Kto będzie nadzorował inwestycje?
Jak poinformował białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ubiegłym tygodniu otwarto oferty na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem na 2 odcinki "ósemki": od obwodnicy Wyszkowa do węzła Poręba i od tego węzła do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.
Do przetargu na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją robót oraz zarządzanie kontraktem na 13-kilometrowy odcinek Ia Wyszków węzeł Poręba (z węzłem) zgłosiło się 11 podmiotów gospodarczych, proponujących cenę na swoje usługi od 8,9 do 11,7 mln zł. Najtańszą ofertę złożyła firma Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Z kolei w przetargu na pełnienie nadzoru na 16-kilometrowym odcinku Ib od węzła Poręba do istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej zgłosiło się 9 firm i konsorcjów. Tu oferty zaczynały się od 10,6 mln zł (francuska firma Safege), a kończyły na 12,6 mln zł.
GDDKiA tłumaczy, że w obu przypadkach zadanie wykonawcy polega na tym, że w ramach usługi zarządza, pełni kontrolę i nadzór inwestorski na prowadzonej inwestycji, a także współpracuje z Generalną Dyrekcją w zakresie sprawozdawczości i promocji realizowanego projektu unijnego.
Długi przetarg na budowę mazowieckiej S8
Równolegle trwają procedury wyłaniające wykonawców robót na wspomnianych odcinkach – na każdy z nich wysłano zaproszenia do składania ofert cenowych do 20 firm i konsorcjów. Przetargi ogłoszono już w grudniu 2014 r., jednak ciągle ich nie rozstrzygnięto. Wiadomo, że w obu postępowaniach o wyborze wykonawcy zadecyduje nie tylko cena (90%), ale też zadeklarowany termin realizacji (5%) i okres udzielonej gwarancji (5%).
W ramach odcinka Ia powstaną trzy węzły drogowe, a w ramach Ib - dwa. Chociaż oba leżą na terenie województwa mazowieckiego, ich realizację prowadzi białostocki oddział GDDKiA. To Podlasiu zależy bowiem bardziej, by trasa szybkiego ruchu do stolicy powstała.
W tej chwili trwają intensywne prace na wszystkich trzech brakujących odcinkach "ósemki" na Podlasiu. W przyszłym roku zakończą się prace pomiędzy Wiśniewem a Mężeninem. W 2017 r. drogowcy skończą fragmenty od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa oraz z Jeżewa do Mężenina.
Budimex wykona obwodnicę Suwałk
Tymczasem już wybrano firmę, która wybuduje obwodnicę Suwałk. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu złożyła firma Budimex S.A. z ceną 299,4 mln zł, terminem realizacji 34 miesięcy i gwarancją 10 lat. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w tym miesiącu.
Nowa trasa w ciągu drogi ekspresowej S61 o nawierzchni betonowej ominie Suwałki od zachodu i północy. Będzie zaczynała się na węźle "Suwałki Południe" (koniec obwodnicy Augustowa) i kończyła na węźle "Suwałki Północ" (bez tego węzła), a z istniejącą drogą krajową nr 8 będzie się łączyła jednojezdniowym łącznikiem.
Obwodnica będzie miała 12,83 km. Projekt przewiduje budową 2 dwupasmowych jezdni z szerokość pasami awaryjnymi i pasem rozdzielającym. Nośność drogi wyniesie 115 kN/oś. W ramach przedsięwzięcia rozbudowany zostanie węzeł Suwałki Południe powstanie też nowy węzeł Suwałki Zachód. Planowana jest budowa siedmiu obiektów inżynierskich - 5 nad obwodnicą i jednego nad torami PKP.
ewelina.s@bialystokonline.pl