Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2016-06-17
Zapraszamy na Koncert symfoniczny.
Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Maciej Żółtowski – dyrygent
Roksana Kwaśnikowska – skrzypce
PROGRAM:
F. Schubert – Uwertura „Die Zauberharfe” D 644
Coraz więcej jest w historii muzyki sprostowań. Okazuje się, że popularna Uwertura – część wstępna do dramatu „Rosamunda, księżniczka Cypru” – została wcześniej skomponowana jako uwertura do opery o cudownej harfie. „Cudowna harfa” przypomina „Czarodziejski flet” tubalnymi zawołaniami instrumentów dętych blaszanych – nie trzykrotnymi jednak, jak u Mozarta, bo już drugie zamyka się kategorycznie, by nagle rozjaśnił mrok tej muzyki cudowny temat przypominający Schubertowskie walczyki (to on stworzył wiedeńskiego walca).
F. Mendelssohn-Bartholdy – Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
Allegro molto appassionato
Andante
Allegretto non troppo – Allegro molto vivace
Jako trzynastolatek był już twórcą kilkunastu symfonii smyczkowych i kilku koncertów, a na arenie europejskiej objawił się osiemnastoletni jako kreator nowej rzeczywistości. Jako pierwszy, pisząc muzykę do „Snu nocy letniej”, stworzył świat leśnej romantyki, fantastyki i żartobliwości chochlików i elfów. Ukoronowaniem jego twórczości, dziełem symfonicznym ostatnim, ale i jednym z najwybitniejszych był Koncert e-moll – pisany przez wiele lat i niejako podsumowujący całą spuściznę. Datę jego premiery (13 III 1845) wymienia się jako graniczną w rozwoju gatunku koncertowego – odtąd kompozytorzy tak właśnie będą rozpoczynać swoje utwory; odważnym wejściem solisty nie czekającego na to, by orkiestra uprzedzała o tym, co ma zagrać za chwilę.
R. Schumann – III Symfonia Es-dur „Reńska” op. 97
I. Lebhaft (Żywo)
II. Scherzo: Sehr mäßig (Bardzo powściągliwie)
III. Nicht schnell (Nie za szybko)
IV. Feierlich (Uroczyście)
V. Lebhaft (Żywo)
Spośród czterech symfonii Trzecia Es-dur „Reńska” była ostatnią – skomponowaną wcześniej IV Symfonię d-moll Schumann opracowywał na nowo po jej niezasłużonym niepowodzeniu. Tytuł „Reńska” niekoniecznie pasuje do charakteru dzieła, choć pochodzi od samego kompozytora. Świeżo po przeprowadzce do Düsseldorfu odbył z żoną wycieczkę do Kolonii, w górę słynnej rzeki, będącej inspiracją wielu niemieckich artystów. On sam zrezygnował z przydomku przy pierwszej publikacji Symfonii – uważał, że „lepiej gdy utwór wywołuje tylko jakieś ogólne wrażenie”.
(z omówień Magdaleny Gajl)
Godz. 19.00
Miejsce: Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2
Bilety: normalny 35zł, ulgowy 28zł, studencki 20zł, szkolny 15zł
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline