Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2019-03-01
Koncert symfoniczny przy Podleśnej w najbliższy piątek przeniesie nas w świat trzech niezwykłych opowieści muzycznych. Usłyszymy „Uwerturę do opery Wilhelm Tell” Gioacchina Rossiniego, Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę Krzysztofa Herdzina oraz Kantatę „Uczta Baltazara” Williama Waltona. Orkiestrę i Chór OiFP, przygotowany przez Violettę Bielecką, poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk. Partie solowe z „Uczty Baltazara” wykona Adam Kutny – baryton. Kantatę Herdzina, wraz z Orkiestrą OiFP, gościnnie zagrają Wojciech Kołaczyk – altówka i Paweł Gusnar – saksofon.
Uwertura, czyli wstęp do opery „Wilhelm Tell” z czasem uzyskała ogromną popularność, być może większą niż sama opera, i dziś prowadzi samodzielny żywot koncertowy. Utwór składa się z czterech części, płynnie przechodzących jedna w drugą, a w każdej Rossini odmalowuje alpejski krajobraz. Po kameralnym wstępie potężnym tutti rozbrzmiewa symfoniczna Burza, która szybko mija, przechodząc w liryczną i pogodną Pieśń pasterską. Sygnał trąbki zwiastuje finałowy galop, zwany niekiedy Marszem żołnierzy szwajcarskich.
Trzyczęściowy Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę Herdzina, zbudowany jest według klasycznego schematu narracyjnego, opartego na ekspozycji dwóch tematów, ich przetworzeń i repryzy. Inspiracją kompozytora są dzieła Ravela, Debussy’ego, Prokofiewa, co owocuje potężną dawką ilustracyjności i licznymi nawiązaniami do impresjonizmu, ekspresjonizmu i neoklasycyzmu.
Walton był brytyjskim kompozytorem zarówno muzyki poważnej jak i filmowej, jego twórczość uważana jest za jedno z najważniejszych zjawisk muzyki angielskiej XX wieku. Kantata "Uczta Baltazara", skomponowana jest do słów Osberta Sitwella, zaczerpniętych z tekstów biblijnych. Muzyka kantaty w pełni ukazuje wielką wyobraźnię młodego kompozytora, który skomponował żywą oprawę tekstów językiem bogatym chromatycznie i olśnił orkiestracją.
KONCERT SYMFONICZNY – WYOBRAŹNIE
Miejsce: Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2
Godz.19.00
Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
Wojciech Kołaczyk – altówka
Paweł Gusnar – saksofon
Adam Kutny – baryton
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
GIOACCHINO ROSSINI (1792–1868)
Uwertura do opery „Wilhelm Tell”
1. Andante
2. Allegro
3. Andante
4. Allegro vivace
KRZYSZTOF HERDZIN (ur. 1970)
Koncert podwójny na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę
1. Allegro
2. Adagio con pieta
3. Vivace burlesco
WILLIAM WALTON (1902–1983)
Kantata „Uczta Baltazara”
1. Thus spake Isaiah
2. By the waters of Babylon/If I forget thee O Jerusalem
3. Babylon was a great city
4. In Babylon, Belshazzar the King made a great feast
5. Praise ye
6. Thus in Babylon, the mighty city
7. And in that same hour
8. Then sing aloud to God our strength
9. The trumpeters and pipers were silent
10. Then sing aloud to God our strength
MIROSŁAW JACEK BŁASZCZYK (ur. 24 lutego 1959)
Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). W latach 1998–2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry „Sinfonia Iuventus”. W latach 2010–2016 dyrektor artystyczny II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Przewodniczący jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. „Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj” (DUX 0924) nominowana była do Fryderyka 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii „Tansman. Epizody” H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn – Los Angeles – Amsterdam – Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią „Kopernikowską” H.M. Góreckiego pod jego batutą. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. kierownik artystyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej.
WOJCIECH KOŁACZYK
Skrzypek i altowiolista. Absolwent Akademii Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec prof. H. Keszkowskiego oraz w klasie altówki prof. Z. Friemana. Prowadzi bogatą działalność koncertową jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy. Z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy związany do 2012 r. Obecnie zatrudniony w Akademii Sztuki w Szczecinie jako profesor nadzwyczajny, gdzie prowadzi klasę altówki. Od 2016 r. pełni funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych i Kameralistyki. Wieloletni koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Związany z kwintetem smyczkowym MultiCamerata, z którym nagrał 10 CD i odbył szereg tournée po Europie. Grał w takich miastach jak: Moskwa, Wilno, Ryga, Tallin, Kłajpeda, Petersburg, Krasnojarsk, Helsinki, Sztokholm, Visby, Hamburg, Berlin, Paryż, Lyon, Londyn, Edynburg, Barcelona, Padwa, Ferrara, Bolonia, Rzym, a także w wielu miastach Polski i Francji. Współpracuje z Inowrocławskim Towarzystwem Muzycznym „Pro Arte” i działającą przy nim Orkiestrą Symfoniczną i Kwartetem Smyczkowym, oraz z Baltic Neopolis Orchestra. Jako członek Barock Quartet jest pomysłodawcą i współorganizatorem Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”, którego X edycja odbyła się w listopadzie 2018 r. w Bydgoszczy.
PAWEŁ GUSNAR
Saksofonista, solista, kameralista, muzyk sesyjny, pedagog, profesor warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Grę na saksofonie studiował w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2016 r. został wybrany na stanowisko prorektora ds. zagranicznych UMFC.
Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Jako jeden z nielicznych saksofonistów łączy na równie wysokim poziomie działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. W szczególny sposób przyczynia się do powstawania i promocji polskiej twórczości na saksofon – rokrocznie dokonuje kilkunastu polskich i zagranicznych prawykonań. Stworzono dla niego ponad 70 kompozycji (napisanych m.in. przez M. Bembinowa, W. Błażejczyka, A. Cieślaka, G. Drozda, G. Duchnowskiego, A. Dutkiewicza, A. Gronau-Osińską, K. Herdzina, A.M. Huszczę, S. Kaczorowskiego, A. Karałowa, B. Konowalskiego, A. Kościowa, P. Mossa, M.T. Łukaszewskiego, P. Łukaszewskiego, M. Pokrzywińską, D. Przybylskiego, E. Sielickiego, Ł. Wosia), w tym kilkanaście na saksofon z orkiestrą (autorstwa m.in. K. Pendereckiego, B.K. Przybylskiego, K. Knittla, N. Kołodziejczyka, B. Kowalskiego, K. Herdzina, W. Ratusińskiej) i dzieła pionierskie w literaturze światowej. Za jego sprawą polski repertuar saksofonowy zaistniał w najważniejszych ośrodkach muzycznych świata. Rodzimą twórczość promuje także przez serię nut sygnowaną swoim nazwiskiem (Paweł Gusnar Collection, wyd. Ars Musica). W 2018 r. ukazały się Studia orkiestrowe na saksofon pod jego redakcją. Koncertuje na estradach prestiżowych sal koncertowych – filharmonicznych i kameralnych, w Polsce i za granicą. Jako solista występował m.in. z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Amadeus, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Baltica, NOSPR, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Elbląska Orkiestra Kameralna, Zagreb Philharmonic Orchestra (Chorwacja), Royal Northern College of Music (Manchester, Wielka Brytania), Orchestre Valentiana (Francja), Lviv Chamber Orchestra „Academia” i z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi, m.in. z Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią czy Polską Orkiestrą Radiową, oraz z zespołami jazzowymi i rozrywkowymi, m.in. Adama Sztaby, Kukla Band Z. Kukli, T. Szymusia, K. Herdzina. Koncertuje i nagrywa również jako muzyk sesyjny (liczne produkcje telewizyjne, m.in. dla TVP, TVN, Polsatu). W dorobku ma ponad 50 CD solowych i autorskich, m.in.: „New Polish Music for saxophone and organ, „Jazz Sonatas”, „Komeda Inspirations”, „Saxophone Impressions”, „Saxophone Varie” (vol. 1, 2 i 3), „Krzysztof Herdzin Concerto&Concertino”, „Polish Contemporary Concertos”, „(Re)Discovering Woodwind Masterpieces” (pierwsze polskie nagranie Koncertu Es-dur op. 109 A. Głazunowa), „Penderecki Concerto Per Viola (sassofono) ed Orchestra”. Wielokrotnie nominowany i trzykrotnie nagrodzony Nagrodą Akademii Fonograficznej „Fryderyk”: za „Saxophone Varie” (2014), za „Paweł Łukaszewski Musica Sacra 5” (2015) oraz za album „Verbum Incarnatum”, zrealizowany we współpracy z Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti (2016). Był również nominowany do zaszczytnego tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej (2014, 2015, 2017). Jako niekwestionowany autorytet zasiada w jury konkursów i prowadzi kursy mistrzowskie w najlepszych ośrodkach muzycznych świata – od Korei Południowej i Chin, przez Ukrainę, Chorwację, Węgry, Republikę Czeską, Słowację, Austrię, Niemcy, Estonię, Belgię, po Szwajcarię, Włochy, Francję i Hiszpanię. Współpracuje z firmami YAMAHA, BG Franck Bichon oraz D’Addario.
ADAM KUTNY
Absolwent Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego w Poznaniu oraz The Pacific Boychoir Academy w Oakland (USA). Z wyróżnieniem ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu solowego ad. dr hab. J. Bręka. Laureat nagrody specjalnej M. Viñas w 53. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. F. Viñasa w Barcelonie, I miejsca w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Iuventus Canti” we Vrablach, III miejsca oraz dwóch nagród specjalnych w II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, nagrody specjalnej G. Cavanna w IX Międzynarodowym Konkursie Pieśni Lirycznej im. R. Pelizzoniego w Parmie, III miejsca i nagrody specjalnej w IV Konkursie Wokalnym im. J., E. i J. Reszków w Częstochowie, III miejsca i nagrody specjalnej w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. J. Kiepury w Sosnowcu oraz I nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Jamroz w Busku-Zdroju. Współpracował z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina, wykonując partię Jezusa w Pasji według św. Mateusza i Pasji według św. Jana J. S. Bacha pod dyrekcją K. Bumanna, z Filharmonią Pomorską im. I.J. Paderewskiego, wykonując partię Don Pizarra w „Fideliu” L. van Beethovena pod dyrekcją tego samego dyrygenta oraz z Filharmonią Zabrzańską, wykonując IX Symfonię L. van Beethovena pod dyrekcją S. Chrzanowskiego. Na deskach operowych wykonywał między innymi takie partie, jak Belcore w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego w Operze Nova w Bydgoszczy, Escamillo w „Carmen” G. Bizeta w Operze na Zamku w Szczecinie, czy Figaro w „Weselu Figara” W.A. Mozarta na festiwalu Bregenzer Festspiele w Austrii. Od lutego 2017 r. jest częścią zespołu studia operowego Staatsoper Unter den Linden w Berlinie i na deskach tego teatru wykonał już miedzy innymi takie partie, jak Schaunard w „Cyganerii” G. Pucciniego pod dyrekcją J. Salemkoura, czy Baron Douphol w „Traviacie” G. Verdiego pod dyrekcją M. Zanettiego. Aktualnie bierze udział w produkcji „Tristana i Izoldy” R. Wagnera pod batutą Maestro D. Barenboima. Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia (2013/2014, 2014/2015 i 2015/2016) i laureat nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu dla najlepszych studentów za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne (2013/2014, 2014/2015).
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline