Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2017-03-17 - 2017-05-04
Made in Blue Republic
Wernisaż wystawy 17 marca 2017 r. o godz. 18.00
Miejsce: Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok
Artyści: Blue Republic
Kuratorka: Monika Szewczyk
Blue Republic
Made in Blue Republic
Made in Blue Republic obejmuje szereg strategii artystycznych i metod pracy z materiałem. Agresywna płynność i natrętna materialność wydają się dominującą cechą tego projektu, który w rytmie zanikania i powrotu rozprzestrzenia się z upływem czasu (nawet jeżeli ten ruch jest wyłącznie pozorny), będąc wizualną refleksją nad sprzecznościami i dominacją prezentyzmu w XXI wieku.
Dwie wystawy (w BWA Zielona Góra i białostockiej Galerii Arsenał), które składają się na Made in Blue Republic, są silnie związane z obecną globalną rzeczywistością. Zatem perypatetyczne wyjście poza ograniczenia pracowni-laboratorium stało się metodą „kolekcjonowania i fabrykacji” fragmentów przedmiotów, ich klasyfikacji, wymyślania i zapominania o nich gdzieś w wędrówce po świecie, w czasie rozmaitych projektów badawczych na różnych szerokościach geograficznych. Nasuwa się obraz artystów podążających śladem wielkiej Maszyny Zniszczenia, podnoszących z ziemi okaleczone fragmenty, by potem próbować za ich pomocą odnaleźć zagubioną całość. Ten obsesyjny wysiłek zdaje się częścią DNA artystów, urodzonych i wychowanych w kraju, który wielokrotnie musiał wymyślać się od nowa, budując całość ze szczątków tego, co było kiedyś.
Niektóre z uporczywie powracających tematów w tej praktyce artystycznej, które stanowią istotne tło projektu, to: uwikłanie w rozgrywki władzy i bezprawia, współczesne hiperkompleksowości, bezdomność w świecie, bezdomność natury, fabrykacja dylematów, sentymentalizmów, konfabulacji. Wątki te wypływają z empatii dla niepotrzebnych, odtrąconych, zmarginalizowanych.
Projekt kreuje frapującą przestrzeń, która otacza widza. Wypełniając większość sali BWA Zielona Góra, pokrywając podłogę tak szczelnie, że zostaje jej niewiele na swobodne poruszanie się, ta ekspansywna, „wędrująca” aranżacja obiektów równocześnie doskonale współpracuje z dynamiką przestrzenną wnętrza. Instalacja ze znalezionych, „poprzerabianych” i gotowych przedmiotów (ready made), gromadzonych przez artystów w różnych krajach w ciągu ostatnich dziesięciu lat, ma w sobie lekkość i jest tak delikatnie wyważona, że łatwo ją zakłócić. Ujawnia ona nietrwałość zamierzeń i wielkich narracji cywilizacyjnych. Artyści Blue Republic uczynili z braku stabilności swój modus operandi, i ta jakość jest widoczna we wszystkich elementach projektu: w głównej instalacji składającej się z tektury, czasopism, puszek, styropianu, kawałków drewna, blachy, drutu, gruzu, rysunków na papierze i innych materiałach – oraz w monumentalnych rysunkach wykonanych czarną taśmą klejącą na ścianach galerii.
Czarna taśma jest dla Blue Republic coraz częściej materiałem wyboru: jest narzędziem w ich obecnym kierunku poszukiwań, ciążącym ku improwizacji i działaniom performatywnym. Prace same w sobie są tymczasowe, ubogie i ulotne, a czarna taśma radykalnie przekształca i animuje płaszczyznę ścian, wyzwalając trójwymiarowość.
Włączona do aranżacji przestrzennej w Galerii Arsenał grupa prac wideo z serii Water Drawings uzupełnia efemeryczne formy z czarnej taśmy, mniejsze obiekty i instalację przestrzenną Limited Activities, w której gruz i śmieci „posprzątano”, a właściwie wymieciono poza zasięg mioteł i pozostawiono. Monitory TV symultanicznie emitują zapis performance’u/sztuki ziemi realizowanego na przestrzeni kilku ostatnich lat, wyłonionego z wcześniejszych działań związanych z koncepcją transobiektu – przedmiotu, którego status ontologiczny jest zawieszony: który został zniszczony, sproszkowany, pocięty na wióry itp. Water Drawings to przykład sytuacji, w której konwencjonalny przedmiot już nie istnieje, istnieje tylko jego aspekt performatywny – cień przedmiotu i idei przedmiotu, wykonany wodą na powierzchni rozgrzanej słońcem skały, stwarzający swoisty „teatr bez widza”. Jego tymczasowość i brak stabilności przywołuje daremność prób kształtowania zglobalizowanej świadomości poprzez wysiłek nieustającej pogoni za nieuchwytną rzeczywistością. Jedyne ślady pozostałe po pracy pędzla to przelotna kreska szybko wysychających konturów i ich dokumentacja wideo.
Efemeryczność w tym projekcie jest bardziej strategią artystyczną niż tylko metodą. Jest też czułym instrumentem służącym do formułowania fundamentalnych pytań. Same diagnozy co do kondycji świata, sugestie, jak go rozumieć i jak w nim zamieszkać, to nie wszystko. Nie doraźne prognozy pogody, lecz udział w przemianie świata wydaje się celem, do którego dążą artyści Blue Republic.
Blue Republic to grupa dwojga polsko-kanadyjskich artystów urodzonych i wykształconych w Polsce: Anny Passakas i Radosława Kudlińskiego, którzy wspólnie realizują projekty od 1992 roku. Studiowali w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Uniwersytecie Jagiellońskim, Kings’ College London University, School of Oriental and African Studies w Londynie oraz na Uniwersytecie Toronto (filozofia, sztuki wizualne, religioznawstwo, filologia). Artyści dzielą czas między Polskę a Kanadę.
Praktyka artystyczna grupy obejmuje szeroki zakres środków ekspresji i mediów, począwszy od tradycyjnych, jak malarstwo, rysunek i rzeźba, poprzez instalacje multimedialne po działania efemeryczne, performance, wideo i nowe media. Członkowie Blue Republic uczestniczyli w projektach i podróżach artystyczno-badawczych w Indiach, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Tajlandii, Kambodży, Japonii, Turcji, Armenii, Norwegii, Chinach i Grecji. Zaangażowani byli m.in. w międzynarodowe projekty edukacyjne w brazylijskich fawelach i pracę z więźniami w Ontario Correctional Institute.
Ważniejsze wystawy grupy: Sculpture Center, Cleveland; 2013–14 Bi-city Biennale of Urbanism\Architecture, Shenzhen/Hongkong; Daad Gallery, Berlin; Ludwig Forum for International Art, Aachen; CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa; Galleria D’Arte Moderna di Bologna (Officina America); Galerie Julio Gonzales, Paryż; Cultural Services Co-op, Siĕm Réab, Kambodża; Kurytyba, Brazylia; Tokio, Japonia. Jesienią 2017 roku Blue Republic weźmie udział w międzynarodowej wystawie poświęconej sztuce akcji Wanderlust: Actions, Traces, and Journeys 1967–2017 zorganizowanej przez University at Buffalo Art Galleries w Buffalo NY (USA), która prezentować będzie twórczość takich artystów, jak Bas Jan Ader, Francis Alÿs, John Baldessari, Cardiff/Miller, Mona Hatoum, Ana Mendieta, Wangechi Mutu, Gabriel Orozco i in.
Wydarzenie towarzyszące:
18 marca 2017 r. o godz. 11:00
Oprowadzanie autorsko-kuratorskie tłumaczone na polski język migowy.
Wstęp wolny.
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline