Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2013-11-15 - 2013-12-28
Wystawa
Oskara Dawickiego „O dwie prace za mało” w Galerii Arsenał w Białymstoku jest trzecią prezentacją (po galerii Art Stations, Stary Browar w Poznaniu i Galerii Raster w Warszawie związaną z filmem „Performer”. To pełnometrażowy film fabularny, którego premiera jeszcze nie nastąpiła, stanowiący – tak jak biograficzna powieść „W połowie puste” – część kreacji Dawickiego.
Dawicki gra w nim samego siebie: artystę, performera, twórcę dzieła totalnego, w którym sztuka i życie zlewają się w jedno. Ulotność sukcesu i kryjąca się za nią śmieszność, męczące przeczucie klęski, trup ukryty pod czerwonym dywanem, spłowiały blichtr – to komunikat na temat kondycji artysty, jaki przekazuje nam Dawicki, Stańczyk robiący gest Rejtana.
Z prześmiewczym poczuciem humoru, ocierając się o absurd, analizuje swoje atuty i słabości. Ironizuje na temat żenady i zarazem niebezpiecznie się do niej zbliża. Tak jak w samospełniającej się przepowiedni, porażka wydaje się nieunikniona. W klipie reklamującym wystawę „O jedną pracę za mało” w Galerii Raster Dawicki sugerował publiczności pozostanie w domu. Po co przychodzić do galerii, skoro i tak nie ma w niej „tej” pracy? Zdawałoby się, że gorzej już być nie może... Ależ może, jak mówią optymiści.
Oskar Dawicki (ur. 1971) jest z wykształcenia malarzem, ale już w trakcie studiów na Wydziale Sztuk Plastycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu zainteresował się sztuką performance, której pozostał wierny przez kolejne lata, by po roku 2000 rozszerzyć pole swego działania o prace wideo, fotografie, dokumentacje, a w końcu również obiekty i instalacje. Wszystkie prace mają postkonceptualny charakterze i utrzymane są w lekko groteskowej, ironicznej, a nawet absurdalnej aurze. Dawicki łączy w swojej sztuce romantyczno-tragiczny komponent, silnie nasycony własnymi rozterkami egzystencjalnymi z poetyką i krytycznym wymiarem sztuki konceptualnej. Autorefleksja nad własnym statusem instytucjonalnym jako artysty współczesnego przeplata się ściśle z refleksją nad własną tożsamością, a raczej nad jej ulotnością, umownością, eterycznością, słabością. Dyskomfort, nieporozumienie, komplikacja - to pojęcia, na których wspiera się wyobraźnia artysty, bezproduktywność sztuki wydaje się być zaś dla Dawickiego jej najbardziej obiecującym wymiarem.
2000-2010 współzałożyciel i członek grupy Azorro
WYSTAWY SOLOWE (WYBÓR):
2013
- O jedną pracę za mało, Galeria Raster, Warszawa, PL
- Performer, Art Stations Foundation, Poznań, PL
- Ćwiczenia z aktywnej nieobecności, Galeria Centrum Kultury i Sztuki "Wieża Ciśnień", Konin, PL
2011
- What is wrong with Oskar Dawicki?, FAICA, Bratislava, Slovakia
- Phantom Pain, Postmasters, New York, US
- Warpechowski / Dawicki, Muzeum Sztuki ms, Łódź, PL
2010
- The Last Polish Artist, Gambia Castle, Auckland, NZ
- Horror Kurort Vacui, Panstwowa Galeria Sztuki, Sopot, PL
2009
- Fruit of Anxiety, Vegetable of Calm, Raster, Warsaw, PL
2008
- 10.000 PLN, Witryna, Warsaw, PL
- Coullises, Espace Piano Nobile, Genève, CH
- Drugie dno, BWA Gallery, Zielona Gora, PL
2007
- Salon Piege, Institute Polonais, Paris, F
- Furnishing the trap-apartment, Arsenal Gallery, Bialystok, PL
- Folkwang Museum, RWE Turm, Essen, D
2005
- Untitled, Centre for Contemporary Art, Warsaw, PL
- Ten Years of Painting I & III, Raster, Warsaw, PL
- Ten Years of Painting, Bunkier Sztuki Gallery, Cracow, PL
2004
- Armageddon, Potocka Gallery, Cracow, PL
2003
- Vernissage, Raster, Warsaw, PL
- "O", Zacheta National Gallery of Art, Warsaw, PL
PRACE W KOLEKCJACH:
- Muzeum Narodowe w Warszawie, PL
- Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, PL
- Muzeum Sztuki, Łódź, PL
- MOCAK, Kraków, PL
- Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń, PL
- Bunkier Sztuki, Kraków, PL
- Galeria Arsenał, Białystok, PL
- Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING, Warszawa, PL
Otwarcie: 15 listopada 2013 r o godz. 18.00
Wystawa czynna: wtorek - niedziela w godz. 10.00-18.00
W czwartki wstęp wolny.
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline