treści oryginału w polskie realia.