Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2017-06-04
Zapraszamy na
Koncert inauguracyjny XIV MONIUSZKOWSKIEGO FESTIWALU „Cztery Pory Roku – 2017” upamiętniający: 145 rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki (4.VI.1872 – Warszawa)
Wiosna
„ARIE, PIEŚNI I DUETY”
Muzyka:
Stanisława Moniuszki
w wykonaniu solistów warszawskich i białostockich.
Wystąpią:
- warszawski duet w składzie:
ALEKSANDRA NOVINA-CHACIŃSKA – sopran i REMIGIUSZ ŁUKOMSKI - bas
NATALIA CZEKAŁA – fortepian
- duet białostocki w składzie:
MARIA MITROSZ - sopran i BOGUMIŁ MACIEJ NERKOWSKI - baryton
MONIKA BIERĆ - fortepian
Godz. 16.00
Miejsce: Filharmonia – Białystok, ul. Podleśna 2
Wstęp wolny.
O artystach:
Maria Mitrosz urodziła się w Białymstoku. W 1995 r. ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalny Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Janiny Skalik. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki i Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy. Obecnie pozostaje pod opieką wokalną Mariny Hristovej.
Koncertuje w Polsce oraz za granicą - w Rosji, Niemczech, we Włoszech, na Litwie, w Kuwejcie , w Izraelu i w Bośni-Hercegowinie.
W sezonie 1996/1997 była solistką w Teatrze muzycznym "Roma". Współpracowała z Teatrem Narodowym im. W. Bogusławskiego w Warszawie, biorąc udział w spektaklach: "Saragossa" (reż.T.Bradecki), "Halka Spinoza" i "Nowe Bloomusalem" (reż. J. Grzegorzewski).
W latach 2000-2011 była solistką Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu.
Od 2012 roku jest inspicjentem w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
Wykonuje n.w. partie operowe:
- Halka - St.Moniuszko
- Madame Butterfly - G.Puccini
- Micaela - w op.Carmen - G.Bizet
- Aida - G.Verdi
- Abigail - w op. Nabucco - G.Verdi
- Elżbieta - w op. Don Carlos - G.Verdi
- Nedda - w op. Pajace - R.Leoncavallo
- Leonora - w op. Fidelio - L. van Beethoven
- Undine - E.T.A.Hoffmann
- Cepfalos - w op. Aurora - E.T.A.Hoffmann
- Genowefa – R.Schumann
- Maddalena – S.Prokofiew
oraz partie oratoryjne:
- Msza Koronacyjna - W.A.Mozart
- IV Litania Ostrobramska - St.Moniuszko
- Msza Polska - J.Łuciuk
- Te Deum, Święty Boże - St.Moryto
Do jej repertuaru należą Pieśni następujących kompozytorów:
St.Moniuszko, F.Chopin, M.Karłowicz, St.Niewiadomski, I.J.Paderewski, W.Łukaszewski, K.Wilkus.
F.Schubert, R.Schumann, J.Brahms. P.Czajkowski, S.Rachmaninow F.Obradors
Udziałem M.Mitrosz są też są też nagrania płytowe:
- Teatr Wielki im.St.Moniuszki w Poznaniu: St.Moniuszko „Halka”, © 2000 Music Collection
Główna rola: HALKI
- Wojciech Łukaszewski: ”Muzyka kameralna”, © Acte Préalable, AP0004
- Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. St. Moniuszki & Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie: „Białym orłem wzleć…”, © 1996 Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im.St.Moniuszki, MCD 002
- „Friedensdreiklang (…) Trójdźwięk pokoju”, ©1998 Gemeinschaftkonzeption der R+V Versicherung.
- Chór Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie: „Musica Sacra Poloniæ”, ©1998 DUX Recording Producers, DUX 018
- Chór Polskiego Radia & Radiowa Orkiestra Symfoniczna Kraków: K.Kurpiński „Te Deum” W.Dankowski „Requiem”, ©1999 Polskie Radio S.A., PRCD 129
- Stanislaw Radwan: „Cos co zginelo szuka tu imienia – muzyka dla teatru Jerzego Grzegorzewskiego”, ©2009 Narodowy Instytut Audiowizualny.
MACIEJ BOGUMIŁ NERKOWSKI (ur.1983)
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku, na kierunku wokalnym w klasie prof. V. Bieleckiej. W latach 2003–2008 odbył studia na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, uzyskując dyplom z wyróżnieniem.
Jeszcze podczas nauki w PSM i studiów w AMFC zdobył dwukrotnie I NAGRODĘ ( w r 2001 i w 2006 r.) w Konkursie Moniuszkowskim "PIEŚŃ WIECZORNA" w Białymstoku w kategorii solistów, a także wykonywał parie solowe w Litaniach Ostrobramskie oraz operetkach: Loteria, Jawnuta i Verbum nobile Stanisława Moniuszki podczas MONIUSZKOWSKICH FESTIWALI
Współpracował z wieloma wybitnymi artystami, kameralistami, reżyserami. Od 2000 roku wykonuje partie solowe zarówno w kraju, jak i za granicą, często podejmując się wykonań muzyki współczesnej. Brał także udział w festiwalach muzyki współczesnej, wśród nich: Międzynarodowy Festiwal Sztuki Perkusyjnej „Crossdrumming Festival”, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w Warszawie oraz Festival Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Flâneries Musicales w Reims oraz Festival Novelum w Tuluzie. W 2009 roku Artysta debiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (spektakl „Lukrecja Borgia” G. Donizettiego), by powrócić na jego scenę w operze I. Xenakisa – „Oresteia”. W 2010 roku zadebiutował natomiast partią Schaunarda w „Cyganerii” G. Pucciniego na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Współpracował także z L.T.L. Opera Studio (Laboratorio Toscano per la Lirica) oraz Théâtre de L’Archipel w Perpignan. Obecnie kontynuuje współpracę z Filharmonią Narodową w Warszawie, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Na scenie Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie. Na scenie teatru Rampa w Warszawie wciela się w Piłata w musicalu „Jesus Christ Superstar” A.L.Webbera. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej występuje w musicalach „Korczak” Ch. Williamsa (jako Izak), „Upiór w operze” A.L.Webbera (jako Richard Firmin) oraz „Skrzypek na dachu” J. Steina i J. Bocka (w rolach Perczyka i Mordki), a także w operach „Traviata” G. Verdiego (jako Baron), "Carmen" G. Bizeta (jako Morales) oraz „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta (jako Papageno).
MONIKA BIERĆ
Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Białymstoku w klasie fortepianu. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego w Białymstoku, gdzie w 2004 roku ukończyła Dyrygenturę chóralną pod kierunkiem prof. Violetty Bieleckiej, a następnie Fortepian w klasie prof. Ludmiły Kasjanenko. Była korepetytorem i akompaniatorem w chórze „Schola Cantorum Bialostociensis” oraz Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus”. Od ponad dziesięciu lat współpracuje z Polskim Chórem Pokoju, za co w 2012roku została odznaczona brązowym medalem Stowarzyszenia Wspólnota Polska.
Od 2004 roku prowadzi chór Zespołu Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku, z którym zdobyła II miejsce w Konkursie Moniuszkowskim „PIEŚŃ WIECZORNA” podczas Moniuszkowskiego Festiwalu Podlasia - 2012r. Ponadto Chór bierze udział w Dniach Tischnerowskich organizowanych co roku przez I LO w Białymstoku, uświetnia różnego rodzaju uroczystości i imprezy w regionie, np. Dni Miasta Białegostoku, Nauczyciel Mądry Sercem, czy Kresy 2011.
Z chórem ZSM prowadzi intensywną działalność koncertową:
Udział chóru w dużych przedsięwzięciach oratoryjno-kantatowych, jak Res Tua i Amor Vincit M. Bembinowa, Stabat Mater Pergolesiego i in. Prawykonanie wersji wokalno-instrumentalnej utworu New Objects in Q M. Bembinowa. Udział w koncertach z Chórem i Orkiestrą OiFP- m. in. Carmen-wersja koncertowa.
Coroczny udział w koncertach Wiosny Młodzieży Artystycznej i koncertach z okazji Święta Szkoły.
Koncerty w mieście - np. Koncert Kolęd w Pałacu Branickich i wyjazdy do Suwałk z orkiestrą ZSM(m. in. udział w koncercie muzyki filmowej).
Wielokrotny udział chóru w koncertach Festiwalu Moniuszkowskiego -wykonanie 3 i 4 Litanii Ostrobramskiej oraz Mszy łacińskiej Es-dur S. Moniuszki.
W w/w szkole jest również akompaniatorem, kilkukrotnie zdobyła wyróżnienie za akompaniament na konkursach ogólnopolskich. W roku 2006 została akompaniatorem/korepetytorem i artystą-śpiewakiem Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej. Od 2013 roku jest wykładowcą-akompaniatorem na UMFC w Białymstoku.
ALEKSANDRA NOVINA-CHACIŃSKA
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Beaty Zawadzkiej-Kłos. Debiutowała rolą Hrabiny w „Weselu Figara" Mozarta i już podczas studiów rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim w Łodzi. Jest uczestniczką wielu kursów mistrzowskich w Polsce i za granicą. Po zakończeniu studiów kontynuowała naukę pod kierunkiem Maestry Teresy Żylis-Gara. Od wielu lat związana z Ośrodkiem Pracy Twórczej w Radziejowicach. W ramach organizowanego przez Filharmonię Łódzką festiwalu „Kolory Polski” wystąpiła w tytułowej roli w „Siostrze Angelice” Pucciniego. W jej repertuarze nie brak pamiętnych partii, jak choćby Halki z opery Moniuszki, która w Teatrze Wielkim w Poznaniu została przyjęta owacjami na stojąco. Jest uczestniczką najważniejszych polskich festiwali muzycznych. Prowadzi aktywną działalność koncertową w Polsce i za granicą.
Jest laureatką drugiej nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Manuela Ausensi w Barcelonie (2009), Grand Prix oraz nagrody specjalnej na XI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao (2006), nagrody specjalnej na II Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie (2006), finalistką międzynarodowych konkursów wokalnych: „Flaviano Labo” w Piacenza, "Riccardo Znadonai" w Riva del Garda i "Ottavio Ziino" w Rzymie oraz VII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie.
Śpiewaczka współpracuje Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą w Krakowie, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym w Gliwicach oraz Teatrami w Europie (Kassel, Weimar, Inssbruck, Ryga, Tallin). Premiera „Madame Butterfly” gdzie kreowała tytułową postać stała się wydarzeniem sezonu co doceniła Krakowska publiczność nagradzając przedstawienie 12 minutowymi owacjami na stojąco. Ogromnym sukcesem zadebiutowała rolą Magdaleny na scenie Teatru w Innsbruck w Austrii partią Magdaleny z opery „Andrea Chenier” – Umberto Giordano oraz rola Małgorzaty w przedstawieniu „Faust” Ch. Gounoda na deskach Deutchesnationaltheater w Weimarze. Od grudnia 2010 roku jest na stałe związana z Teatrem Wielkim w Łodzi oraz po raz kolejny z ogromnym sukcesem zmierzyła się z partią "Madama Butterfly" na deskach tego teatru.
Zagrała i zaśpiewała w filmie nagrodzonym mnóstwem nagród filmowych w tym Złotymi Lwami Gdyńskimi „Chrzest” Macieja Wrony, uczestniczka wielu programów telewizyjnych w tym jako gość specjalny Show „Jak oni śpiewają”.
Prezes Fundacji „Operamore”, współtwórczyni hymnu dla Fundacji „Szlachetna Paczka”. Prowadzi działalność pedagogiczną.
REMIGIUSZ ŁUKOMSKI
Uczeń prof. Włodzimierza Zalewskiego. Laureat wielu nagród i wyróżnień w międzynarodowych konkursach wokalnych. Występuje regularnie na wielu scenach operowych w Polsce i za granicą.
Do najważniejszych ról basowych jakie wykonał artysta należą: Król Marek - Tristan i Izolda, Mephisofeles w Faust , Sarastro w Czarodziejskim Flecie, Gremin w Egeniuszu Onieginie, Skołuba w Strasznym dworze,Książe Chowański w Chowańszczyźnie, Bartolo w Weselu Figara, Colline w La Bohème, Komandor w Don Giovannim, Sparafucile w Rigoletto.
