Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2022-02-01 - 2022-02-28
SOBOTA (5.02)
godz. 19:00 PREMIERA: Pomoc domowa PRZENIESIONA NA 4 MARCA, godz. 19:00
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
NIEDZIELA (6.02)
godz. 18:00 Pomoc domowa ODWOŁANE
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
PIĄTEK (11.02)
godz. 17:00 Leon i Matylda
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
godz. 20:00 Pomoc domowa ODWOŁANE
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
SOBOTA (12.02)
godz. 16:00 Leon i Matylda
Podlaski Instytut Kultury, ul. św. Rocha 14
godz. 19:00 Pomoc domowa ODWOŁANE
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
NIEDZIELA (13.02)
godz. 18:00 Pomoc domowa ODWOŁANE
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
PIĄTEK (18.02)
godz. 19:00 Bóg mordu
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
SOBOTA (19.02)
godz. 16:00 Bóg mordu
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 Za wolność, byś wolny był
Kino Ton
NIEDZIELA (20.02)
godz. 19:00 Za wolność, byś wolny był
Kino Ton
PIĄTEK (25.02)
godz. 19:00 Motyle są wolne
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
SOBOTA (26.02)
godz. 16:00 Motyle są wolne
Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N
godz. 19:00 Boeing, Boeing
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
NIEDZIELA (27.02)
godz. 19:00 Boeing, Boeing
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa
O SPEKTAKLACH:
Pomoc domowa, reż. Witold Mazurkiewicz
„Pomoc domowa” to druga część brawurowej farsy „Boeing, Boeing”. Rezolutna gosposia dała się już poznać jako detektyw w spódnicy. Nadia rozpoczynając pracę w nowym miejscu, podejmuje kolejne wyzwania, a dzięki damsko-męskim zawirowaniom swojego szefa, być może jeszcze bardziej rozwinie swój szpiegowski talent. Zabawa, romanse, alkohol, jedna noc, jedno mieszkanie i pomoc domowa, która próbuje ratować sytuację. Czy Nadia zapanuje nad wszystkim i nie pogubi się w tej dynamicznej układance?
Doskonały tekst Marca Camolettiego w dowcipnym przekładzie Bartosza Wierzbięty. Reżyseria Witolda Mazurkiewicza oraz znakomita obsada sprawiają, że sztuka skradnie serca publiczności i stanie się wielkim przebojem!
Leon i Matylda, reż. Andrzej Sadowski
„Leon i Matylda” to historia pewnego związku starszego mężczyzny z dużo młodszą od niego kobietą. Czasem przypomina bajkową opowieść, a czasem jest to pełen napięcia thriller z sensacyjnym wątkiem w tle. Momentami przypomina też komedię małżeńską o perypetiach niekonwencjonalnie zachowującej się pary. On – mający skłonność do bycia osobą podporządkowującą sobie innych, ona – ze skłonnością do uzależnienia od bycia kochaną. Ich życie to swoista szarpanina pomiędzy miłością, pożądaniem, opiekuńczością, wiecznymi powrotami, kłótniami i godzeniem się. Jest to zarazem spektakl o przekraczaniu granic, nie tylko tych moralnych, ale również etycznych i religijnych. Jak wiele jesteśmy w stanie poświęcić, aby być kochanym?
Bóg mordu, reż. Katarzyna Deszcz
Sztuka w błyskotliwy sposób obnaża ludzkie słabości. Przyczyną całego zamieszania jest bójka dwóch chłopców, która staje się pretekstem do spotkania rodziców pragnących kulturalnie rozwiązać konflikt. Jednak konfrontacja zamienia się w istne piekło…
„Bóg mordu” bywa nazywany teatrem nerwów, ponieważ to właśnie one rządzą bohaterami. Konwenanse w jakich zostali wychowani powodują, że teoretycznie wiedzą, jak mają się zachować w niezręcznej sytuacji. Jednak impulsy są silniejsze i wszyscy tego dnia tracą cierpliwość, a na jaw wychodzi mroczna część ludzkiej natury.
„Bóg mordu” zapewnia dużą dawkę śmiechu, ale nie brakuje w nim miejsca na refleksję o nas samych.
Za wolność, byś wolny był, reż. Grzegorz Suski
W związku z czterdziestą rocznicą wprowadzenia stanu wojennego w Polsce Teatr Dramatyczny zaprasza na widowisko sceniczne „Za wolność, byś wolny był”. Zryw „Solidarności” w 1980 roku w Polsce był ostatnim wielkim akcentem walki o wolność, prawa człowieka i samostanowienie w XX wieku. Jednak wielki entuzjazm Polaków został powstrzymany na osiem lat przez wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku.
W naszym widowisku chcemy opowiedzieć, jak do tego doszło. Obok wierszy Stanisława Barańczaka pojawią się w spektaklu inscenizowane piosenki, m.in. „Mury”, „Psalm stojących w kolejce” i „Ballada o Janku Wiśniewskim”. Znaczącą część przedstawienia będą stanowić filmy dokumentalne zrealizowane przez TVP 3 w Białymstoku, w tym wspomnienia członków białostockiej „Solidarności”. Snując efektowną opowieść o czasach sprzed czterdziestu lat, nie zapominamy o współczesności. Teraz wszystko zależy od nas samych, a zwłaszcza od ludzi młodych. Wyzwaniem, które stoi przed każdym z nas, jest pielęgnowanie pamięci o bohaterach tego czasu. W naszym przedstawieniu przywołujemy ich doświadczenia – powstania „Solidarności”, stanu wojennego i odzyskania niepodległości w 1989 roku. To przesłanie przyświeca widowisku „Za wolność, byś wolny był”.
Motyle są wolne, reż. Zbigniew Lesień
Sztuka „Motyle są wolne” napisana przez Leonarda Gershe, w latach siedemdziesiątych XX w, w Nowym Jorku, gdzie toczy się akcja utworu, przez samego autora określana „komedią sentymentalną”, opowiada historię niepełnosprawnego chłopaka Dona, który w wynajętej kawalerce na Manhattanie po raz pierwszy próbuje samodzielnego życia, z dala od apodyktycznej matki. Kiedy poznaje swą ekscentryczną sąsiadkę o dość pogmatwanej przeszłości, początkującą aktorkę Jill, jego poukładany świat zostaje kompletnie zburzony.
To wzruszająca historia dziwnej i trudnej miłości, pełna humoru i niespodziewanych zwrotów akcji dla młodych i starszych, mająca dostarczyć przede wszystkim rozrywki. Jej głównym atutem są świetnie napisane dialogi. Opowiedziana w konwencji komedii romantycznej, z lekkością i dowcipem, niesie z sobą również głębokie przesłanie, zwracając uwagę na istotne społeczne problemy ludzi borykających się z niepełnosprawnością.
Śledząc losy głównego bohatera tej znakomicie napisanej sztuki, szybko przekonujemy się, iż mimo swojego kalectwa, jest on jedyną osobą w dojrzały i wrażliwy sposób radzącą sobie z rzeczywistością. Świat ludzi zdrowych przegrywa konfrontacje z jego mądrym, pełnym szczerości podejściem do życia.
Boeing, boeing, reż. Witold Mazurkiewicz
Czy poligamia jest w ogóle możliwa? Tak, jeśli tylko umie się dobrze planować… A Maks jest w tym prawdziwym ekspertem: w swoim notesie skrzętnie zapisuje godziny odlotu i przylotu kolejnych samolotów, bo każda z jego trzech narzeczonych (Jola, Johana i Janet) to stewardessa innych linii lotniczych. Wszystko układa się świetnie, dopóki na horyzoncie nie pojawia się Boeing – samolot szybszy niż inne. Reszty już nietrudno się domyślić – zmiana rozkładu lotów niszczy misternie skonstruowany harmonogram randek. W wybrnięciu z kłopotów pomaga Maksowi przybyły spod Grunwaldu kuzyn Paweł i zaciągająca ze Wschodu pomoc domowa Nadia.
Sztuka francuskiego pisarza Marca Camolettiego „Boeing, Boeing” to wielki przebój światowych scen teatralnych. Zagrana została w przynajmniej 55 krajach; trafiła na West End i Broadway, została laureatką Tony Awards, a w 1991 roku doczekała się 17 500 realizacji i została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „najczęściej wystawiana francuska sztuka”. Na polskie sceny sztuka trafiła w 1964 roku, dzięki przekładowi Henryka Roztworowskiego, pod tytułem „Latające narzeczone”. W okresie swej największej popularności, w latach 60.-80. zrealizowana została dziesięciokrotnie.
Po długoletniej przerwie powróciła na polskie sceny pod oryginalnym tytułem „Boeing, Boeing” za sprawą nowego, świetnego przekładu Bartosza Wierzbięty. Autor tłumaczeń takich kinowych hitów jak „Shrek” czy „Madagaskar” odświeżył przykurzoną nieco farsę Camolettiego, umiejętnie przenosząc najzabawniejsze treści oryginału w polskie realia.