Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2021-11-26
Gala Mozartowska to trzy koncerty w różnych miastach Polski:
24.11.2021 śr., godz. 19:00, Suwalski Ośrodek Kultury, ul. Papieża Jana Pawła II 5 – wstęp wolny
26.11.2021 pt, godz. 19:00, Sala Koncertowa, ul. Podleśna 2 w Białymstoku – wstęp wolny
28.11.2021 ndz., godz.17:00, Sala Koncertowa UMFC, ul. Okólnik 2, Warszawa. Koncert biletowany.
KONCERT W BIAŁYMSTOKU
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna, Chór, Studenci i Pedagodzy Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki kierunku Wokalistyka UMFC Filia w Białymstoku:
Janusz Przybylski - dyrygent
Włodzimierz Promiński – skrzypce,
Piotr Reichert – altówka
Marta Wróblewska – sopran,
Emilia Sakowicz – mezzosopran
Andrzej Michałowski – tenor,
Wiktor Orlof – bas
Kierownik projektu - prof. dr hab. Wioletta Miłkowska
PROGRAM:
W. A. Mozart - Symfonia koncertująca Es-dur KV 364
1. Allegro maestoso
2. Andante
3. Finale. Presto
Włodzimierz Promiński skrzypce, Piotr Reichert altówka
W. A. Mozart – Aria Deh, per questo istante solo
z II aktu opery La clemenza di Tito KV 621
Emilia Sakowicz mezzosopran
W. A. Mozart - Concert Aria Per pieta non ricercate KV 420
Andrzej Michałowski tenor
przerwa
W. A. Mozart - Msza koronacyjna C-dur KV 317
1. KYRIE (Andante maestoso – Piu andante – Maestoso come prima)
2. GLORIA (Allegro con spirito)
3. CREDO (Allegro molto – Adagio – tempo primo)
4. SANCTUS (Andante maestoso)
5. BENEDICTUS (Allegretto)
6. AGNUS DEI (Andante sostenuto – Andante con moto − Allegro con spirito)
Marta Wróblewska sopran
Emilia Sakowicz alt
Andrzej Michałowski tenor
Wiktor Orlof bas
Janusz Przybylski – dyrygent
O ARTYSTACH:
Chór Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki UMFC Filia w Białymstoku - Zespół tworzą studenci, w większości słuchacze kierunku edukacji artystycznej. Głównym celem działalności Chóru jest przybliżenie studentom szeregu zagadnień z zakresu interpretacji dzieła muzycznego oraz zweryfikowanie wiedzy teoretyczno-metodycznej w praktyce. Zespół wymiennie prowadzą pedagodzy Uczelni. W obecnym roku akademickim opiekę artystyczną sprawują: prof. dr hab. Wioletta Miłkowska i dr hab. Ewa Barbara Rafałko. Chór wielokrotnie prezentował się publiczności podczas koncertów dyplomowych. Zespół bierze czynny udział w życiu artystycznym Uczelni, miasta Białegostoku oraz regionu Podlasia wykonując dzieła mistrzów różnych epok. W jego repertuarze znajdują się utwory a cappella oraz oratoryjno-kantatowe kompozytorów polskich i obcych. Studenci mieli możliwość współpracy z Orkiestrą Symfoniczną Wydziału, Orkiestrą kameralną Sinfonia Academica, Orkiestrą Symfoniczną Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowując szereg dzieł wokalno-instrumentalnych. Były to kompozycje m.in.: A. Vivaldiego, J.S. Bacha, W.A. Mozarta, J. Haydna, J. Elsnera, F. Schuberta, S. Moniuszki, F. Nowowiejskiego, J. Ruttera, J. Maklakiewicza. Chór dokonał prawykonań utworów kompozytorów-pedagogów UMFC: Z. Popielskiego, P. Łukaszewskiego, M. Pokrzywińskiej, J.Kaniewskiego, P. Buczyńskiego. Od roku 2000 regularnie uczestniczy w koncertach odbywających się w ramach Moniuszkowskiego Festiwalu Podlasia. Dotychczas przy współudziale solistów kierunku wokalistyki oraz Orkiestry Symfonicznej Zespół zaprezentował wiele kompozycji wokalno-instrumentalnych Stanisława Moniuszki: m.in. Sonety krymskie, kantatę Milda, operetki: Loteria, Pani Twardowska, opery Verbum nobile i Flis oraz Mszę Des-dur. Ponadto Chór uczestniczył w konferencjach i seminariach naukowych prezentując repertuar koncertowy lub biorąc udział w warsztatach wykonawstwa muzyki chóralnej. Wyjątkowym doświadczeniem Zespołu była praca nad realizacją nagrania płyty Zaśpiewam Jezuskowi zawierającej kolędy w opracowaniu Weroniki Ratusińskiej i Marcina Zielińskiego na chór, solistów i orkiestrę symfoniczną.
Skład Chóru
Soprany: Urszula Brzostowska, Martyna Chylińska, Anna Czykieta, Monika Hajduczenia, Aneta Gomółka, Małgorzata Grytczuk, Svitlana Jakóbiak, Julia Kabać, Weronika Konopacka, Olga Kiersnowska, Kamila Łapińska, Wioletta Mirosławska, Paulina Siemieniuk, Zuzanna Sierpińska, Milena Tarmosiuk, Emilia Tokajuk, Monika Ułanowska, Beata Anna Zaręba
Alty: Zuzanna Magdalena Bach, Joanna Bagińska, Gabriela Bezubik, Natalia Falkowska, Gabriela Górska, Izabela Jagłowska, Emilia Jastrzębska, Aleksandra Kamińska, Małgorzata Karaśkiewicz, Monika Korzeniecka, Julia Kulik, Julia Mazur, Maria Orzechowska, Adrianna Półkoszek, Natalia Sawicka, Katarzyna Strycharska, Sylwia Szuchalska, Magdalena Tworkowska, Zuzanna Wyszyńska
Tenory: Adam Jasiński, Mateusz Koc, Antoni Kołodziej, Hubert Limberger, Michał Orzołek, Jakub Pawłowski, Sebastian Skrzypkowski, Jakub Zrajkowski
Basy: Przemysław Kummer, Brzoska Adrian, Michaił Ignatiev, Michał Grzesiuk, Paweł Korytkowski, Jan Stanisław Mokrzewski, Daniel Pietruczuk, Przemysław Perkowski, Damian Sorota, Dawid Skowroński, Przemysław Resztak, Szymon Wnorowski
Inspektor Chóru: Julia Kabać
ORKIESTRA SYMFONICZNA UMFC Filia w Białymstoku
Zespół prezentuje w sezonie koncertowym 4 programy symfoniczne. Bierze także udział w projektach operowych. Godne odnotowania jest letnie tournée orkiestry po Włoszech, w trakcie którego w międzynarodowej obsadzie wystawiono operę Nabucco G. Verdiego. Świetne recenzje zebrały też inscenizacje Don Giovanniego W. A. Mozarta opery prezentowanej w sezonie 2006/2007 oraz Flisa St. Moniuszki wystawionego na scenie Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku pod batutą Mai Metelskiej (2008/2009). W 2011 roku Zespół wziął udział w realizacji Wesela Figara W. A. Mozarta pod dyrekcją Paula Kantschiedera (Austria). Orkiestra współpracowała ze studentami Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC, w sezonie artystycznym 2013/2014 przygotowując operę Cosi fan tutte W. A. Mozarta, wystawioną w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie oraz w Niemczech. W marcu 2015 roku Orkiestra Symfoniczna zaprezentowała się w ramach obchodów 40-lecia funkcjonowania Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zespół przygotował szereg dzieł pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, m.in. Jerzego Maksymiuka, Nikolaja Dyadury, Jerzego Salwarowskiego, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Macieja Sztora, Nikolaia Makarevicha (Białoruś), Zbigniewa Gracy, Pawła Kos-Nowickiego, Stanisława Krawczyńskiego, Jacka Rogali, Krzesimira Dębskiego, Rubena Silvy. Orkiestra ma w swym dorobku nagrania dla Polskiego Radia i TV . Obecnie opiekę artystyczną Zespołu sprawują dr hab. Włodzimierz Promiński, prof. UMFC oraz dr Rafał Dudzik.
Skład Orkiestry
I Skrzypce: Anna Janowska - koncertmistrz, Gabriela Korzycka, Marianna Gurne, Jakub Łychowid, Ksenia Bowtruczuk, Maciej Foryszewski, Aleksandra Włodarczyk, Agata Antonik, Gracjan Matus
II Skrzypce: Natalia Szymańska, Natalia Kuta, Gabriela Dukaczewska, Julia Węglewicz, Wiktoria Podgrudna, Natalia Słowikowska
Altówki: Aleksandra Ostasz, Małgorzata Koszewnik, Helena Jankowska, Wojciech Sajecki, Aleksandra Kamińska
Wiolonczele: dr hab. Roman Hoffmann, Maja Gołdys, Natalia Sidz, Natalia Falkowska
Kontrabasy: Marcin Jurgielewicz, Adam Chomiuk, Elżbieta Hasińska
Flet: Michalina Piotrowicz
Oboje: Patrycja Smolińska, Izabela Humienna
Klarnety: dr Wojciech Dunaj, Joanna Gomółka
Fagoty: Karolina Sowa, Aleksandra Góra
Waltornie: Jakub Czekała, Bartłomiej Tabero
Puzony: Dariusz Jacek Drewnowski, Marek Niewiński, Piotr Borkowski
Perkusja: Estera Zięba
Inspektor Orkiestry: Marianna Gurne
Bibliotekarz: Aleksandra Kamińska
WŁODZIMIERZ PROMIŃSKI - skrzypek
Założyciel i prymariusz KWARTETU CAMERATA. Laureat międzynarodowych konkursów muzycznych w Tokio (1989), w Monachium (1990) oraz w Paryżu (1990 I nagroda). Koncertował w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Japonii. Nagrał ponad 30 płyt CD dla wytwórni: DUX, Koch International, Ricercar, Thorofon, Muza Polskie Nagrania PSCM Records.
Były one wielokrotnie wyróżniane i nagradzane – „Diapason d'Or” (magazyn Diapason nr 410 – 1994 r), „Sforzando” (miesięcznik Crescendo nr 14 – 1995 r.), „Pizzicato Supersonic Award” w Luksemburgu (2009), „Płyta Roku” 1995 miesięcznika "Studio”, „Fryderyk 1998”. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i kierownik Katedry Pedagogiki Instrumentalnej. Prowadzi kursy mistrzowskie w Gorlicach i w Opolu. Jest prezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Kameralnej.
PIOTR REICHERT - altowiolista
Absolwent Konserwatorium w Sofii (1980). W latach 1981-1988 muzyk Polskiej Orkiestry Kameralnej i orkiestry Sinfonia Varsovia. Od roku 1988 współtworzy Kwartet Camerata. Z zespołem tym w latach 1980 – 1991 zdobył szereg nagród, jak: Karl Klingler Preis (Monachium) - III nagroda, Tokio – III nagroda, Paryż – I nagroda. Nagrał z kwartetem ponad 30 płyt z muzyką kameralną dla takich wytwórni, jak: DUX, Koch International, Ricercar, Thorofon, PSCM. Płyty te uzyskały szereg nagród, m.in. Diapason d’Or (1994), „Sforzando” (1995), „Pizzicato Supersonic Award (2009), Płyta Roku 1995 miesięcznika „Studio”, a także Nagrodę FRYDERYK (1999). Wraz z kwartetem występował w renomowanych salach koncertowych Polski i świata, m.in. Alte Oper (Frankfurt), Tokyo Bunka Kaikan Hall, Sibelius Academy Great Hall, Konserwatorium Królewskie w Brukseli, Filharmonia Sofijska, Centro Cultural w Mexico City, Hermitage Theatre (St. Petersburg), Forbidden City Hall (Pekin), National Gallery (Londyn). Brał także udział w wielu festiwalach muzycznych, jak: Łańcut, Kuhmo Chamber Music Festival, Festival de Wallonie, Van Flandern Festival, Warszawska Jesień, czy Bodensee Festival. Prowadzi klasę altówki w UMFC i w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, a także na kursach mistrzowskich, m.in. w Łańcucie, Żaganiu, Przemyślu, Janowcu czy Gorlicach. Wychował laureatów czołowych nagród na międzynarodowych konkursach, m.in. w Monachium (ARD), w Genewie, w Poertschach, w Hradec, czy im. Spisaka w Dąbrowie Górniczej.
MARTA WRÓBLEWSKA - sopran
Doktor habilitowany sztuki, kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Ensemble QuattroVoce. Pracuje na stanowisku adiunkta w UMFC Filia w Białymstoku. Jest nauczycielem dyplomowanym śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych oraz II dyrygentem Chóru Miasta Białegostoku.
Artystka jest ceniona jako solistka i kameralistka zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Koncertowała w kraju i za granicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Węgry). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria Paschalia, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, Subtilior Ensemble oraz Diletto. Współpracowała z zespołami: Le Poème Harmonique, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719 i Bornus Consort. Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Jana Miłosza Zarzyckiego.
Ma w dorobku ponad 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Nagrała około trzydziestu płyt solowych i kameralnych (DUX, Acte Préalable, Musicon) – płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto zrealizowana przez Chór OiFP, gdzie wykonuje partie solowe- została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. Dokonała wielu prawykonań. Zasiada w jury konkursów wokalnych i chóralnych. Nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o kawie” J.S. Bacha oraz „Bastien und Bastienne” W.A. Mozarta. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna.
Artystka w roku 2018 została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Nagrody Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury. Natomiast w roku 2019 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
EMILIA SAKOWICZ - mezzosopran
Miłośniczka śpiewu i tańca. Jej pasja do muzyki przerodziła się w ścieżkę zawodową, gdy w 2016 roku podjęła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Filia w Białymstoku w klasie śpiewu solowego prof. dra hab. Cezarego Szyfmana. Na rozwój artystyczny młodej adeptki sztuki wokalnej, w zakresie techniki wykonawczej oraz interpretacji, miała również wpływ wybitna śpiewaczka oraz pedagog Olga Pasiecznik. W roku 2020 Emilia Sakowicz została wyróżniona możliwością partycypowania w międzynarodowym programie wymiany studenckiej Erasmus+, dzięki któremu kontynuowała kształcenie wokalne pod kierunkiem prof. Yves’a Sotin w Brukseli. Artystka brała udział w licznych wydarzeniach muzycznych, m.in. jako Lizeta w operetce Nocleg w Apeninach Stanisława Moniuszki, Volpino – komicznej roli młodego dandysa w operze buffa Lo speziale Josepha Haydna, czy roli Wieśniaczki w operetce Nowy Don Kiszot, czyli sto szaleństw Stanisława Moniuszki wg libretta Aleksandra Fredry. Zainteresowanie tematyką ludzkiego głosu zaowocowało ukończeniem przez Emilię Sakowicz studiów logopedycznych w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Część badań dotyczącą fonetyki języków obcych przedstawiła w swojej nowatorskiej pracy dyplomowej wieńczącej studia I st. na kierunku wokalistyki.
ANDRZEJ MICHAŁOWSKI tenor liryczny
Urodził się w Kamieńcu Podolskim na Ukrainie. Studiuje w UMFC Filia w Białymstoku na Wydziale Instrumentalno - Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki w klasie śpiewu solowego prof. dra hab. Cezarego Szyfmana. Umiejętności wokalne kształcił także pod kierunkiem Olgi Pasiecznik, Marka Rzepki, Michaiła Łanskiego, Gienadija Kabki. Brał udział w projektach operowych realizowanych w UMFC: podczas wystawienia opery Aptekarz J. Haydna i operetki Nowy Don Kiszot S. Moniuszki. Współpracował z Teatrem Cortiqué w Poznaniu.
WIKTOR ORLOF jest tegorocznym absolwentem Studiów I st. na kierunku wokalistyka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Fili w Białymstoku w klasie śpiewu prof. dra hab. Adama Zdunikowskiego, a także absolwentem Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Obecnie realizuje staż specjalistyczny w Klinice Psychiatrii UM w Białymstoku, gdzie pracuje jako asystent. Brał udział w realizacji operetki Nowy Don Kiszot, czyli sto szaleństw S. Moniuszki wystawionej w Sali koncertowej Opery i Filharmonii Podlaskiej. Szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę kompozytorów rosyjskich, ze względu na ponadczasowy ładunek emocjonalny.
JANUSZ PRZYBYLSKI dyrygent
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej W Łodzi (klasa dyrygentury prof. Tomasza Kiesewettera oraz klasa altówki prof. Zbigniewa Friemana). Studia uzupełniał we Włoszech pod kierunkiem Franco Ferrary. Odbył także studia aspiranckie w Konserwatorium Leningradzkim im. Rimskiego-Korsakowa (klasa prof. Arwida Jansonsa). Ukończył Podyplomowe Studium Kształcenia Menadżerów przy Uniwersytecie Gdańskim. Kierował chórem zawodowym Filharmonii Krakowskiej. Za przygotowanie chórów do nagrania Pasji wg Św. Łukasza K. Pendereckiego otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Płytowej w Hollywood. Był Dyrektorem Artystycznym Filharmonii Olsztyńskiej i Bałtyckiej, Kierownikiem Muzycznym Warszawskiej Opery Kameralnej, zastępcą Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Teatru Wielkiego w Warszawie, Dyrektorem Artystycznym Opery Bałtyckiej i Filharmonii Bałtyckiej, Dyrektorem Artystycznym Opery Narodowej w Skopje oraz Konsultantem artystycznym Filharmonii w Koszalinie. Współpracował z Petersburskim Teatrem Tańca, Moscau Imperial Balett, Państwowym Teatrem Opery i Baletu w Woroneżu, Teatrem Wielkim w Mińsku oraz Narodową Operą i Filharmonią we Lwowie i Skopje. Koncertował we wszystkich krajach Europy, w Japonii, Ameryce i krajach azjatyckich. Dokonał nagrań radiowych i telewizyjnych.
Uhonorowany wieloma nagrodami, odznaczeniami krajowymi i międzynarodowymi m.in. Orderem Emira Kuwejtu oraz nagrodą niemieckich krytyków muzycznych za najlepsze przedstawienie prezentowane w Niemczech. W roku 2001 za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
W listopadzie 2006 roku nagrodzony Honorową Odznaką za zasługi dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Medalem Św. Jakuba za upowszechnianie kultury muzycznej miasta Olsztyn. Jako profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku był współtwórcą i Kierownikiem Podyplomowych Studiów dla Dyrygentów Orkiestr Dętych na Wydziale Teorii Muzyki i Kompozycji. W latach 2003- 2007 roku ponownie sprawował kierownictwo muzyczne Opery Bałtyckiej. W 2007 r. uhonorowany Srebrnym Medalem Gloria Artis i Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańsk za wybitne zasługi w krzewieniu kultury muzycznej na Pomorzu. W 2008 roku ponownie został powołany na stanowisko dyrektora artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, które sprawował przez cztery lata. Jest laureatem Fryderyka 2010- nagrody muzycznej przyznanej przez Akademię Fonograficzną za płytę Missa Pro Pace F. Nowowiejskiego. W październiku 2010 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych nadany przez Bronisława Komorowskiego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Aktualnie współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina na Wydziale Wokalno-Aktorskim i Wydziale Dyrygentury Symfoniczno-Operowej. Nadal uczestniczy w corocznych spotkaniach Forum Kultury Warmii i Mazur w Olsztynie. Z okazji 60-cio lecia pracy artystycznej 30 września 2021 został odznaczony Złotym Medalem Gloria Artis.