Katedralne Koncerty Organowe

dodane dnia: 2016-06-13 przez: cmg01
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
Katedralne Koncerty Organowe
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2016-07-08 - 2016-08-19
Zapraszamy na XXI Katedralne Koncerty Organowe.

Program:

8 lipiec – Jakub Garbacz (Łódź) – organy

Organista, producent muzyczny i realizator dźwięku. Urodzony w 1975 roku w Kielcach, swoją muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Kielcach w klasie fortepianu, jednocześnie kontynuując naukę gry na organach u Jerzego Rosińskiego - organisty Bazyliki Katedralnej w Kielcach. W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a w 2011 roku studia podyplomowe w zakresie realizacji dźwięku.
Jakub Garbacz uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej, które prowadzili m.in.: H.Vogel, L.Lohmann, J.Guileau, L.Digris, B.Haas, P.van Dijk, J.Gembalski, K.Ostrowski, R.M.Stangier, B.Oberhammer, M.Czajka, J.Serafin, J.Regnere, F.Klinda. Uczestniczył również w konkursach muzyki organowej: Brno 1997 (udział w półfinale), Rumia 1997 (II nagroda), Wilno 1999.
Aktualnie pełni funkcję pierwszego organisty Bazyliki Archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi, m.in. wykonując oprawę muzyczną uroczystości z udziałem władz kościelnych i państwowych. Jest organizatorem cyklicznych koncertów w kościołach Łodzi i okolic. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad organizowanym przez Fundację „Carpe Diem” cyklem koncertów „Katedralne Wieczory Muzyczne” oraz „Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej”. Prowadzi cykliczne i okazjonalne prezentacje 58-głosowych organów Archikatedry w Łodzi. W latach 2001-2011 sprawował kierownictwo nad Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej w Skierniewicach. Jakub Garbacz jest współzałożycielem Polskiego Wirtualnego Centrum Organowego www.organy.art.pl. Koncertował w ramach większości festiwali organowych w Polsce, a także za granicą (Czechy, Finlandia, Holandia, Niemcy, Słowacja, Włochy). Prowadzi także ożywioną działalność jako muzyk kameralista, współpracując z chórami, solistami i zespołami muzyki dawnej. Na stałe współpracuje z Joanną Woszczyk - Garbacz (flet) oraz z zespołem wokalnym All` Antico. Jakub Garbacz współpracuje z lokalnymi mediami (radio, prasa, TV) promując muzykę organową i realizując nagrania dźwiękowe.
Jakub Garbacz prócz działalności ściśle artystycznej prowadzi studio nagraniowe muzyki klasycznej i wydawnictwo płytowe.

W repertuarze koncertu:
Nicolas Bruhns (1665-1697) – Preludium in e („wielkie”)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i Fuga a-moll, BWV 543
Johann Walther (1684-1748) – Koncert h-moll „del signore Vivaldi”
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa d-moll, op. 65 nr 6
Hans-Andre Stamm (ur. 1958) – Rondo alla celtica

15 lipiec – João Vaz (Portugalia) – organy

Urodzony w Lizbonie, João Vaz studio­wał w swoim rodzinnym mieście pod kierunkiem Antoine’a Sibertin-Blan­ca i w Zaragozie u José Luisa Gonzále­za Uriola. Swoje umiejętności muzyczne doskonalił na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez Edouard’a Souber­bielle’a i Joaquima Simões da Hora. Jest cenionym znawcą portugalskiej muzyki organowej końca XVIII wieku.
Na arenie międzynarodowej João Vaz wy­stępuje z recitalami solowymi oraz prowa­dzi kursy mistrzowskie. W swoim dorobku artystycznym posiada wiele nagrań głów­nie z portugalską muzyką organową. Jest autorem wielu artykułów muzykologicz­nych oraz publikacji muzycznych. Jest tak­że ekspertem w dziedzinie renowacji za­bytkowych organów w Klasztorze Mafra.
Obecnie jako doktor Muzyki i Muzykologii wykłada na Lisbon Higher School of Mu­sic.
João Vaz jest dyrektorem artystycznym Madeira Organ Festival, a także cyklu koncertów organowych w São Vicente de Fora w Lizbonie, w którym to kościele jest organistą tytularnym od 1997 roku.

W repertuarze koncertu:

Organ Recital
Bialystok, Cathedral, July 15, 2016
Bialystok, St. Casimir, July 17, 2016

Marcos Portugal (1762-1830)
Sonata for organ in D major

Diogo da Conceição (17th c.)
Meio registo de 2º tom
(Livro de órgão de Frei Roque da Conceição, 1695)

Carlos Seixas (1704-1742)
Sonata in c minor
[Moderato in tempo di siciliano]
Minuet
Sonata for organ in a minor

Tomaso Albinoni (1671-1750) / Remo Giazotto (1910-1998)
Adagio in g minor

Louis Lefébure-Wély (1817-1869)
Marche pouvant servir pendant une procession ou pour une sortie
Récit de hautbois ou de trompette harmonique
(Meditaciones religiosas, 1858)

Alexandre Guilmant (1837-1911)
Fantaisie, op. 19 nº 5

César Franck (1822-1890)
Pièce heroïque
(Trois pièces pour le grand orgue, 1878)

22 lipiec – JeeYoung Park (Korea) – organy

Urodzona w Korei Południowej, już jako czteroletnie dziecko rozpoczęła grę na fortepianie. Po ukończeniu studiów w za­kresie gry na fortepianie i pedagogiki wy­jechała do Niemiec, gdzie kontynuowała studia w zakresie gry na organach i klawe­synie w Staatliche Musikhochschule Karl­sruhe. Następnie doskonaliła swoje umie­jętności w Musikhochschule w Lipsku pod kierunkiem prof. Stefana Engelsa.
Podczas pobytu w Lipsku koncertowała m.in. w kościele Św. Tomasza, Św. Mikoła­ja i Św. Michała. Była stypendystką Rządu w Saksonii.
JeeYoung Park uczestniczyła w wielu mię­dzynarodowych konkursach organowych m.in. w Dublinie, Tokio Musashino i Tu­luzie. Koncertowała w Korei, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii i Norwegii.
W 2012 roku przeprowadziła się do Nor­wegii, gdzie studiowała Muzykę Kościelną na Norges musikkhøgskole w Oslo. Aktu­alnie pełni obowiązki kantora/organisty w Øvre Eiker.

W repertuarze koncertu:

S. Karg-Elert (1877–1933) Phantazja i Fuga D-dur – op. 39 B Sarabande G-dur Bourée et Musette d-moll z partity D-Dur op. 37 B / III & IV
G. Pierné (1863–1937) Prélude et Cantilène aus Trois Pièces pour Orgue op. 2
C. Tournemire (1870–1939) Improvisation sur le „Te Deum“
M. Reger (1873–1916) Introdukcja i Passacaglia d-moll

29 lipiec – Józef Serafin (Warszawa) – organy

Józef Serafin-Urodzony w roku 1944 w Krakowie. Studiował w PWSM w Krakowie, w klasie prof.B.Rutkowskiego i prof.J.Jargonia (1968 - dyplom z odznaczeniem) oraz w Hochschule fur Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie prof.A.Heillera (1972 - dyplom z odznaczeniem). Jest laureatem pierwszych nagród m.in. na ogólnopolskim konkursie organowym w Warszawie (1967) i międzynarodowym konkursie organowym w Norymberdze (1972). Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Japonii i Kazachstanie. Jest profesorem zwyczajnym UMFC w Warszawie i Akademii Muzycznej w Krakowie.
W roku 2015 otrzymał od papieża Franciszka medal "Pro Ecclesia et Pontifice". Kierownik artystyczny międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej w Leżajsku i Kamieniu Pomorskim, oraz międzynarodowego festiwalu mlodych organistów "Juniores Priores" w Sejnach.

W repertuarze koncertu:

Feliks Nowowiejski - Symfonia VI op. 45, cz.1 - Preludio, i cz. 3 - Regina angelorum
- Z cyklu "In Paradisum" - cz. VI
Jan Sebastian Bach - Passacaglia c-moll
Johannes Brahms - Cztery preludia choralowe z op. 122:
Herzliebster Jesu, O Gott, du frommer Gott, Es ist ein Ross entsprungen, Herzlich tut mich verlangen
Max Reger - Melodia z op. 59
Louis Alfred James Lefebure-Wely - Marsz Es-dur

5 sierpnia – Marya Fancey (USA) – organy
Zespół wokalny Cantamen (Białystok)

Marya Orlowska-Fancey edukację mu­zyczną rozpoczęła w Houghton College. Swoje umiejętności artystyczne kontynu­owała w University of South Carolina oraz University of Florida.
Była adiunktem na University of Florida, gdzie odbywała praktyki z zakresu budow­nictwa organowego u Martina Otta. Była także asystentką reżysera muzycznego w Wayne Leupold Editions.
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzow­skich m.in. w McGill Summer Organ Aca­demy, doskonaląc swoje umiejętności organowe pod kierunkiem Marie-Claire Alain, Olivier Latry, John Grew, William Porter i Edoardo Bellotti.
Uczestniczyła w wielu festiwalach organowych, m.in.: University of Florida Organ Festival, Burgos International Music Festival, the Westobou Chamber and Organ Festival i Globe and Cosmos Festival at the University of North Carolina at Greensboro.
Obecnie Marya Fancey jest doktorantką na UNC-Greensboro, gdzie studiuje organy pod kierunkiem dr André Lasha i klawesyn u dr Andrew Willisa. Jest także asystentką na Wydziale Teorii Muzyki.

Zespół wokalny Cantamen

Małgorzata Olechno - sopran
Agnieszka Backiel - alt
Adam Boruch - baryton
Łukasz Olechno – bas

Zespół wokalny Cantamen powstał w marcu 2012 roku, a już w kwietniu otrzymał Nagrodę Główną na IX Podlaskim Festiwalu Wielkanocnym. Podczas XXIV Katolickiego Festiwalu Pieśni Liturgicznej zespół wyśpiewał Nagrodę Spe­cjalną. W sierpniu 2013 roku wystąpił na VII Festiwalu Fide et Amore w Żorach. W czerwcu 2015 kwartet zdobył Złoty Dyplom na X Festiwalu Pieśni Chóralnej „Mater Misericordiae” w Ząbkach oraz Srebrny Dyplom na XXVII Międzyna­rodowym Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumii. Zespół Cantamen koncertuje głównie na Podlasiu. Tworzy go grupa przyjaciół, których życie związane jest z muzyką – zawodowo lub hobbystycznie – a śpiew jest pasją, którą chcą się dzielić z innymi. Repertuar zespołu obejmuje utwory z literatury chóralnej różnych epok, muzykę cerkiewną, polską muzykę ludową oraz polskie i zagra­niczne utwory muzyki rozrywkowej, również we własnych aranżacjach.

W repertuarze koncertu:

ORGANY
1 A. de Cabezón (1510–1566) Differencias sobre el canto llano del cavallero
2 Frescobaldi (1583–1643) Bergamasca (z cyklu Fiori Musicali, 1635)
3 C. Cooman (ur. 1982) Little Partita on a Polish Carol (W żłobie leży)(2013)
4 G. Frescobaldi (1583–1643) Toccata Quarta per l’organo da sonarsi alla levatione from Il Secondo Libro di Toccate (1627)
5 J. S. Bach (1685–1750) Fughetta super Dies sind di heiligen zehn Gebot (BWV 679)

ZESPÓŁ WOKALNY
1 T. L. de Victoria (1548–1611) Confitebor Tibi Domine/vocal
2 T. Tallis (1505–1585) If ye love me
3 T. Tallis (1505–1585) O Lord give thy Holy Spirit
4 F. Guerrero (1528–1599) Beatus es
5 J. Arcadelt (1500–1568) Ave Maria
6 O. Gjelio (ur. 1978) Ubi caritas/vocal
7 J. S. Bach (1685–1750) Bourree
8 J. del Encina (1468–1534) Cucu, cucu
9 J. des Pres (1440–1521) El Grillo
10 P. Certon (1520–1572) Je ne l’ose dire

12 sierpnia – Urszula Grahm (Szwecja) – organy

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończyła w roku 1968 w klasie organów prof. Feliksa Racz­kowskiego. Swoje umiejętności doskonali­ła na mistrzowskich kursach u wybitnych organistów i pedagogów: w Niemczech, Holandii (dzieła Maxa Regera u prof. Wer­nera Jacoba), Belgii, Włoszech i Francji.
Jest laureatką konkursu muzyki dawnej w Łodzi; otrzymała wyróżnienie na Kon­kursie Bachowskim w Brügge. Od roku 1971 mieszka na stałe w Szwecji, gdzie prowadzi działalność koncertową i peda­gogiczną.
Występowała w większości krajów Europy oraz USA (Washington D.C.). Trzykrotnie wystąpiła z recitalem w Filharmonii Na­rodowej w Warszawie oraz kilkakrotnie odbyła tournēe koncertowe po Norwegii i Finlandii.
Dokonała wielu nagrań radiowych, wy­konywała organowe koncerty z orkiestrą oraz grała w duecie z fortepianem. W roku 1995 obroniła przewód naukowo-arty­styczny I stopnia w Akademii Muzycznej w Warszawie.
Jest autorką prac naukowych na temat polskiej i szwedzkiej muzyki organowej oraz budownictwa organowego w Szwecji.
Przez 10 lat była członkiem prezydium To­warzystwa Organowego w Szwecji.
Otrzymała dwie nagrody kulturalne Po­łudniowej Szwecji (Skanii) oraz nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w Polsce za pro­pagowanie polskiej muzyki organowej za granicą. Koncertuje systematycznie w Ka­tedrze w Lund jako solistka w popularnych sobotnich recitalach organowych. Od kilku lat jest kierownikiem artystycznym Festi­walu Organowego w południowej Szwecji, tzw. „Skånes Orgelveckor”.

W repertuarze koncertu:

Tomas Willstedt (ur.1949)
Surtsey (1993)
Sinfonic Poem for Organ in Memory of the Creation of the Volcano Island Surtsey 30 years ago:
Awakening - Cosmic Dance – Creaction - Continual
Creaction – Respiration - Continual Creaction - Flow of Lava - Comparative calmness - Vein of Vater - Hot Spring - Chorale in the beginning of Time.

Girolamo Frescobaldi (1583-1643) - Toccata V
“sopra I pedali e senza”

J.S.Bach (1685-1750) - ”Schmücke dich, o liebe Seele”
Camille Saint-Saëns (1835-1921) - Fantazja C-dur op.137
Max Reger (1873-1916) - Introdukcja i Passacaglia f-moll op.63
Eugene Gigout (1844-1925) - Toccata

19 sierpnia – Józef Kotowicz (Białystok) – organy
Urszula Bardłowska (Madryt) – sopran

Józef Kotowicz
Białostocki organista i pedagog. Po studiach w Białymstoku ukończył studia podyplomo­we w Warszawie w klasie organów prof. Jó­zefa Serafina. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno-Pe­dagogiczny w Białymstoku.
Bierze udział w licznych krajowych festi­walach organowych, a także za granicą: wielokrotnie występował na prestiżowych festiwalach organowych w Szwecji, Danii, Finlandii, Norwegii, Słowacji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi. Cztero­krotnie odbył tournee koncertowe do USA.
Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim w 1994 roku. Ma w swoim dorobku nagranie pięciu płyt CD. Jest członkiem Archidiecezjalnej Ko­misji Muzyki Kościelnej w Białymstoku.
Od 1996 roku pełni funkcję Kierownika artystycznego Katedralnych Koncertów Organowych.

Urszula Bardłowska
Urodzona w Białymstoku. Ukończyła Uni­wersytet Muzyczny im. F. Chopina w War­szawie na kierunku śpiew operowy w klasie prof. Jadwigi Rappé, a także Akademię Mu­zyczną im. Królowej Zofii w Madrycie w kla­sie prof. Toma Krause. Była stypendystką: Ministerstwa Kultury w Hiszpanii, Fun­dacji AIE, Fundacji Albeniz, Fundacji Lion (Warszawa) oraz Marszałka Wojewódz­twa Podlaskiego (2012 r.). Była finalistką Miedzynarodowego Konkursu Wokalnego w Bilbao (2012 r.). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: R. Gri­sta, H. Łazarską, M. Chance’a, R. Karczykow­skiego, W. Ochmana, T. Żylis-Garę, Ch. Kel­lisa, E. Izykowską, A. Fernauda. Współpra­cowała z wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Ch. Hogwood, E. Caswell, C. Kalmar, C. M. Prieto, M. Harth-Bedoya, D. Afkham, Sir S. Rattle. Przez wiele lat śpiewała jako solistka i chórzystka w chórze Cantica Can­tamus (obecnie Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej), Schola Cantorum Bialostocien­sis oraz Polskim Chórze Pokoju pod dyrek­cją prof. Violetty Bieleckiej. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego i Opery Narodowej w Warszawie w 2007 r. wcielając sie w rolę I Chłopca w operze „Czarodziejski Flet” W. A. Mozarta. Brała udział w wielu festiwa­lach muzycznych m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Schleswig-Holstein, gdzie dokonała nagrania z jazzmanem Bob­bym McFerrinem. Wzięła udział w nagraniu płyty DVD „Lutolandia” z pieśniami Witolda Lutosławskiego w Studio Polskiego Radia. W roku 2012 odbyła tournée po Korei Po­łudniowej, wykonując repertuar hiszpań­sko-koreański. Od 2011 roku współpracuje z Chórem Radia i Telewizji w Hiszpanii oraz Instytutem Polskim w Madrycie (w latach 2010-2013 koncertowała na terenie całej Hiszpanii promując polską muzykę wokal­ną). Od 2015 roku współpracuje z Narodo­wym Chórem Hiszpanii (Coro Nacional de España). W grudniu 2015 roku debiutowała w Teatro Real w Madrycie w roli II Witch w operze „Dydona i Eneasz” H. Purcell. Jej repertuar zawiera muzykę sakralną oraz kameralną: lied, chansone, pieśni la­tinoamerykańskie, hiszpańskie, rosyjskie i polskie. Specjalizuje się w wykonawstwie pieśni francuskiej m.in.: Francisa Poulen­ca, Erica Satie, Gabriela Faure oraz pieśni polskiej - Marii Szymanowskiej, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczy­sława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, W. Lutosławskiego. Wykonuje role operowe takich kompozytorów jak m.in.: J. F. Han­del, C. Monteverdi, H. Purcell, W. A. Mo­zart, G. Verdi, G. Bizet, G. Puccini, J. Strauss, C. Menotti, F. Poulenc.

W repertuarze koncertu:

1 F. Nowowiejski (1877–1946) Fantazja Polska /org.
2 M. Reger (1873–1916) Fantazja i fuga d-moll op. 135 b./org.
3 G. F. Handel (1685–1759) aria How beautifull are the feet – oratorium Mesjasz
4 P. Mascagni (1863–1945) Ave Maria temat z opery Rycerskość wieśniacza (Cavalleria rusticana)
5 A. L. Webber (1985) Pie Jesu - aria z Requiem
6 M. Lorenc (1995) Ave Maria - motyw z filmu „Prowokator”
7 W. Kilar (1999) Wokaliza - motyw z filmu „Dziewiąte wrota”

Każdy z koncertów rozpocznie się o godz. 19.15.

Dodatkowe informacje pod nr tel.: 85 746 13 22

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline
Miejsce imprezy
Białystok, Bazylika Katedralna pw. Wniebowzięcia NMP

1721 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39