Debiutował na scenie Opery Narodowej rolą Sarastra w operze Czarodziejski Flet w 2006 roku co zaowocowało dalszą wieloletnią współpracą z operą w spektaklach Wozzeck, La Bohème, W krainie czarodziejskiego fletu, Elektra, Straszny dwór, Don Giovanni, Carmen,Traviata, Turandot, Nabucco. Artysa występował również na scenach: DNT Weimar Niemcy (Rigoletto, Tristan i Izolda ,Don Giovanni, Faust, Eugeniusz Oniegin, Chowańszczyzna, Ognisty Anioł, Wesele Figara) ,Opery Krakowskiej (Don Giovanni, Miłość do trzech Pomarńczy, Straszny dwór) Teatr Wielki w Poznaniu (La Boheme) Opera Wrocławska (Don Giovanni) Łotewską Operą Narodową w Rydze (Don Giovanni) Opera i Filharmonia Podlaska (Czarodziejski Flet,Carmen) współpracujac m.in z reżyserami: Willy Decker ,Mariusz Treliński, Ahim Fryer, Grzegorz Jarzyna, Maciej Prus, Krzysztof Warlikowski, Michał Znaniecki, Karsten Wiegand, Andrea Moses, Agata Dudą-Gracz, Christian Sedelmayer oraz z wybitymi dyrygentami: Jackiem Kasprzykiem, Antonim Wittem, Kazimierzem Kordem, Michałem Klauza, Tadeuszem Kozłowskim, Tomaszem Tokarczykiem, Łukaszem Borowiczem, Bassemem Akiki, Antonim Wicherekiem, Stefanem Solyom, Martinem Hoff, Enrique Mazzola, Carlo Montanaro, Willem Crutchfield, J. Hämäläinen, Felixem Bender.
Występował w NOSPR i wielu wiodących polskich filharmoniach. W sezonie 2009-2014 związany współpracą z Deutsches National Theater Theater Weimar w Niemczech. Koncertował m.in w Europie i Stanach Zjednoczonych. Uczestnik najważniejszych polskich festiwali muzycznych m.in. (Festiwal Beethovenowski) oraz operowych. Ma na swoim koncie wiele nagrań , w tym operę Falstaff Verdiego, Lodoïsca Cherubiniego czy Credo Pendereckiego z Filharmonią Narodową.
Natalia Czekała (ur. w 1990 roku). Ukończyła poznańską Szkołę Talentów. Absolwentka warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, gdzie kształciła się w klasie prof. Edwarda Wolanina oraz w klasie kameralistyki fortepianowej prof. Mai Nosowskiej.
W ramach rocznego programu Socrates Erasmus studiowała w Wiedniu pod kierunkiem prof. Martina Hughesa, kierownika katedry fortepianu Universität für Musik und Darstellende Kunst.
Jest stypendystką Prezesa Rady Ministrów, Rady Miasta Poznania oraz Centrum Edukacji Artystycznej.
Na swoim koncie ma sukcesy na konkursach ogólnopolskich oraz międzynarodowych. M.in. 3.Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Budapeszcie oraz 1.Nagroda oraz Nagroda Akademii na Międzynarodowym Konkursie „Mendelssohn Cup” w Taurisano (Włochy). Otrzymała pierwszą nagrodę w kategorii duetów fortepianowych podczas organizowanego przez Stowarzyszenie „Fryderyk Chopin” Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Rzymie.
Występowała jako solistka oraz z towarzyszeniem Moskiewskiej Orkiestry Kameralnej podczas VI Sezonu Rosyjsko – Polskiego Festiwalu Muzyki Klasycznej w Moskwie.
W 2014 roku rozpoczęła działalność konkursową i koncertową w zespole kameralnym Sillage Quintet, z którym zdobyła wyróżnienie podczas Turnieju Kameralnego w Bydgoszczy oraz 2. Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Jurmali (Łotwa).
Otrzymała również wyróżnienia jako pianistka towarzysząca podczas międzynarodowych konkursów w Taurisano oraz Dąbrowie Górniczej.
Była uczestniczką Akademii Operowej - Programu Kształcenia Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim- Operze Narodowej w Warszawie. Jest angażowana jako pianistka podczas kursów wokalnych - w Jarosławiu, Jastarni, Żerkowie i Szczecinie.
Występuje i tworzy w zespole ethnojazzowym T/Aboret – laureata Festiwalu Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” oraz Festiwalu Fama.
W 2016 roku otrzymała wyróżnienie na Festiwalu Piosenki Artystycznej „Wschody” w Lublinie.
Komponuje muzykę do spektakli oraz czytań performatywnych m.in. dla Teatru Nowego w Łodzi, Teatru Pinokio, Teatru Lalka, Teatru Ochoty oraz spektaklu "Córki Leara" w reżyserii Darii Kopiec - laureata drugiej nagrody w nurcie SzekspirOFF na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku oraz nagrody publiczności Festiwalu ArtOkraina w St.Petersburgu.
Działa jako edukator muzyczny współpracując m. in. z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina czy Festiwalem Kino Dzieci organizowanym przez Dział Edukacji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.
Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline