Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2019-04-14
Zapraszamy na oprowadzanie w języku białoruskim po wystawie "Foghorn. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał". Oprowadza: Anna Łuszyńska
14.04. (niedziela), godz. 16:00
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Świętojańskiej)
Zapisy:
e.urwanowicz@galeria-arsenal.pl
FOGHORN. Wątek transformacji w pracach z Kolekcji II Galerii Arsenał
Artyści:
Paweł Althamer, Vahram Aghasyan, Azorro (Oskar Dawicki, Igor Krenz, Wojciech Niedzielko, Łukasz Skąpski), Babi Badalov, Mirosław Bałka i Katarzyna Krakowiak, Alicja Bielawska, David Chichkan, Oskar Dawicki, Krisztina Erdei, Jakup Ferri, Elżbieta Jabłońska, Ryszard Grzyb, Katarzyna Józefowicz, Katarzyna Kozyra, Volodomyr Kuznetsov, Zbigniew Libera, Magisters (Hubert Czerepok, Zbigniew Rogalski), Deimantas Narkevičius, Anna Okrasko, Dan Perjovschi, Józef Robakowski, Robert Rumas, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Monika Sosnowska, Paweł Susid, Slaven Tolj, Piotr Uklański, Julita Wójcik, Piotr Wysocki
Kuratorka: Monika Szewczyk
Współpraca kuratorska: Eliza Urwanowicz-Rojecka
Wystawa wybranych prac z Kolekcji II ukazuje wątek transformacji rozumianej dwojako: jako przemiany ustrojowe po upadku komunizmu w Europie oraz na jej pograniczu z Azją, a także jako „kultura transformacji” (termin przyjęty przez amerykańskiego socjologa Michaela D. Kennedy’ego), czyli narzucona i zaplanowana wielka narracja lat 90.
Kolekcja to zamknięty zbiór – zatem wybór prac na wystawę z pewnością nie wyczerpuje całej złożoności tematu przemian związanych z przełomem roku 1989. Prezentowane prace wyraźnie sygnalizują jednak pewne problemy, które z dzisiejszej perspektywy – 30 lat po – wciąż wydają się nieprzepracowane.
Prezentacja ukazuje przede wszystkim najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej po roku 1989. Niezwykle istotna na wystawie jest jednak obecność artystów wywodzących się z Europy Środkowo-Wschodniej, a także z krajów zakaukaskich, które odzyskały niepodległość po rozpadzie ZSRR (Armenia i Azerbejdżan). Z jednej strony wynika to z koncepcji kuratorskiej Kolekcji II, z drugiej – sygnalizuje nowe, skomplikowane geografie artystyczne w świecie sztuki, pojawiające się wraz z upadkiem komunizmu, przełamaniem binarnego podziału świata i pozornym „końcem historii”.
Tytułowy FOGHORN (syrena mgłowa), zaczerpnięty z prezentowanej na wystawie pracy Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak, sugeruje, że warto uważnie wsłuchiwać się w sztukę, która często funkcjonuje jak nautofon – wcześnie sygnalizując problem i dając wstępne rozeznanie w często mglistej rzeczywistości społeczno-kulturowej.