Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2021-12-01 - 2021-12-31
Z uwagi na remont siedziby Teatru Dramatycznego, spektakle odbywają się w innych lokalizacjach.
NIEDZIELA (5.12)
godz. 19:00 PREMIERA: Za wolność, byś wolnym był
Kino Ton
WTOREK (7.12)
godz. 10:00 Za wolność, byś wolnym był
Kino Ton
ŚRODA (8.12)
godz. 10:00 Za wolność, byś wolnym był
Kino Ton
CZWARTEK (9.12)
godz. 10:00 Za wolność, byś wolnym był
Kino Ton
SOBOTA (11.12)
godz. 19:00 Za wolność, byś wolnym był
Kino Ton
PIĄTEK (17.12)
godz. 19:00 Boeing, boeing
Aula UwB (Świerkowa)
SOBOTA (18.12)
godz. 16:00 Autostrada
Uniwersyteckie Centrum Kultury (Ciołkowskiego)
godz. 19:00 Boeing, boeing
Aula UwB (Świerkowa)
NIEDZIELA (19.12)
godz. 16:00 Autostrada
Uniwersyteckie Centrum Kultury (Ciołkowskiego)
godz. 19:00 Boeing, boeing
Aula UwB (Świerkowa)
CZWARTEK (30.12)
godz. 19:00 Boeing, boeing
Aula UwB (Świerkowa)
PIĄTEK (31.12)
godz. 19:00 Boeing, boeing
Aula UwB (Świerkowa)
O SPEKTAKLACH:
"Za wolność, byś wolny był" - reż. Grzegorz Suski; W związku z czterdziestą rocznicą wprowadzenia stanu wojennego w Polsce Teatr Dramatyczny zaprasza na widowisko sceniczne „Za wolność, byś wolny był”. Zryw „Solidarności” w 1980 roku w Polsce był ostatnim wielkim akcentem walki o wolność, prawa człowieka i samostanowienie w XX wieku. Jednak wielki entuzjazm Polaków został powstrzymany na osiem lat przez wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku.
W naszym widowisku chcemy opowiedzieć, jak do tego doszło. Obok wierszy Stanisława Barańczaka pojawią się w spektaklu inscenizowane piosenki, m.in. „Mury”, „Psalm stojących w kolejce” i „Ballada o Janku Wiśniewskim”. Znaczącą część przedstawienia będą stanowić filmy dokumentalne zrealizowane przez TVP 3 w Białymstoku, w tym wspomnienia członków białostockiej „Solidarności”. Snując efektowną opowieść o czasach sprzed czterdziestu lat, nie zapominamy o współczesności. Teraz wszystko zależy od nas samych, a zwłaszcza od ludzi młodych. Wyzwaniem, które stoi przed każdym z nas, jest pielęgnowanie pamięci o bohaterach tego czasu. W naszym przedstawieniu przywołujemy ich doświadczenia – powstania „Solidarności”, stanu wojennego i odzyskania niepodległości w 1989 roku. To przesłanie przyświeca widowisku „Za wolność, byś wolny był”.
"Boeing, boeing" - reż. Witold Mazurkiewicz; Czy poligamia jest w ogóle możliwa? Tak, jeśli tylko umie się dobrze planować… A Maks jest w tym prawdziwym ekspertem: w swoim notesie skrzętnie zapisuje godziny odlotu i przylotu kolejnych samolotów, bo każda z jego trzech narzeczonych (Jola, Johana i Janet) to stewardessa innych linii lotniczych. Wszystko układa się świetnie, dopóki na horyzoncie nie pojawia się Boeing – samolot szybszy niż inne. Reszty już nietrudno się domyślić – zmiana rozkładu lotów niszczy misternie skonstruowany harmonogram randek. W wybrnięciu z kłopotów pomaga Maksowi przybyły spod Grunwaldu kuzyn Paweł i zaciągająca ze Wschodu pomoc domowa Nadia.
Sztuka francuskiego pisarza Marca Camolettiego „Boeing, Boeing” to wielki przebój światowych scen teatralnych. Zagrana została w przynajmniej 55 krajach; trafiła na West End i Broadway, została laureatką Tony Awards, a w 1991 roku doczekała się 17 500 realizacji i została wpisana do Księgi Rekordów Guinnessa w kategorii „najczęściej wystawiana francuska sztuka”. Na polskie sceny sztuka trafiła w 1964 roku, dzięki przekładowi Henryka Roztworowskiego, pod tytułem „Latające narzeczone”. W okresie swej największej popularności, w latach 60.-80. zrealizowana została dziesięciokrotnie.
Po długoletniej przerwie powróciła na polskie sceny pod oryginalnym tytułem „Boeing, Boeing” za sprawą nowego, świetnego przekładu Bartosza Wierzbięty. Autor tłumaczeń takich kinowych hitów jak „Shrek” czy „Madagaskar” odświeżył przykurzoną nieco farsę Camolettiego, umiejętnie przenosząc najzabawniejsze treści oryginału w polskie realia.
"Autostrada" - reż. Andrzej Mastalerz; Charlie Cox jest po czterdziestce, ma nudną pracę, nieciekawe życie i jak się niespodziewanie okazuje, nieuleczalną chorobę. W dodatku autostopowicz Wally, którego zabiera na autostradzie, oznajmia Charliemu, że jest jego śmiercią i będzie mu o tym nieustannie przypominał. Po tym wszystkim, na środku pustyni, w ogromnym upale, psuje się samochód Charliego i pada komórka. Gorzej być nie może? Bingo! W zrujnowanym hoteliku na środku drogi donikąd, Charlie spotyka kobietę swojego życia, Ślepą Miłość i zazdrosnego mechanika samochodowego. Jego życie zaczyna się zmieniać, ale Wally Śmierć, jego towarzysz podróży nie zamierza tak łatwo się poddać.
„Autostrada“ – pogodna, a momentami bardzo zabawna historia o miłości i śmierci oraz o życiu pełnią życia, nawiązuje do „Siódmej pieczęci“ Bergmana i najlepszych filmów Woody‘ego Allena. Światowa prapremiera sztuki odbyła się w 2003 roku, a jej autor – Michael McKeever – należy do czołówki współczesnych amerykańskich dramatopisarzy. W Polsce, jego „Pocztówki z Europy“, w Och-Teatrze w Warszawie wyreżyserowała Krystyna Janda, „Hotelowe manewry“ reżyserowali: Mirosław Bieliński (Teatr Żeromskiego w Kielcach) i Marcin Sławiński (Teatr Nowy w Zabrzu). W czerwcu 2017 roku, w Teatrze Kwadrat w Warszawie odbyła się polska prapremiera sztuki McKeevera „Otwarcie sezonu“, z Ewą Kasprzyk i Danielem Olbrychskim w głównych rolach.
„Autostrada“ (Running With Scissors) w reżyserii Andrzeja Mastalerza jest polską prapremierą tej sztuki.